قاسمی در نشست خبری:

به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق احترام می‌گذاریم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور با بیان اینکه سیاست ایران نسبت به بحث اقلیم کردستان روشن است، گفت: ما به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق احترام می‌گذاریم.
کد خبر: ۲۵۹۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷ - 25September 2017
به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق احترام می گذاریم

به گزاش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود که پیش از ظهر امروز (دوشنبه سوم مهرماه) برگزار شد پیرامون بسته شدن مرزهای ترکیه و ایران بر روی کردستان عراق اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بنا به خواست رسمی دولت عراق، مرزهای خود را با کردستان مسدود کرد.

وی گفت: آن چیزی که روز گذشته توسط برخی رسانه‌های غربی منتشر شد اشتباه و یک فضاسازی در مورد همه پرسی کردستان بود.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: سیاست ایران نسبت به بحث اقلیم کردستان بارها اعلام شده و مواضع روشنی داشتیم. ما به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق احترام می‌گذاریم و هرگونه اقدامی که در مسیر عکس این باشد از نگاه ما اشتباه است.

قاسمی در خصوص اینکه ظریف در یکی از اظهارات اخیر خود گفته آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند و اینکه آیا پیش از این ما به آنها اعتماد داشتیم یا خیر، گفت: خیر، ما از ابتدا هم نسبت به آمریکایی‌ها اعتمادی نداشتیم و البته این امر عجیبی نیست که ما با کسانی که به آنها اعتمادی نداریم وارد مذاکره شویم چرا که تاکنون خیلی‌ها هم که به یکدیگر اعتمادی نداشتند پای میز مذاکره نشستند و احتمالا نتایج مثبتی را هم به دست آوردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که بسته پیشنهادی ایران در خصوص حل بحران همه پرسی در کردستان چه بود، اظهار داشت: ما همواره با کردها چه در دوران گذشته و چه در دوران جدید و حتی قبل از انقلاب اسلامی روابط و رایزنی‌های بسیاری داشته و داریم و قطعا طی هفته‌های اخیر هم از طریق سرکنسولگری ایران در اربیل و یا سفارت ما در بغداد این مذاکرات را با آنها ادامه داده و در آینده هم این روند ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: ما با مقامات کردستان مذاکرات مفصلی در مورد همه پرسی، تمامی ارضی عراق و لزوم نشستن پای میز مذاکره با دولت مرکزی بغداد داشته‌ایم که شاید با اتخاذ این شیوه آنها بتوانند منافع بیشتری را هم برای خود، هم برای عراق و هم برای کل منطقه به دست آورند.

قاسمی با تکذیب احضار سرکنسول ایران در اربیل ادامه داد: انتشار اخباری غرض‌ورزانه در خصوص بمباران کردستان عراق از سوی ایران را تکذیب می‌کنم و این قبیل اقدامات صرفا در جهت سیاه نمایی چهره ایران صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص دیدارهای دیپلماتیک ایران در نیویورک اظهار داشت: رایزنی‌های ایران در نیویورک از ابتدای آغاز مجمع عمومی سازمان ملل در حد وسیع و گسترده‌ای شکل گرفت و همچنان هم ادامه دارد. سخنرانی آقای روحانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل هم در نوع خود منجر به بهبود چهره ایران نزد افکار عمومی جهان شد و همچنین تاثیرات مثبتی در بعد سیاست خارجی کشور به جای گذاشت.

وی با بیان اینکه تاکنون ظریف بیش از 42 نشست، دیدار و کنفرانس مطبوعاتی را در نیویورک داشته، افزود: این نشست‌ها و دیدارها در روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت.

قاسمی افزود: سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل هم بحث جدیدی نداشت و اساسا با آن سخنرانی ماهیت سیاسی و ماهیت هیات حاکمه جدید آمریکا بهتر نشان داده شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون برگزاری نشست مشترک برجام در نیویورک بیان کرد: ما در دو سطح معاونین و وزرای امور خارجه نشست مشترک کمیسیون برجام را در نیویورک برگزار کردیم و نسبت به بدعهدی‌ها و نقض عهد آمریکا در قالب تعهدات خود نسبت به برجام طرح موضوع کردیم که این مساله با جدیت تمام از سوی هیات ایرانی مطرح شد.

وی گفت: ما اقدامات لازمی را که نیاز بود در خصوص کارشکنی‌های آمریکا در قبال برجام با طرف های 1+5 مطرح کنیم را با آنها در میان گذاشتیم و از طرفی در شورای عالی نظارت بر جام هم تاکنون تصمیمات متناسب اتخاذ شده و رفتار ما در آینده متناسب با رفتار شرکای ما در 1+5 و به خصوص با در نظر گرفتن رفتار آمریکا خواهد بود.

قاسمی پیرامون بازدید برخی از نمایندگان مجلس از چند سفارتخانه ما در خارج از کشور اظهار داشت: این مساله موضوع جدیدی نیست و نمایندگان مجلس در سفرهای خارجی خود به کشورهای مختلف معمولا توسط سفرای ما در آن کشورها همراهی می‌شوند و به نوعی میهمان آنها به حساب می‌آیند.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار