اولین‌های دفاع مقدس/ 99

قطعنامه‌ای که پزشکان صادر کردند

اولین کنگره بین المللی پزشکی گازهای شیمیایی جنگی با حضور کارشناسان داخلی و خارجی آخرین مطالعات اثرات پزشکی گازهای شیمیایی و بمباران‌های شیمیایی رژیم عراق مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۲۵۹۹۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰ - 30September 2017
قطعنامه‌ای که پزشکان صادر کردند
به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، اولین کنگره بین المللی پزشکی گازهای شیمیایی جنگی با حضور کارشناسان داخلی و خارجی آخرین مطالعات اثرات پزشکی گازهای شیمیایی و بمباران‌های شیمیایی رژیم عراق مورد بررسی قرار گرفت.

اولین کنگره بین المللی پزشکی گازهای شیمیایی جنگی با هدف بررسی و تبادل نظر کارشناسان داخلی و خارجی در مورد اثرات پزشکی گازهای شیمیایی و آشنا ساختن بهتر و بیشتر افکار عمومی جهان با جنایات ددمنشانه رژیم متجاوز عراق در به کارگیری سلاح های شیمیایی در تیر ماه سال 1367 همزمان با سالروز ولادت ثامن الائمه در بیمارستان امام رضا مشهد برگزار شد.

در این کنگره که وزیران بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، فرهنگ و اموزش عالی و جمعی از کارشناسان سم شناسی و محققین و پزشکان کشورهای خارجی و ایرانی و گروهی از مسئولان بهداری نیروهای مسلح حضور داشتند، پیام آیت الله خامنه ای ریاست جمهور وقت توسط مصطفی میرسلیم مشاور عالی ریاست جمهوری قرائت شد که در آن ضمن تقدیر از برپایی این کنگره و با اشاره به مرگبار بودن تولید و به کارگیری سلاح های شیمیایی آمده است:

سهولت دستیابی به دانش و فن تهیه این سلاح ها خطرات فزاینده این تهدید را در سطح جهان همه گیر و چند برابر کرده است.

همچنین در پیام ریاست جمهوری با بیان این مطلب که سکوت و اغماض مجامع انسانی و بین المللی در به کارگیری سلاح های شیمیایی موجب تکرار وحشیگری های گسترده رژیم جنگ افروز عراق خواهد شد آماده است:

رسان های تبلیغی و قدرت های استکباری دنیا با سرپوش گذاردن به عواقب به کارگیری سلاح های شیمیایی موجب آن شده اند که جامعه بشری ضرورت مقابله واقعی و همه جانبه با خطرات رو به گسترش آن را جدی نگیرد.

در بخشی دیگر از این پیام از مجامع پزشکی و تحقیقاتی جهان خواسته شده است که خود را آلوده مطامع و اغراض پلید تولید کنندگان سلاح های شیمیایی نکنند.

همچنین در این پیام بر ضرورت مراعات معاهده ژنو مبنی بر ممنوعیت تولید و کاربرد سلاح های شیمیایی تاکید شده و آمده است:

چشم پوشی و سکوت مجامع بین المللی در قبال فجایع به کارگیری سلاح های شیمیایی گریبان گیر کل بشریت در سراسر زمین خواهد شد.

در ادامه این کنگره وزرای بهداشت و درمان، فرهنگ و آموزش عالی هریک پیرامون عواقب وخیم کاربرد سلاح های شیمیایی سخنرانی کردند.

مسئول بهداری ستاد کل سپاه پاسداران در اولین کنگره بین المللی پزشکی گازهای شیمیایی جنگی در مشهد اظهار داشت با ساخت 52 وسیله پدافند شیمیایی در ایران که غالبا به تولید انبوه رسیده اند روزانه قادرند تجهیزات بیش از 10 گردان رزمی را برای مقابله با سلاح های تولید کنیم.

از سوی دیگر پروفسور «اولریش هلم» استاد انستیتوی فارماکولوژی دانشگاه بن که در این کنگره حضور داشت در گفت و گویی با خبرگزاری جمهوری اسلامی تاکید کرد. سلاح های شیمیایی به صورت بمب اتمی کشورهای جهان سوم درآمده است. و هرکشوری به آسانی می تواند از گاز خردل سلاح شیمیایی بسازد. وی ضمن بیان این مطلب و اظهار اینکه بدون تردید عراق از سلاح های شیمیایی علیه ایران استفاده کرده گفت:

فاجعه حلبچه نشان داد که سازمان ملل نیز قادر نیست جلوی کاربرد سلاح های شیمیایی را بگیرد. وی همچنین دستاوردهای علمی کنگره را کم سابقه توصیف کرد.

پروفسور هندریکس سم شناس معروف بین المللی که خود فاجعه حلبچه را از نزدیک مشاهده کرده بود در این گفت و گو یادآور شد:

استفاده دیوانه وار عراق از سلاح شیمیایی علیه غیر نظامیان و در جبهه های جنگ، مراکز تحقیقاتی جهان را بر آن داشت تا همه چیز را از اول شروع کنند. به همین دلیل باید برای آینده جهان چاره ای اندیشیده شود.کشتار بزرگ حلبچه را نمی توان نادیده گرفت تا آنجا که من در جریان هستم عراق از گازهای خطرناکی مثل گاز خردل، اعصاب، سیانور، تابون و باران زرد از سال 1983 استفاده کرده است و اگر از فاجعه حلبچه بگذریم، خطر سلاح شیمیایی جامعه جهانی را تهدید می کند.در دومین روز از برگزاری این کنگره پزشکان و کارشناسان و محققین ایران، اتریش، آلمان، فدرال، آمریکا، بلژیک، یوگسلاوی، اسپانیا هریک نظرات علمی و کارشناسی خود را در زمینه اثرات مخرب و ضد انسانی گازهای شیمیایی به استماع حاضران رساندند.

هفتصد تن از محققین ایرانی و خارجی شرکت کننده در نخستین کنگره بین لمللی پزشکی گازهای شیمیایی طی قطعنامه ای، رژیم عراق را به خاطر کاربرد سلاح های شیمیایی محکوم کردند.

متن قطعنامه به این شرح است:

1.به کارگیری سلاح های شیمیایی را که سلاحی مخرب، ضد بشری و ددمنشانه بوده و تا کنون صدها بار توسط رژیم مذدور حاکم بر عراق، در طول مدت جنگ تحمیلی علیه رزمندگان اسلام و همچنین مردم بی دفاع شهرها به کار گرفته شده و نیز حمایت آشکار و مخفی ابر قدرت های غرب و شرق در تشویق این رژیم جنگ طلب به تداوم این جنایات را محکوم می کنیم.

2.عدم توجه و سکوت مجامع بین المللی در مقابل جنایات جنگی دشمن بعثی را تقبیح کرده و آن را در ادامه اعمال ددمنشانه رژیم حاکم بر عراق موثر می دانیم.

3.افکار عمومی جهانی را به خطرات حاصله از کاربرد سلاح های شیمیایی جنگی و عواقب شوم آن برایسلامت بشریت و محیط زیست جلب کرده از آن ها می خواهیم که زمامداران مملکت خود را به واسه سکوتشان در مجامع بین المللی با اعتراضات جمعی مورد بازخواست قرار دهند.

4.ما پزشکان و گروه پزشکی شرکت کننده در این کنگره از همکاران پزشک در سایر نقاط جهان می خواهیم به مسئولیت انسانی خود توجه کرده و عواقب ناگوار به کارگیری سلاح های شیمیایی جنگی را برای رسانه های گروهی و ملت خویش بیان نموده و رسالت پزشکی خود را در پیگیری و نجات جان انسان ها و مردم مظلوم و بی دفاع شهرها به انجام رسانندو

5.از دولت جمهوری اسلامی ایران می خواهیم که مرکزی تحقیقاتی با جامعیت کافی در ابعاد مختلف شیمی، پزشکی و درمانی ایجاد کند که در برگیرنده امکانات کلیه دانشگاه های کشور بوده و تمام نیروهای دانشگاهی متعهد را در زمینه های تحقیق جنبه های مختلف سلاح های شیمیایی به خود جلب کند. محققا نتایج این تحقیقات که ان شاأءالهه با پیگیری مداوم همراه خواهد بود برای سلامت جامعه اسلامی ما حائز اهمیت فراوان است.

6.از شورای عالی انقلاب فرهنگی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت فرهنگ و آموزش عالی کشور می خواهیم که برای بالا بردن سطح آگاهی دانشجویان گروه پزشکی و کمک به درمان مجروحان عزیز شیمیایی واحددرسی «مسمومیت و سوختگی بر اثر بمب های شیمیایی و گازهای جنگی» را در برنامه رسمی تعلیمات گروه پزشکی مخصوصا دانشجویان پزشکی قرار دهند.

7.ما پزشکان و گروه پزشکی کشور اعلام می کنیم با جان و دل و با تمام امکانات علمی و آگاهی های پزشکی خود در خدمت مردم دلیر و مقاوم میهن اسلامی مان بوده و اهداف شوم امپریالیسم غرب و شرق و صهیونیسم و عامل مذدور آن ها صدام و حزب عفلقی بعث عراق را در شکست مقاومت رزمندگان میهن اسلامی به سهم خود عقیم خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار