اولین‌های دفاع مقدس/ 47

فرماندهی «بنی صدر» و زمین گیر شدن نخستین عملیات آفندی

عملیات آفندی با فرماندهی بنی صدر دو ساعت پس از آغاز متوقف شد. در این عملیات، حدود شصت تانک خودی منهدم شد که بیش از پنجاه دستگاه آن از نوع «چیفتن» بود.
کد خبر: ۲۵۹۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۹ - 25September 2017

فرماندهی «بنی صدر»و زمین گیر شدن نخستین عملیات آفندیبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، در طراحی نخستین عملیات آفندی ارتش که به فرماندهی بنی صدر در 23 مهر 1359 در غرب رودخانه کرخه اجرا شد پیش بینی می شد که دشمن به سمت اندیمشک و دزفول پیشروی خواهد کرد.

برخی از فرماندهان ارتش نیز می پنداشتند که عراق در نظر دارد گلوگاه ورود به خوزستان را تصرف و در نتیجه، استان خوزستان را تجزیه کند. طرح ریزی و اجرای این عملیات در وضعیتی انجام می گرفت که تنها سه روز قبل از ان نیروهای عراقی با عبور از رودخانه کارون و قطع جاده آبادان – اهواز به سمت آبادان در حال پیشروی بودند.

در این عملیات، لشکر 21 حمزه ماموریت داشت با عبور از رودخانه کرخه، ارتفاعات «علی گره زد» و «ایستگاه رادار»و «ارتفاعات ابوصلبی خات» را تصرف کند و در صورت عدم مقاومت جدی دشمن، تک را به سمت غرب ادامه دهد و ارتفاعات تپه دوسلک و بعد عین خوش را تصرف و تامین کند. لشکر 16 زرهی نیز به عنوان احتیاط نیرو در منطقه دزفول می بایستی پس از موفقیت لشکر 21، عملیات را ادامه داده و تا مرز توسعه وضعیت پیش رود.

در این عملیات، نیروها آموزش کافی ندیده بودند، شناسایی موقعیت دشمن ضعیف بود و اصل حفاظت و غافلگیری نیز رعایت نشده بود. به این دلایل عملیات پس از دو تا سه ساعت، متوقف شد. در مورد این عملیات و دلایل پیدایش این وضعیت، در جلد اول کتاب نقش ارتش جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس (ص 136)آمده است:

به هر حال، دو ستون از یگان های حمله ور تانک، شش کیلومتر از پل نادری یعنی خط سر پل دور شدند و در حدود دو کیلومتری خط پدافندی دشمن قرار گرفتند که آتش ضد تانک دشمن در ساعت هشت صبح بر روی تانک های در حال حرکت باز شد... در ساعت 9 صبح با پیشروی یگان های تانک، بر حجم آتش دشمن افزوده شد و یگان های حمله ور که انتظار چنین عکس العمل شدیدی را نداشتند و از آن جایی که اطلاعات صحیحی نیز از دشمن به آن ها داده نشده بود، احساس کردند که در دام افتاده اند، آن گاه سراسیمه در تلاش برای خروج از دام گسترده شده توسط دشمن افتادند.

غافلگیری در برابر واکنش احتمالی دشمن و عدم برخورداری از اطلاعات صحیح منجر به دام افتادن نیروهای خودی شد.

در حالی که بنی صدر چنان نسبت به کسب پیروزی امیدوار بود که با حضور در مقر تیپ 2 از لشکر 92 زرهی در پایگاه چهارم شکاری دزفول بسیاری از شخصیت های کشور را نیز برای مشاهده پیروزی در این محل دعوت کرد، اما عملیات دو ساعت پس از آغاز متوقف شد. در این عملیات، حدود شصت تانک خودی منهدم شد که بیش از پنجاه دستگاه آن از نوع «چیفتن» بود. همچنین نزدیک به چهارصد تن از نیروهای لشکر شهید، مجروح و مفقود شدند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها