بخش پایانی/ در نشست جمع‌بندی کارگاه اسناد دفاع مقدس مطرح شد؛

جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس بر اساس استانداردهای بین‌المللی

مدیر بخش پژوهش، آموزش و فناوری اطلاعات سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس گفت: تلاش ما بر این بوده است که جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس مطابق با آیین‌نامه‌های سازمان اسناد ملی کشور و نزدیک به آیین‌نامه‌های بین‌المللی باشد.
کد خبر: ۲۵۸۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳ - 26September 2017

جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس بر اساس استانداردهای بین‌المللی استبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، نشست جمع‌بندی کارگاه دو روزه اسناد دفاع مقدس، با حضور سرهنگ «حسین فروتن‌نژاد» مدیر بخش پژوهش، آموزش و فناوری اطلاعات سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس، نمایندگان ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان‌های مرکزی، فارس، خراسان شمالی و همدان برگزار شد.

آن‌چه که در ادامه می‌خوانید، بخش دوم اظهارت نمایندگان ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در نشست جمع‌بندی کارگاه‌های جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس است.

خانم کریمی نماینده اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان در این نشست با بیان اینکه باید در کارگاه‌های آموزشی جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس از اساتیدی استفاده شود که با این اسناد آشنایی دارند، اظهار داشت: اساتید باید بتوانند اسناد دفاع مقدس را به خوبی توضیح دهند و از آن‌ها مثال بزنند.

وی افزود: باید در زمینه جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس، یک شیوه‌نامه و دستورالعمل خاصی توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تهیه و برای همه ادارات کل استان‌ها ارسال شود تا بر اساس آن، کار جمع‌آوری اسناد به یک شیوه انجام گیرد.

کریمی با بیان اینکه تا به امروز همه اسناد دفاع مقدس جمع‌آوری شده را در سامانه‌ای جامع بارگذاری کرده‌ایم، بیان داشت: این اسناد امروز قابل بهره‌برداری است و مخاطبان می‌توانند از آن استفاده کنند، ولی متأسفانه نرم‌افزار و شیوه جمع‌آوری قرار است تغییر کند، لذا لازم است که نرم‌افزارها و شیوه جمع‌آوری اسناد در سراسر کشور یکسان سازی شود.

در ادامه، سرهنگ «حسین فروتن نژاد» اظهار داشت: علت اینکه ما کارگاه‌های اسناد دفاع مقدس را به صورت منطقه‌ای یا استانی برگزار می‌کنیم این است که علاوه بر اینکه آموزش کارگاهی را تحت عنوان حفظ و نگهداری اسناد دفاع مقدس یا تاریخ شفاهی و یا نحوه ویراستاری اسناد و مدارک دفاع مقدس برگزار می‌کنیم، باحضور نمایندگان سازمان اسناد و کتابخانه ملی، ارتباط های سازمانی حفظ شود.

وی افزود: علت دیگر برگزاری کارگاه‌های آموزشی اسناد دفاع مقدس به صورت منطقه ای یا استانی این است که این روند در استان‌ها فقط به کارگاه‌های آموزشی ختم نمی‌شود، بلکه مسئله تاریخ شفاهی، رفع اشکال سامانه الکترونیکی و ارتباط با سازمان‌ها نیز دنبال می‌شود.

فروتن‌نژاد خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این بوده که جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس، مطابق با آیین‌نامه‌های سازمان اسناد ملی کشور باشد و به آیین‌نامه‌های بین‌المللی نیز نزدیک باشد.

وی از هنرجویان کارگاه آموزشی دفاع مقدس خواست تا نظر خود را درباره برطرف شدن یا نشدن مشکلات خود در حوزه جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس بعد از شرکت در کارگاه آموزشی بیان کنند.

در ادامه این نشست، کریمی با بیان اینکه آموزش موجب ارتقاء دانش خواهد شد، بر لزوم تداوم برگزاری کلاس‌های آموزشی در حوزه جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس تأکید کرد و اظهار داشت: اینکه به همه هنرجویان به صورت یک‌نواخت آموزش داده شده است بسیار خوب است ولی اساتید باید به موضوع دفاع مقدس اشراف داشته باشند و حداقل بتوانند چند مثال از دفاع مقدس را بیان کنند.

فروتن نژاد در واکنش به صحبت های کریمی اظهار داشت: همیشه تلاش ما بر این بوده است که اساتید را از تهران به کارگاه‌های استانی ببریم، اما این بار سعی می‌کنیم که از نیروهای همان منطقه که در ارتش، سپاه و بسیج سابقه حضور در جبهه‌های حق علیه باطل را دارند و امروز در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند، استفاده کنیم؛ زیرا این افراد به منطقه اشراف دارند و ممکن است در عملیات‌های برگزار شده در آن مناطق نیز شرکت کرده باشند.

در ادامه نشست جمع‌بندی کارگاه جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس، خانم بهرامی نماینده اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان خراسان شمالی اظهار داشت: در زمینه جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس، تا آموزش واحدی نباشد، به صورت سلیقه‌ای عمل می‌شود و سوالات بسیاری در این زمینه پیش می‌آید.

فروتن نژاد همچنین در واکنش به اظهارات بهرامی نیز بیان داشت: به هیچ وجه جمع‌آوری اسناد متوقف نخواهد شد و اینکه ما بگوییم همه اسناد را جمع‌آوری کردیم منطقی نیست و ممکن دست در خانواده‌ها و نزد برخی افراد، هنوز مدارکی وجود داشته باشد که قابل جمع‌آوری است.

در ادامه، فراهانی نماینده اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی با بیان اینکه لازم است که ما براساس یک شیوه مشترک و علمی در زمینه جمع آوری اسناد دفاع مقدس پیش برویم، افزود: سال‌ها پیش باید این تجمیع اتفاق می‌افتاد تا از کارهای سلیقه‌ای که امروز در استان‌ها انجام می‌شود جلوگیری شود و اسناد جمع‌آوری شده قابل استفاده برای همه استان‌ها باشد.

وی با اشاره به روش‌های جدید جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس گفت: این رویکرد بسیار مناسب است، اما در خصوص آن‌چه که ما در این کارگاه‌ها به آن دست یافتیم، جای نگرانی است، از جهت اینکه مبنا و روش علمی و جهانی که سازمان ملی اسناد هم از آن استفاده می‌کند، ملزوماتی را می‌طلبد و امکانات آرشیوی خود را نیاز دارد. که انتظار می‌رود سازمان جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس، با تأمین این ملزومات، امکانات، نیروی انسانی و بودجه لازم، این نگرانی را برطرف کند.

فراهانی با اشاره به تغییر سیاست‌های جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در گذشته از سوی ستادکل نیروهای مسلح، ابلاغی به ما شده بود مبنی بر اینکه، ما به عنوان مرجع اسنادی دفاع مقدس در استان شناخته شده بودیم و مشغول تجمیع اسناد بودیم، اما با رویکردی که اخیرا در این کارگاه بیان شد، ما متوجه شدیم که اصلا الزامی برای جمع‌آوری اسناد در ادارات کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان‌ها وجود ندارد، یعنی ما نمی‌توانیم بگوییم که هم مرجع هستیم و سند را به ما تحویل دهید و از طرفی نیز بگوییم که اصرار نداریم که سازمان از این اسناد نگه‌داری کند.

وی هدف از مرجعیت اسناد دفاع مقدس توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس را جمع‌آوری و قابل بهره‌برداری کردن این اسناد دانست و افزود: مثلا در استان مرکزی، با توجه به اینکه رویکرد ما جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس از سازمان‌های مختلف است، کاملا اسناد زیاد و متنوعی را در اختیار داریم و به عبارتی، زمانی که یک محقق یا پژوهشگر یا مستندساز و یا هرکسی که می‌خواهد از این محتوا بهره‌برداری لازم را داشته باشد، به راحتی در قالب همین اسناد و سیستم نرم‌افزاری موجود، می‌تواند اقدام کند.

نماینده اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان مرکزی ادامه داد: در صورتی که اسناد در سازمان‌ها بماند، اگر یک محققی بخواهد این اسناد را مورد بهره‌برداری قرار دهد، ما آن‌چه که در سازمان وجود دارد را به وی ارائه می‌دهیم، چه بسا این اطلاعات در ارگان‌های دیگری مانند هلال احمر، جهاد سازندگی، سپاه یا ارتش هم وجود داشته باشد، ولی چون این اسناد به دست ما نرسیده و تجمیع نشده، نمی‌توانیم آن را در اختیار افراد مراجعه کننده قرار دهیم. اما زمانی که همه اسناد در یک سازمان تجمیع شد، همه آن‌چه که استان در یک موضوع و یا عملیاتی نقش داشته است را یک‌جا تحویل افراد می‌دهیم و خیال‌مان هم راحت است هرچه که استان در دفاع مقدس نقش داشته را منعکس کرده‌ایم.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار