مادر شهید فؤاد مشعلی:

2 سال چشم‌انتظار بودم اما مزار فرزندم را لمس نکردم

مادر قاری شهید منا که امسال پس از 2 سال چشم‌انتظاری برای نخستین‌بار در سفر حج بر سر مزار پسرش در مکه مکرمه رفت به خاطرات خود در این سفر نورانی پرداخت و گفت: نتوانستم از نزدیک مزار پسرم را ببینم و آن را لمس کنم.
کد خبر: ۲۵۹۴۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷ - 26September 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، فاجعه منا دوم مهرماه سال 1394 هم زمان با روز عید سعید قربان اتفاق افتاد. کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع سال 1394 نیز در این فاجعه پنج نفر از اعضای خود را از دست داد که «فؤاد مشعلی» هم جزء آنان بود.

سال گذشته به دلیل اینکه آل‌سعود انتظارات مسئولان کشورمان را برآورده نکردند، کاروانی از سوی جمهوری اسلامی ایران به حج اعزام نشد تا اینکه امسال با رایزنی‌های بعثه مقام معظم رهبری مجدد حج برقرار و برخی از خانواده‌های شهدای منا با پرداخت هزینه به حج تمتع اعزام شدند.

شهید فؤاد مشعلی یکی از افرادی بود که پیکرش بعد از گذشت سه ماه از فاجعه منا شناسایی شد و با توجه به موقعیت خاصی که ایجاد شده بود، خانواده وی رضایت دادند تا پیکر این شهید در مکه بماند و پیکر این شهید بزرگوار هم‌اکنون در مقبره شهدای مکه آرام گرفته است که مادر این شهید امسال در سفر به حج برای نخستین‌بار پس از دو سال توانست بر مزار پسرش برود.

2 سال چشم‌انتظاری مادر برای زیارت مزار پسر شهیدش/ دیدن خانه خدا بی‌قراری‌هایم را التیام بخشید

«مهناز مشعلی» مادر شهید فؤاد مشعلی که امسال همراه با همسرش به حج اعزام شد با بیان اینکه حج امسال بسیار عزت‌مندانه برگزار شد، اظهار داشت: خداوند توفیق داد که امسال به حج تمتع اعزام شوم؛ این سفر برایم دو مزیت ویژه داشت، یکی اینکه به زیارت خانه خدا رفتم و دیگری اینکه پس از دو سال انتظار و روزشماری توانستم بر مزار تنها پسرم بروم.

وی با بیان اینکه وقتی برای اولین بار کعبه را دیدم حس خاص و غیرقابل توصیفی داشتم، افزود: قبل از اینکه به این سفر بروم تمام حواسم پیش فؤاد بود و همواره بیقرار او بودم اما وقتی کعبه را دیدم حس آرامشی در وجودم ایجاد شد که مرا منقلب کرد.

مادر شهید مشعلی با اشاره به اینکه پس از اعزام به حج وقتی آقای قاضی عسگر را دیدم از وی خواستم تا ما را سر مزار شهیدان‌مان ببرد، گفت: سرپرست حجاج هم با روی باز این خواسته ما را جامه عمل پوشاند و دستور داد که یک روز به مقبره شهدای مکه برویم.
 
2 سال چشم‌انتظار بودم اما مزار فرزندم را لمس نکردم

فؤاد با شهادتش غمی بزرگ بر دلم گذاشت/ هیچ چیز نمی‌تواند فقدان پسرم را جبران کند

مشعلی با بیان اینکه برای دیدن مزار پسرم لحظه‌شماری می‌کردم خاطر نشان کرد: من تنها یک پسر داشتم و جایگاه خاصی هم برایم داشت؛ فؤاد با شهادتش در دلم غمی گذاشت که هیچ چیزی نمی‌تواند آن را جبران کند. وقتی به مکه هم اعزام شدیم هر لحظه به این فکر می‌کردم که چه موقع می‌توانم مزار پسرم را ببینم و بر سر مزارش با او درد و دل کنم که البته بخشی از این بی‌قراری‌ها و دلتنگی‌ها با دیدن خانه خدا از یادم رفت اما ته دلم همچنان برای دیدن مزار پسرم دلتنگ بودم.

فؤاد مظلومانه به خاک سپرده شده بود/ باورم نمی‌شد که نتوانم قبر پسرم را لمس کنم

وی با اشاره به اینکه یک روز همراه با سایر خانواده‌های شهدای منا به مقبره شهدای مکه رفتیم، تصریح کرد: 10 صبح از سوی بعثه مقام معظم رهبری ماشینی دنبال ما آمد تا ما را به مقبره شهدای مکه و مزار پسرم ببرد. وقتی به آنجا رسیدیم غمی بر دلم نشست؛ پسرم در زمان حیاتش خیلی مظلوم بود و در آنجا هم مظلومه به خاک سپرده شده بود.

مادر شهید مشعلی با اشاره به ممانعت مأموران سعودی از نزدیک شدن به قبور شهدای منا گفت: باورم نمی‌شد که نتوانم قبر پسرم را لمس کنم. وقتی به ورودی آنجا رسیدیم مأموران آل‌سعود ما را تفتیش کردند و اجازه ندادند حتی گوشی یا وسایل دیگری با خود به آنجا ببریم. من و همسرم هم هرچه داشتیم تحویل دادیم و با دل و جان از بین نرده‌ها رد شدیم تا به مزار فؤاد برسیم. وارد که شدیم حس غربت خاصی داشتیم و همواره اشک می‌ریختیم تا جایی که در آنجا واقعا دلم شکست.

وی با اشاره به اینکه بر مزارها حصار کشیده بودند، افزود: من از پشت حصار، قبر پسرم را دیدم و نتوانستم به راحتی بر سر مزارش بنشینم و با او حرف بزنم. خیلی حس و حال بدی داشتیم و اینکه اجازه ندادند بر سر قبر فؤاد برویم بیشتر دلم را شکست. مسئولان سعودی حتی ذره‌ای حال ما را درک نکردند و با خود نگفتند چطور می‌شود از پشت نرده‌ها مزار پاره تن خود را دید و زیارت کرد. از همان دور فاتحه‌ای خواندیم و از مقبره برگشتیم. در آنجا با خودم گفتم شاید من نتوانم زیاد سر مزار فؤاد بیایم اما همین که در سرزمین پاکی آرام گرفته و در سرزمین انبیاء حضور دارد و جایش خوب است، برایم کافی است. منِ مادر که جز آرامش او چیزی نمی‌خواهم.
 
2 سال چشم‌انتظار بودم اما مزار فرزندم را لمس نکردم

در تمام سفر حج حس می‌کردم فؤاد هم در کنارم است

مشعلی با بیان اینکه من پسرم را به خدا و رسولش سپردم، گفت: در تمام این سفر حس می‌کردم فؤاد هم در کنارم است. مخصوصاً وقتی که از عرفات به سمت منا رفتیم همین که چادرهای حاجیان را می‌دیدم، دلم می‌لرزید و به یاد شهدای منا و آخرین نفس‌های آن‌ها می‌افتادم؛ فؤاد در تمامی این سفر کنارم بود و به من کمک می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه وقتی به مکانی که فاجعه منا رخ داده بود رسیدم دیگر توان نگه داشتن اشکم را نداشتم، خاطر نشان کرد: فکر اینکه در آخرین لحظات زندگی چقدر سختی کشیدند و با لبان تشنه و لبیک‌گویان به‌سوی حق شتافتند، یک لحظه از من جدا نمی‌شد. البته امسال به لطف متولیان بعثه مقام معظم رهبری بین حجاج گروه‌بندی خاصی شده بود و از هر منطقه کاروان‌های معینی حرکت می‌کردند و مسئولان نیز در هر گوشه و کنار زائران را به سمت رمی جمرات هدایت می‌کردند. در آن لحظه تصاویر برایم زنده شده بود و در دل می‌گفتم کاش سال 1394 هم این تدابیر اندیشیده می‌شد تا این فاجعه رخ نمی‌داد.

مادر شهید فؤاد مشعلی با بیان اینکه مدینه هم غربت خاصی داشت، گفت: از مکه مکرمه که به مدینه منوره آمدیم، به راحتی می‌شد این غربت را حس کرد. در مدینه هم یاد فؤاد همیشه همراهم بود به ویژه وقتی در منطقه شیعه‌نشین مدینه موکب‌هایی را دیدیم که در حال عزاداری بودند، بیشتر به یاد پسرم افتادم. در محوطه نخلستان امام حسن(ع) عزاداری زیبایی برگزار می‌شد که مرا به یاد سفر با فؤاد به کربلا انداخت. دقیقاً چادرها و موکب‌های آنجا مثل سفر پیاده‌روی اربعین بود که حضور در این موکب‌ها خاطراتی زیادی را با فؤاد برایم زنده کرد.
 
2 سال چشم‌انتظار بودم اما مزار فرزندم را لمس نکردم

آخرین تماس با شهید مشعلی/ فؤاد مرا در چشم‌انتظاری گذاشت

وی در ادامه به آخرین تماس با شهید مشعلی قبل از فاجعه منا سال 1364 اشاره کرد و افزود: من در طول سفر فؤاد به حج خیلی با او تماس می‌گرفتم و جویای حالش می‌شدم، تا جایی که خودش هم ناراحت می‌شد که چرا من اینقدر نگرانم و یک بار هم به من گفت: «مادر نگرانم نباش؛ من حالم خوب است، لازم نیست اینقدر هر لحظه دل‌شوره داشته باشی و با من تماس بگیری».

مشعلی با بیان اینکه آخرین ارتباط ما با فؤاد ساعت 2 بامداد همان روز فاجعه منا بود، خاطر نشان کرد: ساعت 2 بامداد بود با هم صحبت کردیم و گفت: «من تنها نیستم و به همراه بچه‌های گروه می‌خواهیم به منا و رمی جمرات برویم؛ نگران من نباش، حال ما خوب است. ممکن است سه روز از هم بی‌خبر باشیم اما به محض اینکه برگشتیم و تلفن در دسترس بود، با شما تماس می‌گیرم». با هم خداحافظی کردیم و من هم گفتم حتما وقتی رسیدی با من تماس بگیر که چشم انتظارم. این آخرین مکالمه من و فؤاد بود و دیگر هیچ گاه صدایش را نشنیدم و من را در چشم‌انتظاری گذاشت.

دلیل عدم انتقال پیکر شهید مشعلی به ایران

وی با اشاره به اینکه بعد از بیش از سه ماه از فؤاد هیچ خبری نبود، گفت: من خیلی منتظر بودم که به سلامتی برگردد، اما بعد از سه ماه گفتند که پیکر فؤاد شناسایی شده است. در هر صورت وقتی به ما خبر دادند که پیکر فؤاد در مقبره شهدای مکه به خاک سپرده شده است، دلم گرفت و دوست داشتم یک بار دیگر هم شده پسرم را ببینم؛ به همین خاطر از مسئولان پرسیدیم که اگر پیکرش را به کشور منتقل کنیم امکان دیدن پیکرش را داریم؟ که آن‌ها گفتند که این امکان وجود ندارد و باید سریع خاکسپاری و تدفین شود، به همین دلیل ما هم با مشورت تصمیم گرفتیم که فؤاد در همان مکان مقدس آرام بگیرد.

مادر شهید مشعلی با بیان اینکه شاید خود فؤاد در دلم انداخت که تصمیم بگیریم در همانجا تدفین باشد، افزود: برای من که تنها یک پسر داشتم واقعا سخت بود؛ فقدان فرزند یک طرف، دوری مزارش هم یک طرف دیگر. اما خودم هم نمی‌دانم که آن روز چه اتفاقی افتاد که ما رضایت دادیم اما خدا را شاکرم که فؤادم در سرزمین پیامبر(ص) و فرزندان پاکش است.

وی با اشاره به اینکه من هر پنج‌شنبه به آرامگاه شهدای منا می‌‌روم، گفت: مسئولان یادبودی از فؤاد در این مکان درست کردند که من هر پنج‌شنبه بعد از زیارت قبور شهدای منا، به آنجا هم می‌روم و با پسرم حرف می‌‌زنم و آرام می‌گیریم. وقتی به آنجا می‌روم آرامشی دارم. حس می‌کنم فؤاد همه جا با من است و در همه کارها کمکم می‌کند.
 
2 سال چشم‌انتظار بودم اما مزار فرزندم را لمس نکردم

گلایه از کم توجهی به خانواده‌های شهدای منا/ مسئولان از حمایت‌های معنوی هم دریغ می‌کنند

مادر شهید فؤاد مشعلی در ادامه با گلایه از برخی مسئولان مبنی بر کم‌توجهی به خانواده‌های شهدای منا، خاطر نشان کرد: مسئولان نه تنها کمک مادی نکردند بلکه از حمایت‌های معنوی هم دریغ می‌کنند. من پسرم را از دست داده‌ام هر چه هم کمک مادی کنند جای فرزندم را پر نمی‌کند، اصلاً مادیات چه ارزشی دارد اما خانواده‌های شهدا توقع دارند که مسئولان حداقل جویای احوال آن‌ها باشند و سعی کنند از مشکلات آنها بکاهند.

مشعلی با بیان اینکه سفر حج برای خانواده‌های شهدای منا هزینه داشت، گفت: برای هر نفر حدود 17 میلیون تومان این سفر تمام شد؛ خدا رو شکر ما پول بیمه فؤاد به این سفر رفتیم؛ البته قبل هم درخواست وام دادیم اما متأسفانه به ما وامی تعلق نگرفت. خدا را شکر که ما توانستیم به این سفر برویم اما بسیاری از خانواده‌های شهدا منا به دلیل عدم توانایی در تأمین هزینه‌های این سفر نتوانستند به حج بیایند که این باعث ناراحتی است و باید مسئولان برای این موارد فکری می‌کردند.

فؤاد مشعلی متولد 16 مهرماه 1368 بدر اصفهان بود که در چهار سالگی همراه با خانواده به آبادان رفت. وی فعالیت‌های قرآنی را از کودکی آغاز کرد و پس از مدتی به گروه تواشیح باقرالعلوم آبادن پیوست و پس از برتری این گروه در مسابقات سراسری قرآن، سال 1394 با یک سال تأخیر به حج اعزام شد و در فاجعه منا به شهادت رسید.
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها