اولین‌های دفاع مقدس/ 95

رسوایی عراق در استفاده از سلاح‌های شیمیایی

میزان رسوایی دولت عراق در استفاده از سلاح‌های شیمیایی به حدی رسید که سازمان ملل نتوانست بی‌تفاوت بماند و دبیرکل هیاتی را برای بررسی به ایران گسیل کرد. این هیات از 22 تا 29 اسفند 1362 از ایران بازدید و در گزارش خود اعلام کرد که در جنگ عراق علیه ایران، گاز خردل، و عنصر موثر بر اعصاب به نام تابون مورد استفاده قرار گرفته است.
کد خبر: ۲۵۹۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۰ - 30September 2017
رسوایی عراق در استفاده از سلاح‌های شیمیایی

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، به دنبال کاربرد سلاح های شیمیایی از طرف رژیم عراق در جنگ تحمیلی و تقاضاهای مکرر جمهوری اسلامی ایران از دبیرکل سازمان ملل متحد برای بازدید از آثار کاربرد سلاح های شیمیایی و نیز در پی اعزام مجروحان سلاح های شیمیایی به کشورهای اروپایی (فوریه 1984) و انجام آزمایش های پزشکی صحت گفته های دولت ایران را تایید کرد.

میزان رسوایی دولت عراق به حدی رسید که سازمان ملل نتوانست بی تفاوت بماند و دبیرکل هیاتی را برای بررسی به ایران گسیل کرد. این هیات از 22 تا 29 اسفند 1362 از ایران بازدید کرد و در گزارش خود اعلام نمود که در جنگ عراق علیه ایران، گاز خردل، و عنصر موثر بر اعصاب به نام تابون مورد استفاده قرار گرفته است.

بنا به درخواست مجدد ایران در 23 بهمن ماه 1364 دبیر کل، هیات کارشناسی سازمان ملل را برای بررسی استفاده دوباره عراق از سلاح های شیمیایی به ایران اعزام کرد. این هیات از هفتم اسفند 1364 تا دوازدهم اسفند از ایران بازدید و گزارش خود را مبنی بر وجود شواهد و دلایل قوی بر استفاده از سلاح های شیمیایی علیه نیروهای ایران بود، تسلیم دبیر کل کرد. چند فروند هواپیمای رژیم بعثی، هنگامی که این گروه کارشناسی سازمان ملل متحد در حال بازدید از آثار حمله های شیمیایی عراق در منطقه عملیاتی والفجر8 بودند. چند کیلومتری محل بازدید را بمباران شیمیایی کردند که بازدید کنندگان مجبور شدند از ماسک های مخصوص استفاده نمایند.

همچنین به دنبال درخواست ایران هیات کارشناسی سازمان ملل متحد از تاریخ هفتم تا نهم اردیبهشت 1366 از ایران بازدید و گزارش خود را درباره تداوم استفاده عراق از سلاح های شیمیایی، تسلیم دبیر کل سازمان ملل نمود.

در این گزارش استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم غیر نظامی نیز تایید شده است.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها