دومین سوگواره ملی میراث عاشورا در قاب عکس در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از برگزاری دومین سوگواره ملی میراث عاشورا در قاب عکس در استان خبر داد.
کد خبر: ۲۶۰۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۰ - 29September 2017
به گزارش دفاع پرس از بیرجند، «حسن رمضانی»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی امروز در حاشیه مراسم عزاداری هیات‌های بیرجند در بافت تاریخی شهر بیرجند اظهار داشت: به مناسبت ایام سوگواری سید سالار شهیدان و یاران جان‌برکف آن حضرت، سوگواره ملی میراث عاشورا در قاب عکس برگزار می‌شود.

وی، به تصویرکشیدن مراسم و آیینهای بومی عزاداری و تعزیه خوانی محرم در خراسان جنوبی و دیگر شهرهای ایران اسلامی و استفاده از امکان تاریخی و مذهبی برای برگزاری مراسم عزاداری  را از جمله محورهای این سوگواره عنوان کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه دبیرخانه این سوگواره کار خود را در این داره کل اداره آغاز کرده است، عنوان کرد: سوگواره عکس امسال با محوریت به تصویر کشیدن مراسم و آیین های بومی عزاداری و تعزیه خوانی محرم در خراسان جنوبی و دیگر شهرهای ایران اسلامی و استفاده از اماکن تاریخی و مذهبی برای برگزاری مراسم عزاداری برگزار می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه داوری این سوگواره به صورت زنده در بیرجند برگزار می شود، افزود:  پیمان هوشمند زاده، مهدی وثوق نیا و رضا خالدی داوری آثار را برعهده  دارند.

رمضانی به واقعه عاشورا اشاره کرد و گفت: برای درک بیشتر عاشورا نیاز است قائل زمان و مکان را از بین ببریم و یکبار دیگر از منظر واقعی به آنچه در عاشورا اتفاق افتاد نگاه کنیم، بی تردید این نگاه مجدد و رویکرد تازه برای ما آموزه های بزرگی خواهد داشت که برای امروز و فردای ما موثر است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری خراسان جنوبی افزود: مظلوم ترین مظلومیت امام حسین (ع) امروز عدم شناخت ماست چراکه آسمانی ترین مفاهیم عاشورا در ضرب طبل ها، بلندگوها و میکروفون ها گم می شود و فراموش می کنیم حسین(ع) مفاهیم آسمانی دارد که ما به آن نیازمندیم.

رمضانی بیان کرد: مگر می شود انسانیت از آزادگی خالی و از حقانیت جدا شود، حق و آزادگی توام با وجود انسان است به همین دلیل نیازمند تبیین عاشورا هستیم بنابراین هر فردی به اندازه خودش وظیفه دارد عاشورا را بازشناسی کند.

وی با بیان اینکه به زودی نمایشگاهی از این آثار در جوار حرم نورانی امام رضا(ع) برگزار می شود، افزود: بعد از آن نیز نمایشگاه آثار در استان های دیگر شرکت کننده در جشنواره برگزار می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری نخستین دوره این سوگواره در سال گذشته، بیان داشت: در دور نخست این سوگواره 263 هنرمند از سراسر کشور شرکت داشتند.

رمضانی از ارسال دو هزار و 600 اثر به نخستین دوره سوگواره ملی عاشورا خبرداد و گفت: از این تعداد 40 عکس به عنوان آثار برتر انتخاب و نمایشگاهی از آن برگزار شد.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار