دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

تاثیرگذاری فرهنگ دفاع مقدس در بین ملت‌های جهان

فرهنگ دفاع مقدس امروز به یک گفتمان قابل قبول و تأثیرگذار در میان ملت‌های مختلف، خصوصا مسلمانان جهان، تبدیل شده است.
کد خبر: ۲۵۹۸۸۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵ - 28September 2017
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، امام خمینی(ره) در پیامی که به مناسبت پذیرش قطعنامه 598 و آغاز آتش‌بس میان ایران و عراق گفتند: «جنگ ما جنگ عقيده است و جغرافيا و مرز نمى‌شناسد. ما بايد در جنگ اعتقادی‌مان بسيج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه اندازيم.»
 
نه‌تنها از زمان پایان جنگ، بلکه در زمان دفاع مقدس نیز ملت ایران، پیام مبارزه بدون مرز برای اسلام را به گوش جهانیان رساند.
 
در سال‌های نخست جنگ تحمیلی، ارتش رژیم صهیونیستی به لبنان حمله کرد و پایتخت این کشور، بیروت، را به اشغال خود درآورد. پس از این حادثه، جوانان شیعه لبنانی با کمک نیروهای آموزش‌دهنده ایرانی، هسته‌های مقاومت علیه رژیم صهیونیستی در لبنان را شکل دادند. به این ترتیب اولین جنبش اسلامی- ضدصهیونیستی در تاریخ با نام «حزب‌الله» در لبنان در زمستان 1363 اعلام موجودیت کرد.
 
تأثیرگذاری دفاع مقدس در بین ملت‌های جهان 
درحالی‌که جمهوری اسلامی آخرین ماه‌های جنگ با رژیم متجاوز صدام را می‌گذراند، نخستین قیام بزرگ مردمی (انتفاضه) در سرزمین‌های اشغالی فلسطین آغاز شد. طی همین قیام، جنبش «مقاومت اسلامی فلسطین» که به صورت اختصاری «حماس» نامیده شد، شکل گرفت.
 
ایران که پیش از حماس از شخصیت‌های مبارزی مانند «خلیل الوزیر» (ابوجهاد) و «دکتر فتحی شقاقی» حمایت می‌کرد، این بار به صورت جدی پشتیبانی خود را از این جنبش تازه‌ تأسیس اعلام کرد.
 
تأثیرگذاری دفاع مقدس در بین ملت‌های جهان 
نکته قابل توجه در دفاع مقدس، حضور گسترده جوانان داوطلب از کشورهای مسلمان و حتی غیرمسلمان در صفوف رزمندگان ایرانی است. حضور ده‌ها شهید و رزمنده عراقی، لبنانی، افغانستانی، پاکستانی، فلسطینی و «ژروم امانوئل کورسل» (با نام فارسی کمال مرادی) تنها شهید فرانسوی دفاع مقدس، سند خوبی برای این ادعا است.
 
در ماه‌های آخر جنگ ایران و عراق، ارتش شوروی که مهم‌ترین حامی صدام در جنگ با ایران بود، نیروهای خود را پس از 9 سال جنگ از افغانستان بیرون کشید تا به این ترتیب، بدون دستیابی به اهداف مورد نظر خود، از این کشور عقب‌نشینی کند. حکومت کمونیستی افغانستان پس از این عقب‌نشینی سرنگون شد. مدت کوتاهی بعد هم شوروی فروپاشید.
 
در همین زمان شیعیان پاکستان نیز با تأثیرپذیری از مفاهیم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، در حال شکل دادن به یک جریان شیعی انقلابی تحت عنوان «نهضت اجرای فقه جعفری» در پاکستان بودند.
 
تأثیرگذاری دفاع مقدس در بین ملت‌های جهان 
«علامه سید عارف‌ حسین حسینی» مدت کوتاهی از پذیرش قطعنامه 598 طی یک عملیات تروریستی که توسط سفارت رژیم بعث عراق در پاکستان مورد حمایت واقع شد، در شهر پیشاور در شمال پاکستان ترور شد و به شهادت رسید.
 
با این وجود، مسیر دفاع مقدس در جای دیگری از جهان ادامه پیدا کرد. پس از تهاجم گسترده صرب‌های ارتدوکس علیه مسلمانان در بوسنی و هرزگوین، نیروهای ارتش بوسنی و رزمندگان داوطلب در این ارتش با الگوگیری از مبارزه ملت مسلمان ایران و با کمک رزمندگان مسلمان ایرانی و لبنانی توانستند از تحقق بسیاری از اهداف صرب‌ها در این جنگ جلوگیری کنند.
 
تأثیرگذاری دفاع مقدس در بین ملت‌های جهان 
پیروزی‌های گسترده مقاومت اسلامی لبنان، که با آزادسازی جنوب لبنان آغاز شد و با جنگ 33 روزه به اوج رسید، باعث مطرح شدن دوباره ارزش‌های برگرفته از قیام عاشورا و دفاع مقدس شد.
 
تأثیرگذاری دفاع مقدس در بین ملت‌های جهان 
در همین زمان مفاهیم دفاع مقدس در کنار دیگر معارف عظیم شیعی در میان مسلمانانی که به مذهب تشیع اثنی‌عشری گرایش پیدا می‌کردند، گسترش پیدا کرد. این موضوع را به خوبی می‌توان در موضع‌گیری‌های مسلمانان شیعه در نیجریه، تایلند، شمال آفریقا و دیگر مناطق جهان مشاهده کرد.
 
با گسترش تفکر مقاوم در برابر استکبار، دشمن از خیزش ملت‌های عربی سوء استفاده کرد و تمام تلاش خود را به کار گرفت تا با استفاده از موقعیت پیش‌آمده در سوریه، به عنوان تنها دولت عربی متحد جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا، این کشور را از حلقه مقاومت خارج کنند و پس از آن، ابتدا به سراغ حزب‌الله در لبنان و سپس جمهوری‌اسلامی ایران برند.
 
تهدید حرم حضرت زینب کبری (س) توسط تروریست‌های تکفیری در حومه جنوبی شهر دمشق، باعث شد نیروهای مقاوم حامی حریم اهل بیت (ع) با تأیید و حمایت دولت سوریه، راهی حومه دمشق شوند. این ایستادگی، که الگوگرفته از ایستادگی رزمندگان اسلام در 8 سال دفاع مقدس بود، باعث شکست تروریست‌های تکفیری در اطراف حرم حضرت زینب کبری (س) شد.
 
تأثیرگذاری دفاع مقدس در بین ملت‌های جهان 
همزمان با پاکسازی مناطق حومه حضرت زینب(س)، رزمندگان حزب‌الله لبنان برای دفاع از خاک لبنان در قبال حملات تروریست‌های تکفیری وابسته به ارتش آزاد و جبهه النصره، عملیات‌های بزرگ خود در خاک این کشور را با نبرد آزادسازی شهر مرزی «قصیر» در غرب حمص آغاز کردند.
 
تأثیرگذاری دفاع مقدس در بین ملت‌های جهان 
نبردهای رزمندگان حزب‌الله علیه تروریست‌های تکفیری در عراق و سوریه نمونه جدیدی از دفاع مقدس در برابر فرزندان تروریست صدام حسین و حامیان قدیمی وی بود. به همین دلیل این نبرد در لبنان با نام «دفاع مقدس» معروف شد.
 
سردار شهید حسین همدانی پیش از شهادت در مورد اهمیت نقش تجربه دفاع مقدس در موضوع سوریه گفت: «ما با استفاده از الگوی بسیج در 8 سال دفاع مقدس، نیروهای «دفاع ملی» را در سوریه به راه انداختیم.»
 
تأثیرگذاری دفاع مقدس در بین ملت‌های جهان 
همین تجربه در زمان حمله داعش به عراق به کار آمد و با پشتیبانی فتوای جهاد حضرت آیت‌الله سیستانی، باعث به راه افتادن نیروی مردمی موسوم به «بسیج مردمی عراق» (الحشد الشعبی) در این کشور شد که توانست داعش را در این کشور به شکست بکشاند.
 
هم‌اکنون تجربه رزمندگان اسلام در 8 سال دفاع مقدس نه تنها در غرب آسیا بلکه در افغانستان و پاکستان نیز در حال گسترش است و شیعیان این دو کشور در قالب «لشکر فاطمیون» و «تیپ زینبیون» در حال نبرد با تروریست‌های تکفیری هستند.
 
تأثیرگذاری دفاع مقدس در بین ملت‌های جهان 
علاوه بر این در غرب و شرق جهان نیز بسیاری از جوانان گرایش‌یافته به مکتب تشیع، همواره به شهیدان دفاع مقدس به عنوان الگوی خود نگاه می‌کنند.
 
انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار