چگونه آسوده‌تر زندگی کنیم؟ (4)/ حجت‌الاسلام پناهیان مطرح کرد؛

عالی‌ترین رنج حیات بشر که برای جوانان مفید است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: عالی‌ترین و پر اثرترین و بابرکت‌ترین رنج در حیات بشر، رنجی است که جوان‌ترها از رنج پدر و مادرها می‌برند. این رنجی است که با تحمل آن، هزاران رنج از شما برطرف می‌شود.
کد خبر: ۲۵۹۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱ - 25September 2017
عالی‌ترین رنج حیات بشر که برای جوان‌ها مفید است را بشناسیمبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، حجت الاسلام «علیرضا پناهیان» استاد حوزه و دانشگاه، صبح امروز (دوشنبه سوم مهر) همزمان با چهارم محرم در سلسله سخنرانی‌های خود در حسینیه آیت‌الله حق‌شناس با موضوع «چگونه آسوده‌تر زندگی کنیم؟» با بیان اینکه ما برای اینکه آسوده تر زندگی کنیم، آرامش خود را در زندگی حفظ و مشکلات را حل کنیم و از مشکلاتمان حداکثر استفاده را ببریم و از مشکلاتمان نیز لذت ببریم باید فلسفه وجود مشکلات در زندگی را عمیقا درک کنیم، اظهار داشت: اگر فلسفه مشکلات را سطحی بفهمیم، بعد از مدتی دچار پشیمانی می شویم؛ لذا باید عمیقا این فلسفه را بپذیریم و سپس اتفاقات مهمی در زندگی ما رخ خواهد داد.

وی گفت: ما نباید رنج حسادت، رنج غرور، رنج بر اثر بی‌دقتی و رنج بدی کردن به دیگران را ببریم. درک فلسفه حسادت برای کاهش دادن رنج حسادت است. اگر فلسفه رنج را بدانیم تحمل رنج نیز افزایش پیدا می کند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: چرا ما به زوج هایی که ازدواج کرده و زندگی مشترک تشکیل می دهند، نمی گوییم ازدواج رنج هایی دارد؟ زندگی مشترک به معنی در کنار هم قرار دادن دو نوع نگاه در کنار هم است که موجب رنج هایی می شود و ما باید این رنج را بگوییم تا آمادگی آن به وجود آید.

پناهیان افزود: حسادت از سه سالگی در بچه ها بوجود می آید. ما باید از کودکی برای رنج ها پیش بینی کنیم و در بازی های کودکانه به آن ها بیاموزیم. با این کار، کودک کم کم آماده کنار آمدن با پدیده حسادت خواهد شد. اگر 10 سال با حسادت کودک کار کردیم، او در بزرگسالی مرد پخته ای خواهد شد.

وی ادامه داد: هر یک سالی که در برخورد، سن بلوغ فرزندمان را به تاخیر می اندازیم مشکلات زیادی را برای جامعه به بار آورده ایم و اثر روانی بدی را برای فرزند خواهد داشت. ما تربیت را خیلی دیر شروع می کنیم و سپس مجبور می شویم عکس العمل نشان دهیم.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: در مهدکودک باید رنج انتخاب را به کودک بیاموزیم. اگر این کار را نکنیم کودک را بد عادت به بار آورده ایم. برای پذیرفتن فلسفه رنج هم باید فکر کنیم و هم اینکه کار تربیتی کنیم. باید قبل از هفت سالگی به فرزندمان بیاموزیم زندگی در دنیا بدون رنج میسر نمی شود.

حجت الاسلام پناهیان گفت: اگر فلسفه رنج را عمیقا بپذیریم برخی از رنج های نابجا برای ما کلا برطرف می شود و با رنج های باقی مانده با روحیه بهتری برخورد می کنیم.

وی تصریح کرد: اگر قطعی بودن رنج را برای خودمان جا بیندازیم به آرامش می رسیم.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: در روایت آمده هیچ وقت مومنین از سه رنج خارج نمی شوند. مومن یا در خانه با کینه توزی روبرو می شود، یا همسایه او را اذیت می کند و یا اینکه یک نفر در راه با او بد رفتار می کند و دچار رنج می شود. قرآن می فرماید «من انسان را در رنج آفریدم».

پناهیان افزود: اینگونه نیست که انسان بتواند از رنج فرار کند. امام باقر فرمودند: «شیطان، کافر، منافق و یا حسادت رنج هایی است که بر انسان وارد می شود».

وی ادامه داد: وقتی فلسفه رنج را بپذیریم آرامش پیدا خواهیم کرد و سپس از رنج ها مثل موج دریا بهره برداری می کنیم و از آن لذت می بریم. انسان عاقل در ارتباط با رنج ضمن اینکه از رنج ها استفاده می کند و لذت می برد و رنج را انتخاب می کند! صدقه دادن رنج دارد، اما رنج فقر را از بین می برد.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: یکی از راه های کاهش رنج، استقبال از رنج های دیگری است. انفاق این کاربرد را دارد. رنج هایی را انتخاب کنیم، مثل ورزش که از رنج بیماری رهایی پیدا می کنیم.

حجت الاسلام پناهیان بیان کرد: عالی ترین و پر اثرترین و بابرکت ترین رنج در حیات بشر رنجی است که جوان تر ها از رنج پدر و مادرها می برند. این رنجی است که با تحمل آن، هزاران رنج از شما برطرف می شود.

وی گفت: اولیا خدا رنج همسر داشته اند. رنج هایی را مردان برای زنان دارند و رنج هایی را نیز آقایان برای همسرانشان دارند. این ها رنج هایی است که اگر رخ داد باید از آن استقبال کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: اگر رنج پدر و مادر و خانواده را تحمل کردیم، وضعمان بهتر می شود. آمار طلاق ها نشان می دهد، نصف ازدواج ها به طلاق منجر می شود. دلیل این طلاق ها عدم رعایت رنج و فیلم دیدن های زیادی ماست که دنیای دیگری را نشان می دهند. کسی که با فیلمش به مردم خیالبافی و دروغ نشان دهد، خیانت می کند.  
 
انتهای پیام/ 112
نظر شما
پربیننده ها