در دیدار سرلشکر باقری و الغانمی تاکید شد؛

همه‌پرسی در شمال عراق مورد قبول ایران و عراق نیست

در دیدار رئیس ستاد ارتش عراق با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، پیروزی‌های مردم و ارتش عراق در مبارزه با تروریست‌ها و مسائل مربوط به امنیت دو کشور مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.
کد خبر: ۲۵۹۸۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۳ - 27September 2017
همه‌پرسی در شمال عراق مورد قبول ایران و عراق نیستبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در جریان دیدار «عثمان الغانمی» رئیس ستاد ارتش عراق و در نشست خبری با همتای عراقی خود اظهار داشت: پیروزی‌های اخیر ارتش عراق را به ملت و ارتش این کشور تبریک می‌گوییم.
 
وی افزود: از اینکه ملت و ارتش عراق در نبرد با تروریست‌ها پیروزی‌های بزرگی به دست آوردند و طومار تکفیری‌ها را درهم پیچیدند، بسیار خرسند هستیم.
 
سرلشکر باقری عنوان کرد: ادامه پشتیبانی‌ها و حمایت‌های بی‌دریغ جمهوری اسلامی ایران از دولت، ارتش، حشدالشعبی و حاکمیت عراق مورد توجه است.
 
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه با اشاره به مواضع مشترک‌ دو کشور مبنی بر عدم پذیرش همه‌پرسی در شمال عراق، گفت: تغییر جغرافیای عراق و جدا شدن قسمتی از این کشور قابل قبول نیست.
 
وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران صرفا عراق یکپارچه، واحد و حاکمیت قانونی بر اساس قانون اساسی و رای تمامی ملت عراق را قبول دارد و جدا شدن بخشی از کشور عراق را به رسمیت نمی‌شناسد. مرزهای مشترک ایران با عراق همانگونه که نخست وزیر و فرمانده کل قوا عراق اعلام کردند، تماما با دولت قانونی عراق خواهد بود و ما حاکمیتی را برای احزاب و گروه‌های غیرحاکمیتی عراق در شمال این کشور با مرزهای جمهوری اسلامی ایران قائل نیستیم و این موضوع مورد بحث دو نیروی مسلح ایران و عراق است که انجام خواهد شد.
 
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران بیان داشت: گروه‌های نظامی ایران و عراق فردا از مرزهای مشترک از سمت ایران بازدید خواهند کرد و ما آمادگی‌ خود را برای همکاری با ارتش و دولت عراق برای استقرار در مرزهای مشترک اعلام می‌کنیم که در این مورد جزئیات مورد بحث قرار خواهد گرفت.
 
«عثمان الغانمی» رئیس ستاد ارتش عراق نیز در این دیدار خاطرنشان کرد: ما از ماه محرم و مکتب امام حسین (ع) قوت و قدرت، الهام می‌گیریم.
 
وی ادامه داد: همگان می‌دانند که عراق از سوی تکفیری‌ها مورد هجمه قرار گرفت. جنگیدیم و می‌جنگیم و ان‌شاالله عراق را خواهیم ساخت. بیشتر سرزمین‌های اشغالی عراق آزاد شده‌اند و تنها دو درصد و شاید کمتر از آن باقی مانده باشند.
 
الغانمی بیان داشت: قدم بعدی ما آزادسازی الحویجه است. با قدرت نیروهای خودمان و با همکاری دوستان و هم‌پیمانان این راه را ادامه خواهیم داد. جمهوری اسلامی ایران همواره و به خصوص در شرایط بحرانی با ما بوده است و ما به ایران اعتماد کامل داریم و معتقدیم که ایران تا آخر با ما خواهد ماند تا اینکه عراق به ثبات برسد و کار بازسازی را شروع کند.
 
وی خاطرنشان کرد: این سفر معانی زیادی دارد؛ آمده‌ایم که با دوستان و برادرانمان که همیشه با ما بوده‌اند، گفت‌وگو کنیم. ما همیشه گفتیم و می‌گوییم که به ایران اعتماد کامل داریم. ایران همیشه شرافتمندانه با ما بوده است. در این سفر مسائل خاصی که مربوط به امنیت ملی عراق و ایران می‌شود، مورد توجه قرار می‌گیرد.
 
رئیس ستاد ارتش عراق گفت: ما حامل پیام دولت و شخص نخست وزیر برای شما هستیم. آمده‌ایم تا راجع به مسائل حساس منطقه‌ گفت‌وگو کنیم و با یکدیگر هماهنگ باشیم.
 
وی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: در ارتباط با تامین امنیت مرز طولانی مشترک دو کشور قرار است که صحبت و تبادل نظر کنیم و به یک سری توافقات در این رابطه برسیم. مبادله اطلاعات، هماهنگی و اینکه خواسته‌هایمان را به برادرانمان در جمهوری اسلامی ایران منتقل کنیم و موارد دیگری نیز هست که ان‌شاالله در جلسات خصوصی که با سردار خواهیم داشت، مطرح خواهیم کرد.
 
گفتنی است در این دیدار سردار سرتیپ «محمد پاکپور» فرمانده نیروی زمینی سپاه و امیر سرتیپ «نوذر نعمتی» جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشتند.
 
انتهای پیام/ 221
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار