دفاع مقدس و حکایت آمارهایی که مهمترین راویان فتح‌اند

آمار مربوط به دفاع مقدس ملت ایران، گویای سال‌ها ایثار و حماسه است؛ آماری که در این نقطه متوقف نیست؛ چراکه این دفاع همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۲۶۰۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸ - 01October 2017

دفاع مقدس و حکایت آمارهایی که مهمترین راویان فتح‌اندبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، هفته دفاع مقدس، یادآور روزهای حماسه و ایثار است؛ روزهایی سرشار از عشق و استقامت که مروری بر برخی آمارهای بر جای مانده از آن؛ می تواند گوشه ای از این صفحه درخشان و البته پُر فراز و نشیب تاریخ انقلاب اسلامی را آشکارتر سازد.

هشت سال دفاع مقدس ما اگرچه در سال ۱۳۶۷ هجری شمسی و در ظاهر به پایان رسید؛ اما ثمرات معنوی و البته جراحت‌های آن، همچنان با مردم و خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران همراه است؛ آنجا که در این هشت سال، حدود ۲۰۰ هزار نفر از همین مردم، از نوزاد چند روزه تا پیرمردها و پیرزنهای چند ده ساله شربت شهادت نوشیدند؛ به بیان دیگر در هر سال جنگ تحمیلی به طور متوسط ۲۵ هزار نفر شهید شده اند که در هر ماه و هر روز، به طور متوسط عدد ۲ هزار و همچنین ۷۰ شهید را نشان می دهد.

اگر به این حدود ۲۰۰ هزار شهید دوران دفاع مقدس، حدود ۲۰ هزار نفر شهید قبل از انقلاب و مبارزات با رژیم ستمشاهی و همچنین حدود سه هزار نفر شهدای تفحص و شهدای مدافع حرم اضافه شود؛ به آماری در حدود ۲۲۰ تا ۲۲۵ هزار شهید تاریخ انقلاب و دفاع مقدس خواهیم رسید که این عدد، در همین جا متوقف نخواهد شد؛ چراکه درِ باغِ شهادت برای همیشه باز خواهد بود.

از این تعداد، حدود ۱۶ هزار شهید دفاع مقدس؛ در شهرها و در اثر بمبارانهای دشمن به شهادت رسیده اند و البته دیگر شهیدان جنگ تحمیلی، مربوط به جبهه های حق علیه باطل است.

در عین حال آمار نشان می دهد که حدود ۱۷ هزار نفر از کل شهدای تاریخ انقلاب و دفاع مقدس، در زمره شهدای ترور دسته بندی شده اند و همچنین حدود ۵ هزار نفر از کل شهدا نیز، از بانوان و زنان غیور ایرانی اند که البته بیشتر آنان، در بمباران و موشکباران شهرها و روستاها به درجه رفیع شهادت نائل شده اند.

و اما آخرین آمارها نشان می دهد که مجموع کلّ شهدای تفحص شده هشت سال دفاع مقدس، حدود ۵۰ هزار شهید عالیمقام است و بر این اساس، تنها حدود ۴ هزار شهید دیگر باید در خاک عراق کاوش شوند؛ شهدایی که ممکن است در مناطق عملیاتی و یا در قبرستانهای عراق (منتقل شده از برخی اردوگاههای آزادگان در زمان جنگ) مدفون باشند.

البته آمار دیگر نیز نشان می دهد که تنها حدود ۱۰ درصد از شهدای تفحص شده، به دلائلی مانند گذر زیاد زمان و همچنین کافی نبودن یافته های علمی در زمینه تشخیص هویت از طریق دی اِن اِی، شناسایی و تشخیص هویت شده اند و بنابراین، بسیاری از شهدای تفحص شده همچنان گمنام هستند که این نکته به معنای سالها چشم انتظاری برخی از خانواده ها بویژه پدران و مادران شهدای گمنام است.

و اما یکی دیگر از آمارهای جنگ تحمیلی درباره میانگین سنی شهدای دفاع مقدس است که عدد ۲۲ سال سن را نشان می دهد.

همچنین بر اساس آمار موجود، حدود ۲۵ هزار امدادگر و پزشک زن در کنار بسیاری از امدادگران و پزشکان مرد، در جبهه ها و پشت جبهه ها حضور داشته اند.

آمار بعدی هشت سال دفاع مقدس، مربوط به جانبازان سرافراز است که عدد حدود ۳۲۰ هزار را نشان می دهد و از این تعداد، حدود ۱۰۰ هزار نفر جانباز شیمیایی اند و حدود ۱۰ هزار نفر هم در وضعیت بُحرانی به سر می برند.

درباره جانبازان سرافراز و البته رنج و زحمت خانواده های معزّز آنها هم که هرچه گفته شود کم است؛ جانبازانی که مجاهدت آنان و خانواده هایشان همچنان ادامه دارد و این مجاهدت و استقامت قطعا برای خانواده های جانبازان قطع نخاع، اعصاب و روان و البته جانبازان شیمیایی بیشتر و جانفرساتر است که ای کاش، همه مردم به یاد درد و آلام آنان باشند و ضمن عیادت، برایشان دعا کنند.

جنگ تحمیلی همچنین حدود ۵۰ هزار نفر را در لیست اسرا و آزادگان و حدود ۱۵ هزار نفر را در لیست مفقودین ثبت کرد؛ آزادگانی که ماهها و یا سالها از وطن دور بودند و البته خانواده هایی که ماهها و سالها، چشم انتظاری را تجربه کردند که این انتظار برای خانواده های مفقودین ادامه دارد.

آمار دیگر درباره تعداد عملیاتهای جنگ تحمیلی است.

منابع چنین می گویند که در هشت سال دفاع مقدس، حدود ۲۰۰ عملیات بزرگ و کوچک انجام شده است؛ به عبارت دیگر به طور متوسط در هر دو هفته از جنگ تحمیلی، شاهد یک عملیات بوده ایم؛ عملیاتهایی که حکایت درباره فراز و نشیبهای آنان همچنان ادامه دارد و  ناگفته ها و خاطرات فراوانی درباره آنها باقی مانده است.

همین آمار حاکی است که بسیاری از این عملیاتهای انجام شده، با رشادت و دلاورمردی رزمندگان اسلام و البته برنامه ریزی فرماندهان، موفقیت آمیز بوده و طبیعی است که تعداد محدودی از آنها هم در رسیدن به اهداف ناموفق بوده باشند

ایران عزیز اسلامی در حالی جنگ را آغاز کرد که از نظر تجهیزات و نیروی نظامی، به مراتب ضعیف تر از دشمن بود؛ اما ادامه جنگ با بیانات معنوی حضرت امام و حضور نیروهای داوطلب و همچنین تقویت جبهه ها از نظر سخت افزاری، شکل دیگری به خود گرفت و اقتدار ایران را نشان داد؛ بویژه آنکه کشور در این جنگ تحمیل شده، یار و یاوری نداشت؛ اما بسیاری از ابرقدرتهای آن روزگار، از دشمن حمایت می کردند تا شاید انقلاب اسلامی را به شکست بکشانند.

ددمنشی‌های دشمن در این هشت سال کم نبود؛ اما دو مورد از آنها، نمونه آشکار نقض حقوق بشر تلقی می شد که اعتراف سازمانهای بین‌المللی را هم به دنبال داشت؛ یکی استفاده مکرر دشمن از سلاح شیمیایی بود که رقمی در حدود ۳۰۰۰ بار را نشان می دهد و آثار مخرّب آن همچنان دامنگیر بسیاری از ایثارگران و خانواده های آنان است و هر ماه و سال، تعدادی از آنان را به آمار شهدای سرافراز ما اضافه می‌کند. شاخص ترین این حملات شیمیایی، بمباران گسترده شهر سردشت در سال ۱۳۶۶ است که بدون تردید، یک جنایت آشکار بود.

مورد دیگر به حملات دشمن به هواپیماهای مسافربری در طول هشت سال دفاع مقدس مربوط می شود که البته در این باره، کمتر سخن به میان آمده است.

کوتاه سخن آنکه هشت سال دفاع مقدس ما، آئینه تمام نمایی از تلخی‌ها و شیرینی هاست؛ عرصه ای که نشان داد مقاومت و ایثار مردمی و حضور همیشگی در صحنه، رمز موفقیت جاودانه است و انقلاب اسلامی هم متکی به همین مردم و البته با رهبری های داهیانه حضرت امام (ره) و حضرت آقا (أیّده الله)، همچنان به پیشرفت‌های روزافزون می‌اندیشد و قله های حماسه و مقاومت را در می‌نوردد.

منبع: مهر
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار