چگونه آسوده‌تر زندگی کنیم؟ (6)/ حجت الاسلام پناهیان:

صفای باطن شهید حججی جامعه را تکان داد/ ظرفیت پذیرش «رنج» در دفاع مقدس بالا بود

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ظرفیت پذیرش «رنج» توسط رزمنده‌ها در دوران دفاع مقدس بالا بود، گفت: رزمنده‌های ما در دوران دفاع مقدس شیره «رنج» جهاد را کشیدند و عصاره فضائل را بدست آوردند.
کد خبر: ۲۵۹۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵ - 27September 2017
صفای باطن شهید حججی جامعه را تکان داد/ پذیرش «رنج» در دفاع مقدس بالا بود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، حجت الاسلام «علیرضا پناهیان» استاد حوزه و دانشگاه، صبح امروز (چهار شنبه، ۵ مهر) همزمان با ششم محرم در سلسله سخنرانی‌های حسینیه آیت‌الله حق‌شناس با موضوع «چگونه آسوده‌تر زندگی کنیم؟» با بیان اینکه خداوند بر اساس فلسفه رنج ما را با بلا همراه می کند، اظهار داشت: احتمالات فراوانی برای رنج انسان وجود دارد که اگر روی آن تامل کنیم از شدت سختی تحمل آن کاسته می شود. اگر ما روی رنج، کار کنیم، بر قدرت، بصیرت و توانمان افزوده می شود.

وی گفت: آرامش حقیقی چیزی است که آن را در دلمان احساس کنیم. در روایتی از امیرالمومنین آمده «خداوند متعال در ملائکه عقل قرار داد اما شهوت قرار نداد. در چهارپایان شهوت قرار داد اما عقل قرار نداد و در فرزندان انسان عقل و شهوت را قرار داد».

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: کل زندگی انسان را خداوند متعال طراحی می کند. خداوند زندگی همه را کنترل و از دل تک تک انسان ها خبر دارد. خداوند در عین واحد زندگی همه انسان ها را کارگردانی می کند.

پناهیان با طرح این سوال که ما انسان ها چه تمایلاتی داریم؟ افزود: ما هم عقل داریم و هم شهوت. رنج نتیجه انسان بودن ما است که از درون ما برمی خیزد. باید با فکر و آموزش بلندمدت از کودکی برای روبرو شدن با رنج آماده شویم. خداوند چنین از ما انتظار دارد.

وی ادامه داد: از امام حسن عسکری (ع) نقل شده است که فرمودند «هیچ رنجی نیست مگر اینکه نعمتی در آن باشد» فلسفه رنج این است که چون ما انسان و اهل انتخاب هستیم. وقتی که رنج پشت سر هم نازل می شود تازه فضائل و خوبی های انسان آشکار می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: رزمنده ها در جبهه وقتی می رفتند با صفاتر، آرامتر و به پدر و مادرها مهربان‌تر می شدند. سربازان آمریکایی هر کدام که به جنگ می روند روانی و خل می شوند اما جانبازان ما اقیانوسی آرامند. آن ها با رنج ارتباط خوبی ارتباط برقرار کرده‌اند.

حجت الاسلام پناهیان گفت: رزمنده های ما در دوران دفاع مقدس شیره «رنج» جهاد را کشیدند و عصاره فضائل جهاد و نور را بدست آوردند. نمونه آن شهید حججی است که رنج را انتخاب کرد. از رنج های عادی زندگی می توان نور کسب کرد. ما شهدای زیادی در سوریه داشتیم اما سوال می کنند چرا شهید حججی این طور گل کرد؟ شاید شهید حججی بخاطر صفای باطن در جامعه لرزش به وجود آورد.

وی تصریح کرد: روز عاشورا هر قدر امام حسین (ع) به ظهر عاشورا نزدیک تر می شد، برای پذیرش رنج مشتاق تر می شد. هنگام بلا خصلت های خوب خودش را نشان می دهد و فضایل خوب، رو می آید.

انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها