مهدی ایوبی فر:

تهیه کننده های سینما سمت اقتباس نمی روند چون برای فیلمنامه ارزش قائل نیستند

اگر شهرداری همت کند و این اتفاق را شکل دهد و تلویزیون هم با ناشران همکاری کند و کتابهای آنها را در سطحی وسیع تبلیغ کند تیراژ کتاب از این رقم خجالت آور خارج می شود و به عدد قابل قبولی می رسد.
کد خبر: ۲۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۵ - 01September 2013

تهیه کننده های سینما سمت اقتباس نمی روند چون برای فیلمنامه ارزش قائل نیستند

مهدی ایوبی فر درگفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس گفت: با گذشت سالها از خرید امتیاز رمان "سووشون" سیمین دانشور، هنوز اقدامات لازم در خصوص تولید فیلم از روی این شاهکار ادبیات معاصر ایران انجام نشده است، در مقاطع مختلف کارگردان های مختلفی همچون بهروز افخمی، مسعود جعفری جوزانی، رخشان بنی اعتماد و حتی یک کارگردان ایتالیایی برای ساخت این فیلم انتخاب شدند اما هیچ کدام به نتیجه نرسید.

وی افزود: به جرات میتوان گفت که داستان "رازهای سرزمین من" یکی از بزرگترین رمانهای تاریخی است که به زبان فارسی نوشته شده است. تمام حوادث مهم تاریخی ـ سیاسی ایران معاصر از پیروزی و شکست فرقه دمکرات آذربایجان و کودتای 28 مرداد 1332 و آمدن مستشاران نظامی آمریکا به ایران و آذربایجان تا فرار شاه و برگشت امام خمینی (ره) و روزهای قیام (انقلاب 57) آنچنان استادانه و جسورانه به رمان تبدیل شده که خوانندۀ رمان، تاریخی بودن آن حوادث را فرع و قصه را اصل تلقی میکند. امتیازاین رمان هم برای تبدیل شدن به یک سریال خریداری شده ولی تا کنون اتفاقی در زمینه تولید آن نیافتاده است.

نویسنده فیلمنامه " آیه های زمینی" تصریح کرد: در همه جای دنیا فیلمنامه داری ارزش و اعتبار است و برای نویسنده ارزش و اعتبار ویژه ای قائل هستند اما در ایران برخلاف همه جای دنیا بازیگر درجه سه و چهار اهمیت بسیار بیشتری از یک فیلمنامه نویس دارد و این اهمیت به قدری است که می تواند دیالوگ را عوض کند!

نویسنده فیلمنامه " جاده بی انتها" اظهارداشت: یکی از مهمترین دلیل هایی که تهیه کننده دوست ندارد سمت کارهای اقتباسی برود این است که اقتباس برای او بار مالی زیادی را به همراه می آورد. سمت اقتباس رفتن برای تهیه کننده یعنی این که او یک بار باید پول داستان را بدهد و داستان را خریداری کند و یک بار هم به فیلمنامه نویس پول بدهد تا آن داستان را به فیلمنامه تبدیل کند!

وی اذعان داشت: شهرداریهای اکثر نقاط دنیا طبق وظیفه فرهنگی و هنری که دارند مناطقی را برای تبلیغ کتاب در نظر گرفته و در سطحی وسیع و گسترده کتابهایی که منتشر شده است را تبلیغ می کنند اما در ایران با همه تاکید هایی که مسئولین برای تشویق مردم به کتاب خوانی دارند این اتفاق نمی افتد .

ایوبی فر تاکید کرد: اگر شهرداری همت کند و این اتفاق را شکل دهد و تلویزیون هم با ناشران همکاری کند و کتابهای آنها را در سطحی وسیع تبلیغ کند تیراژ کتاب از این رقم خجالت آور خارج می شود و به عدد قابل قبولی می رسد.

لازم به ذکر است که مقام معظم رهبری در دیدار با اهالی سینما بر روی "اقتباس" به عنوان راهکاری مطمئن برای نجات سینمای ایران تاکید کردند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار