روزهای پایانی داعش در مرکز در رقه سوریه

با نزدیک شدن به پایان نبرد کردها در رقه، این سوال مطرح می‌شود که آیا سیطره نیروهای کرد بر مرکز داعش در سوریه، به معنای هموار شدن زمینه پیاده‌سازی نظام فدرالی در شمال این کشور خواهد بود؟
کد خبر: ۲۵۹۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲ - 25September 2017
روزهای پایانی داعش در مرکز «خلافت خودخوانده» در رقه سوریه

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، گروه‌های شبه‌نظامی موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» که مورد حمایت مستقیم آمریکا قرار دارند و مبارزان کُرد سوری ستون اصلی این نیروها را تشکیل می‌دهند، به نبردهای خود در آخرین محله‌های شهر رقه، مرکز استان رقه در شمال سوریه و مهم‌ترین کانون داعش در سوریه ادامه می‌دهند.

نبرد این نیروها پس از یورش گسترده آن‌ها به مرکز شهر، هم اکنون به سه محله و چند نقطه و خیابان محدود شده است و به زودی به سیطره داعش بر مهم‌ترین مراکز و کانون‌های این گروهک در خاک سوریه پایان ‌می‌دهد.

این پیشروی پس از گشودن محورهای عملیاتی جدید از سمت شمال رقه، پس از توقف عملیات نظامی این نیروها برای چند ماه متوالی، در پی حمله نیروی هوایی ترکیه در چارچوب عملیات «خشم فرات» طی ماه‌های گذشته به محله‌های جنوبی، شرقی و غربی رقه محقق شد.

پیشروی نیروهای دموکرات سوریه در شهر رقه با فشار نظامی شدیدی همراه شده است که داعش در استان‌‌های دیر الزور، حمص و حماه متحمل می‌شود.

20 درصد رقه در دست داعش

«طلال سلو»، سخنگوی رسمی «نیروهای دموکراتیک سوریه» در سخنانی، تصریح کرد که نبردهای این نیروها در آخرین محله‌های رقه، که داعش همچنان کنترل آنها را در دست دارد، دنبال می‌شود.

سخنگوی رسمی نیروهای دموکراتیک سوریه که با پایگاه خبری «عنب بلدی» (نزدیک به معارضان سوری) مصاحبه می‌کرد، افزود: نبردهای کنونی در 20 درصد شهر رقه دنبال می‌شود که داعش بر آن سیطره دارد.

سلو برخی خبرهای منتشر شده درباره توافق نیروهای دموکراتیک سوریه با داعش جهت خروج 200 نفر از عناصر این گروه به استان دیرالزور را تکذیب و تاکید کرد: «نبردها تا غلبه بر تمام تروریست‌ها و آزادسازی کامل شهر ادامه خواهد یافت.»

کمپین «الرقة تذبح بصمت» (رقه در سکوت ذبح می‌شود) 21 سپتامبر گذشته در خبری مدعی شده بود، نبرد رقه پس از سیطره کامل کردها بر این شهر پایان یافت.

این کمپین در پایگاه خبری خود یادآور ادعا کرد که سیطره نیروهای دموکراتیک سوریه بر شهر رقه پس از محصور شدن نبردها به 3 محله الفردوس، الجمیلی و حاره البدو، در مرکز شهر و توافق نیروهای دموکراتیک سوریه و داعش مبنی بر خروج 200 تروریست داعشی به سمت استان دیر الزور حاصل شد.

اما نیروهای دموکراتیک سوریه با اظهار اینکه بر حدود 80 درصد از شهر رقه سیطره دارد، اعلام کرد: محور شمالی شهر، غالبا دارای بافتی مسکونی و دربرگیرنده مؤسسات و سازمان‌های دولتی و عمومی مانند سیلوها، آسیاب‌ها و مقر لشکر 17 ارتش سوریه است که منطقه‌ای راهبردی نظامی شمرده می‌شود و نیروهای کرد پس از سیطره بر آن، امنیت این پایگاه و مناطق اطراف آن را تامین کرده‌اند.

مقر لشکر 17 ارتش سوریه در شمال شهر رقه واقع شده است و با مرکز شهر 6 کیلومتر فاصله دارد. اهمیت این مقر در آن است که شهر رقه را از حومه آن جدا کرده است و بیش از 14 گردان از جمله گردان شیمیایی، توپخانه، نیروهای ویژه، رادار و ردیابی را دربر می‌گیرد.

براساس جدیدترین نقشه‌های میدانی، سیطره داعش در شهر رقه در حال حاضر به خیابان‌های القطار و الکهرباء و سه محله الجمیلی، حاره البدو و التوسعیه و همچنین میدان النعیم محدود شده است.

گروه‌های تروریستی تکفیری «أحرار الشام» و «جبهه النصره» در اواسط سال 2013 میلادی بر این شهر سیطره یافتند؛ اما چند ماه بعد، در ماه‌های نخست سال 2014 میلادی داعش با تصرف این شهر آن را پایتخت خود در سوریه اعلام کرد.

نبرد جاری در رقه برای محور ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا، که براندازی نظام در سوریه را از ابتدای بحران تحمیلی بر این کشور دنبال می‌کند، از این جهت که این شهر مرکز داعش در سوریه شمرده می‌شود، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

این باور وجود دارد که سیطره کامل کزدها بر شهر رقه، به آن‌ها قدرت می‌دهد گامی دیگر به سمت پیاده‌سازی نظام فدرالیته و خودمختاری در این شمال این کشور بردارند.

این درحالی است که گروه‌ها و جریان‌های سیاسی کرد خود را برای برگزاری همه‌پرسی نظام فدرالیته در سه منطقه عفرین، الفرات و الجزیره آماده می‌کنند.

انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها