«بیداری اسلامی، امتداد تمدن اسلامی»

کد خبر: ۲۵۹۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴ - 27September 2017
«بیداری اسلامی، امتداد تمدن اسلامی»

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، بیداری اسلامی یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران بود که امام خمینی (ره) ‌ و مقام معظم رهبری نوید آن را بارها داده بودند.

بررسی ظرفیت‌های صدور انقلاب اسلامی ‌و پیامدهای آن نیازمند مطالعه گسترده و همه جانبه‌ای است تا بدانیم در آه مرحله‌ای از آن قرار داریم و تکلیف ما در قبال آن چیست.

شناخت وضعیت موجود جهان و درک سیاست کشورهای قدرت طلب نسبت به ایران، صدور انقلاب را تسهیل کرده و چه بسا آن کشورها را به انفعال بکشاند.

«بیداری اسلامی، امتداد تمدن اسلامی» با همین رویکرد نوشته شده است. این کتاب در سه بخش با عناوین «تمدن اسلامی»، «بیداری اسلامی» و «بررسی اجمالی خیزش‌ها و بیداری‌های اسلامی رخ داده در منطقه» تنظیم شده است.

در بخش اول مفاهیمی چون، «چیستی تمدن اسلامی و بررسی انواع تمدن‌ها»، «چیستی تمدن اسلامی از دیدگاه مستشرقین» مورد ارزیابی قرار گرفته است و در بخش دوم ذیل عنوان بیداری اسلامی موضوع «چیستی بیداری اسلامی»، «نظریات پیرامون تمدن و بیداری اسلامی»، «منشا و زمینه‌های جنبش بیداری اسلامی»، «اهداف بیداری اسلامی بر اساس آموزه‌های دینی»، «مظاهر بیداری اسلامی»، «علل و عوامل بیداری اسلامی در خاورمیانه عربی»، «سیر تحول فکری فرهنگی ملت غرب» و «تبدیل شدن بیداری اسلامی به دومینوی سقوط» بررسی شده است.

در بخش پایانی که مفصل‌ترین بخش این کتاب است. نویسنده پس از بررسی بیداری اسلامی در کشور یمن، مصر، لیبی، بحرین و عراق، به بحث درباره «موانع توجه ملت‌ها به تمدن و بیداری اسلامی»، «انقلاب اسلامی و نظریه بیداری اسلامی»، «نقش انقلاب اسلامی در ظهور بیداری اسلامی و احیای تمدن اسلامی و ایرانی»، «تحلیل سیاست خارجی و امنیت ملی رژیم صهیونیستی در پرتو تحولات بیداری اسلامی» و «عوامل نگرانی غرب از بیداری اسلامی» پرداخته است.

کتاب مورد اشاره اثری تحلیلی است که بیداری اسلامی را از منظر سیاسی آن شرح داده است و ضمن آن فرصت‌ها و موانع موجود در بیداری کشورهای اسلامی را توضیح داده است. با وجود موضوعات مهمی که در کتاب راجع به آن بحث شده است، حجم آن زیاد نبوده و نویسنده به زیاده گویی نپرداخته است.

در نگارش کتاب «بیداری اسلامی، امتداد تمدن اسلامی» از منابع متعدد فارسی و عربی استفاده شده است.

در پشت جلد کتاب آمده است: «بیداری اسلامی حرکتی برخاسته از تمدن اسلامی و متاثر از انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) است که در یک دهه‌ی اخیر کشورهای مسلمان تحت سلطه‌ دولت‌های استعمار زده را فرا گرفته است.

این خیزش اسلامی مردمی می‌رود تا با احیای نهادهای دینی در جوامع استبدادزده‌ مسلمانان سنگ بنای «تمدن نوین اسلامی» را در جهان معاصر پایه‌گذاری کند.

بر اساس شناخت مولفه‌های جنبش بیداری اسلامی، موانع موجود بر سر راه آن و راهکارهای مقابله با رویارویی قدرت‌های بزرگی که از این جنبش زخم خورده و هراسان هستند، یک ضرورت انکارناپذیر است.

مولف در این کتاب می‌کوشد تا با مرور تاریخچه کشورهای مسلمان همچون عراق، یمن، مصر، لییی و بحرین نیز کنکاش در نهضت‌های رهایی‌بخش اسلامی نظیر اخوان‌المسلمین و بازخوانی اندیشه‌های روشنفکران و رهبران بزرگی مانند سیدجمال‌الدین اسد‌آبادی و امام خمینی (ره) جنبش بیداری اسلامی را کالبد شکافی کرده و گذشته، حال و آینده آن را تبیین و ترسیم کند.»

قسمتی از متن کتاب:

«نهضت امام خمینی (ره) اوج گرایش‌ اصول‌گرایی اسلامی است که دیگر جنبش‌های اسلامی در سراسر جهان تحت تاثیر موفقیت ایشان در تاسیس جمهوری اسلامی توانا شدند. تفکر و طرح امام خمینی (ره) در واقع تلفیقی از هویت و زندگی در جهان معاصر بود. در حالی که رهبران پیشین بیداری اسلامی چون سید حمالدین اسدآبادی به دنبال توسعه و تجدد بودند و برخی هم به صورت کمرنگی بر هویت تاکید می‌کردند.

همانگونه که امام خمینی (ره) به دنبال احیای هویت اسلامی بود، توسعه نیز در گفتمان وی از جاییگاه ویژه‌ای برخوردار بود؛ توسعه‌ای که در چارچوب هویت اسلامی تعریف می‌شد. نظریه سیاسی امام خمینی (ره) منحصرا در قالب و شکل اسلامی مطرح می‌شد و همین امر موقعیت و ویژگی ممتازی به امام خمینی (ره) در جنبش اسلامگرایی در جهان اسلام می‌دهد.»

«بیداری اسلامی، امتداد تمدن اسلامی» در 284 مصور به قلم «احمد یوسف‌پور» نوشته و توسط نشر «دانش آموز» در 1000 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها