اولین‌های دفاع مقدس/ 50

درخشش «مروارید» نیروی دریایی

هفتم آذر ماه 1359، سرآغاز عملیات پیروزمند نیروی دریایی بود. در این روز خاطره‌انگیز، واحدهای شناور نیروی دریایی با اجرای عملیاتی تحت عنوان «مروارید»، ضمن انهدام اسکله نفتی البکر، چند ناو جنگی و چندین هواپیمای دشمن را به قعر دریا فرستادند.
کد خبر: ۲۵۹۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۰ - 26September 2017

درخشش نیروی دریایی با «مروارید»به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، هفتم آذر ماه 1359، سرآغاز عملیات پیروزمند نیروی دریایی بود.

در این روز خاطره انگیز، واحدهای شناور نیروی دریایی با اجرای عملیاتی تحت عنوان مروارید، ضمن انهدام اسکله نفتی البکر، چند ناو جنگی و چندین هواپیمای دشمن را به قعر دریا فرستادند. در این عملیات پیروزمندانه که با همکاری تیز پروازان نیروی هوایی و دریایی صورت گرفت، ضربات سنگینی بر پیکره نیروی هوایی و دریایی دشمن وارد شد؛ به طوری که هیچ گاه نتوانست از اثرات این شکست، رها شود.

در لحظات اولیه این عملیات متهورانه دریایی که طی آن، عملا ابتکار عمل با دریادلان توانمند نیروی دریایی بود، سلحشور مردان این نیرو توانستند هفت ناوچه مدرن و اژدر افکن عراق، موسوم به «اوزا» را در حوالی سکوهای نفتی «البکر» و «الامیه» که منطقه درگیری بود، به قعر دریا بفرستند.

در ادامه این عملیات، چند فروند دیگر از ناوها و قایق های دشمن توسط ناوچه پیکان نابود گردید و تعدادی از بالگردهای دشمن نیز که از ناوهای عراقی پشتیبانی می کردند سقوط نمودند و چند فروند از هواپیماهای دشمن نیز توسط تیز پروازان نیروی هوایی و ناوچه قهرمان پیکان سرنگون شدند.

بسیاری از نفرات دشمن که بر روی ناوها و ناوچه های جنگی خود مستقر بودند به هلاکت رسیدند و بسیاری خود را تسلیم نیروی اسلام نمودند. در ادامه عملیات موفقیت آمیز «مروارید» سکوهای نفتی البکر و الاب برای اولین بار به دست پرسنل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افتاد و این دو سکوی نفتی که جنبه حیاتی برای دشمن زبون داشت به دست رزمندگان اسلام پاکسازی گردید و پس از آن میزان جریان صدور نفت عراق به خارج از طریق خلیج فارس عملا به صفر رسید.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها