اولین‌های دفاع مقدس/ 110

محکومیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی سازمان ملل

خاویر پرز دوکائیار دبیر کل سازمان ملل متحد در روز هجدهم اسفند 1362 بدون نام بردن از هیچ کشوری به طور قاطع و شدید استفاده از سلاح های شیمیایی را محکوم کرد.
کد خبر: ۲۶۰۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ - 01October 2017
محکومیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی سازمان ملل

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، خاویر پرز دوکائیار دبیر کل سازمان ملل متحد در روز هجدهم اسفند 1362 بدون نام بردن از هیچ کشوری به طور قاطع و شدید استفاده از سلاح های شیمیایی را محکوم کرد.

وی یک روز قبل از آن با سعید رجایی خراسانی سفیر ایران در سازمان ملل متحد که اتهام تهران در رابطه با استفاده عراق از گازهای سمی علیه نیروهای ایران در جنگ 42 ماهه خلیج فارس را تکرار کرد ملاقات داشت. سخنگوی سازمان ملل متحد در حالی که بیانیه دوکائیار را به خبرنگاران قرائت می کرد، گفت: سوالات متعددی در رابطه با موضوع دبیر کل سازمان ملل درباره استعمال سلاح های شیمیایی توسط مطبوعات و سایر محافل عنوان شده است.

نباید هیچ نوع تردیدی در این مورد که دبیر کل به طور قطع و به شدت استفاده از سلاح شیمیایی در هر زمانی و در هرکجا که باشد را محکوم می کند وجود داشته باشد.

سخنگوی سازمان ملل متحد گفت: نماینده ایران در ملاقات خود با پرز دوکائیار، قطعنامه عمومی که در دسامبر 1982آذر و دی 1361 در زمینه تایید پروتکل 1925 ژنو در رابطه با ممنوعیت استفاده از گازهای سمی در جنگ به تصویب رسیده است را مطرح کرد.

در این قطعنامه از دبیرکل خواسته شده بود نقض این ممنوعیت را کنترل کند تا به گفته سخنگوی یاد شده دوکائیار موضوع را بررسی می کند. وی همچنین اضافه کرد که پرز دوکائیار با رییس شورای امنیت سازمان ملل متحد در تماس بوده است.

سخنگوی مزبور گفت: تاکنون اقدامی در رابطه با درگیر شدن مجدد این شورا که پانزده کشور عضو آن هستند در جنگ خلیج فارس به عمل نیامده است. درخواست این شورا در سال گذشته جهت یک آتش بس و مذاکره از طرف ایران که خواهان محکوم کردن عراق به خاطر شروع جنگ در سپتامبر 1980 شهریور 1359 است، رد شد.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها