استاندار خوزستان:

دفاع از میهن، فرقه و مذهب نمی‌شناسد

استاندار خوزستان برگزاری همایش بزرگداشت شهدای صابئین مندایی را نشان‎دهنده‎ حس هم‎نوعی، هم‎وطنی و همراهی همه آحاد مردم ایران در کنار هم برای دفاع از میهن عزیز دانست و گفت: این شهیدان بدون توجه به دین و مسلک و آئین خود برای دفاع از کیان سرزمین‌شان جان خود را فدا کردند.
کد خبر: ۲۵۸۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱ - 24September 2017
دفاع از میهن، فرقه و مذهب نمی‌شناسد

به گزارش دفاع پرس از خوزستان، «غلامرضا شریعتی» استاندار خوزستان در همایش بزرگداشت «شهیدان صابئین مندایی ایران» که شنبه‌شب در مندی صابئین اهواز برگزار شد، با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تسلیت فرارسیدن ایام محرم اظهار داشت: اگرچه امام حسین (ع) امام سوم شیعیان است اما آموزه‎های او تنها مختص شیعیان نیست؛ بلکه چراغ راهی است برای تمام آزادی‌طلبان و حق‏‌خواهان و آنانی که از ظلم به سمت دموکراسی تبرّی می‎جویند و از این بابت یاد آن امام همام را گرامی می‎داریم.

استاندار خوزستان برگزاری همایش بزرگداشت شهدای صابئین مندایی را نشان‎دهنده‎ حس هم‎نوعی، هم‎وطنی و همراهی همه آحاد مردم ایران در کنار هم برای دفاع از میهن عزیز دانست و تصریح کرد: باید در این روز یاد شهدای هشت سال دفاع مقدس به ویژه شهدای مندایی را گرامی ‎بداریم زیرا این شهدا بدون توجه به دین و مسلک و آئین خود برای دفاع از کیان سرزمین‌شان جان خود را فدا کردند.

وی افزود: همچنین باید زحمات 6 جانباز و آزاده مندایی را گرامی بداریم و قدردان تلاش‎های آن‎ها در طول هشت سال دفاع مقدس باشیم. 

شریعتی با ابراز تشکر از برگزارکنندگان این همایش خطاب به آنان گفت: ما وظیفه خود دانستیم که در این مراسم شرکت کنیم و همراه شما باشیم. شهدای شما را شهدای خودمان و شهدای میهن می‎دانیم و وظیفه خود می‎دانیم که در کنار شما یاد آن‎ها را گرامی بداریم. 

وی با تقدیر از نوع برخورد و تعامل اقلیت صابئین مندایی با مسلمین اظهار داشت: این روابط می‌تواند سرمشق و الگویی برای سایر گروه‎ها، ادیان و مذاهب مختلف باشد تا به یاری خدا بتوانیم دست در دست یکدیگر کشور عزیزمان را به سمت پیشرفت و ترقی سوق دهیم.

مراسم همایش بزرگداشت شهدای صابئین مندایی ایران، به همت انجمن صابئین مندایی ایران و با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان و هیات شهدا و ایثارگران صابئین مندایی با حضور غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، نبی‌الله خون‌ میرزایی سرپرست فرمانداری اهواز، عبدالرضا فرجیان مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان، محمدهادی قنوات عضو شورای اسلامی شهر اهواز، سید جابر موسوی عضو شورای مرکزی انجمن معلمان خوزستان، گنزورا نجاح‎چحیلی رهبر مندائیان ایران، سالم چحیلی رییس انجمن مندائیان ایران و تنی چند از جانبازان، آزادگان و خانواده‎های شهدای صابین مندایی برگزار شد.

اقلیت صابئین مندایی پیروان یحیای تعمیددهنده و یکی از اقلیت‌های مذهبی ایران هستند.

منداییان با نام صابئین نیز شناخته می‌شوند. منداییان در کناره‌های رودخانه‌های دجله، فرات و کارون زندگی می‌کنند و جمعیت آن‌ها را 70 هزار نفر در عراق و 25 هزار نفر در ایران برآورد می‌کنند.

اصلی‌ترین رکن دینی آن‌ها غسل تعمید در روزهای یک‌شنبه در آب روان است که در خوزستان و در اهواز شاهد اجرای این سنت‌ در رودخانه کارون هستیم.

منداییان در طول هشت سال دفاع مقدس پنج شهید به نام‎های ناجی زهرونی، یاسین زهرونی، ناعم بهمنی، امین جیزان و منصور عباده‎اهوازی را تقدیم کشور کرده‌اند.

همچنین این اقلیت دارای 6 جانباز و آزاده در دوران دفاع مقدس نیز می‎باشند. 

از نکات قابل توجه در مورد منداییان این است که مقام معظم رهبری در نطقی که راجع به ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس خوزستان داشتند بر چند نکته تاکید نمودند و از آن جمله توجه به فرقه‌های خوزستانی و شهدای آنان از جمله صابئین است که در کتاب و طرح اولیه محتوای مرکز فرهنگی دفاع مقدس آمده است.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار