اولین‌های دفاع مقدس/ 67

عملیات «رمضان» نخستین عملیات برون مرزی

عملیات رمضان اولین عملیات برون مرزی رزمندگان دلیر اسلام بود که در 23 تیر ماه سال 1361، مصادف با شب 21 رمضان و در ساعت 21:30 دقیقه با رمز مبارک «یا صاحب الزمان (عج) ادرکنی» در منطقه عملیاتی شلمچه در شرق بصره به مرحله اجرا درآمد.
کد خبر: ۲۵۹۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰ - 27September 2017

عملیات «رمضان» نخستین عملیات برون مرزیبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، عملیات رمضان اولین عملیات برون مرزی رزمندگان دلیر اسلام بود که در 23 تیر ماه سال 1361، مصادف با شب 21 رمضان و در ساعت 21:30 دقیقه با رمز مبارک «یا صاحب الزمان (عج) ادرکنی» در منطقه عملیاتی شلمچه در شرق بصره با اهداف زیر آغاز شد:

1. دفاع از انقلاب اسلامی در مقابل توطئه های دشمن.

2. دفع تجاوز و توطئه های امپریالیزم.

3. دور کردن آتش دشمن از شهرهای جنوبی کشور.

4. انهدام ماشین جنگی دشمن.

رزمندگان جان بر کف اسلام متشکل از سپاه، بسیج و ارتش از سه محور، هجوم خود را آغاز کردند و با عبور از جناح شمالی، موفق شدند میادین گسترده مین دشمن را پشت سر گذاشته و خود را به خاکریزهای آن ها برسانند. با روشن شدن هوا، ادامه عملیات مشکل شد و در نتیجه عملیات متوقف گردید.

در محور میانی نیز به دلیل استحکامات بسیار سنگین دشمن و پیشروی کم نتیجه دلخواه به دست نیامد. اما در محور جنوبی و جنوب پاسگاه زید، رزمندگان اسلام موفق شدند با عبور از میادین وسیع مین و تله های انفجاری و دیگر موانع، مواضع دشمن را در هم کوبیده و راه پیشروی را باز نمایند.

نیروهای عراقی با مشاهده حرکت قدرتمندانه نیروهای ایران، پس از دادن تلفاتی سنگین راه گریز را در پیش گرفتند که در این محور تعداد زیادی تانک و نفر بر توسط رزمندگان اسلام منهدم شد. در میان ناباوری دشمن، رزمندگان اسلام خود را به عمق 27 کیلومتری خاک دشمن رساندند و از آب کانال ماهیگیری و «نهر کیتبان» و ... وضو گرفتند.

از این محور رزمندگان اسلام به نزدیکی شهر بصره رسیدند، به طوری که چراغ های شهر به وضوح دیده می شد، اما به علت خالی ماندن جناح راست و فشار دشمن بر آن نقاط نیروهای جنوب در معرض خطر محاصره قرار می گیرند و به این نیروها دستور عقب نشینی داده شد.

مرحله دوم عملیات در تاریخ 25 مرداد 1361 با همان نیروهای مرحله اول به اضافه چند یگان تقویتی در جنوب پاسگاه زید آغاز و تلاش تا رخنه باز شده در مرحله اول گسترش یافته تا نیروها بتوانند شهر بصره را به تصرف درآورند، که به علت وجود میادین وسیع مین و استحکامات فراوان، مقدار کمی از اهداف تامین و اجرای کامل برنامه به مرحله بعد گذاشته شد.

در درگیری ادوات زرهی با نیروهای پیاده ایران حدود 116 تانک و نفربر دشمن منهدم و 85 دستگاه به غنیمت گرفته شد و هفتصد کشته و زخمی روی دست نیورهای عراقی باقی ماند. مرحله سوم عملیات در تاریخ سی ام مرداد 1361 شروع شد و این مرحله را باید نبرد تانک با شکارچیان تانک نامید. با بررسی های به عمل آمده مشخص شد که در جبهه میانی، دشمن اقدام به آرایش سنگین زرهی کرده است. به همین خاطر به آرپی چی زن ها و شکارچیان زبده تانک دستور داده شد که خود را برای نبردی سخت و نابرابر آماده کنند. با مقابله و هجوم موفقیت آمیز این شکارچیان، بخش زیادی از ادوات زرهی و تجهیزات و مواضع دشمن در هم کوبیده شد. در این پیشروی برق آسا حدود هفتصد تانک و نفر بر عراق توسط شکارچیان تانک به آتش کشیده شد و تعدادی از تانک های تی 72 نیز به غنیمت ان ها درآمد. همچنین تعداد دیگری از نیروهای دشمن در این مرحله کشته و زخمی و عده ای نیز به اسارت درآمدند.

مرحله بعدی در تاریخ ششم شهریور 1361 در محور شمالی پاسگاه زید آغاز و بار دیگر خطوط مقدم دشمن شکسته شد. با ادامه عملیات، مواضع دیگری از بعثی ها سقوط کرد و رزمندگان اسلام با موفقیت به خاکریزهای مثلثی رسیدند و در مواضع به دست امده مستقر شدند.

در این مرحله نیز 130 تانک و نفربر ازدشمن منهدم شده و یازده دستگاه از آن ها به غنیمت رزمندگان درآمد و تعداد دیگری ازنیروهای ارتش عراق به هلاکت رسیدند. خاکریزهای به ظاهر نفوذناپذیر ولی منهدم و تانک و نفربرهای به آتش کشیده شده و جنازه های فراوان بعثی ها در سراسر منطقه عملیات به چشم می خورد.

در این عملیات ده ها دستگاه خودرو، یکصد دستگاه تانک و نفربر و مقدار زیادی از انواع سلاح های سبک و سنگین به غنیمت نیروهای سپاه اسلام درآمد.

حضرت امام خمینی بعد از عملیات رمضان، طی پیام مهمی دلایل ورود رزمندگان را به خاک عراق، دفاع از میهن اسلامی، دفع حملات دشمن اسلام، نجات ملت ستم دیده عراق از چنگال حزب بعث عفلقی و حاکم کردن ملت عراق بر سرنوشت خود بیان کردند.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار