فارین پالسی:

«ترامپ» به جای لغو «برجام» می‌بایست با نفوذ ایران در منطقه مقابله کند

یک نشریه آمریکایی گزارش کرد که تلاش دولت آمریکا برای لغو «برجام» در واقع یک‌گام رو‌به عقب در مبارزه با تهران است و «ترامپ» باید راهکاری را برای مقابله با افزایش نفوذ ایران در منطقه به‌کار گیرد.
کد خبر: ۲۶۰۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۶ - 02October 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، نشریه آمریکایی فارین پالسی در گزارشی به تلاش دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای لغو برجام اشاره کرد و گفت که از بین بردن توافق هسته‌ای، یک‌گام بزرگ رو‌به عقب در مبارزه با تهران است.

این گزارش سپس توصیه کرد که آمریکا به جای از بین بردن توافق هسته‌ای ایران 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) می‌بایست گام‌های دیگری برای بررسی افزایش نفوذ ایران بردارد.

نویسنده این گزارش تصریح کرد که عقب‌نشینی از برجام در حال حاضر، به منزوی شدن ایران منجر نمی‌شود بلکه آمریکا را منزوی می‌کند.

طبق این گزارش، اگر دولت ترامپ به سادگی بدون وضع مجدد تحریم‌های مؤثر علیه ایران، از برجام خارج شود، تأثیر این کار کاملاً نمادین است و نتیجه آن این است که آمریکا تنها می‌ماند.

فارین پالسی اینگونه توضیح داد، خروج از برجام بدون اعمال در پیش گرفتن یک اقدام تحریک‌آمیز معقول، تنها موجب برانگیخته شدن حس همدردی جامعه بین‌الملل برای ایران می شود و به احتمال خیلی زیاد توافق را برجای خود حفظ می‌کند.

طبق این گزارش، در صورت عقب‌نشینی ترامپ از برجام، کنگره می‌تواند تحریم‌های واشنگتن را علیه ایران وضع کند اما آمریکا تجارت چندانی با ایران ندارد و تنها راه تنبیه ایران، متقاعد کردن کشورهای اروپایی و آسیایی به قطع روابط تجاری با تهران می‌باشد و بعید است تا زمانی که ایران به برجام پایبند باشد، آنها حاضر به انجام چنین کاری شوند.

فارین پالسی ادامه داد، شاید دولت ترامپ بتواند با گزینه‌های هسته‌ای خود، کشورهای اروپایی را تهدید کند و به آنها هشدار دهد در صورت ورود به بازار تجارت ایران، از بازار آمریکا به بیرون رانده می‌شوند اما تهدید بزرگترین شریک تجاری آمریکا دشوار خواهد بود و ممکن است موجب یک بحران بزرگ در این برهه از زمان شود که روابط ترانس آتلانتیک از قبل تیره است.

فارین پالسی با اشاره به این موارد نوشت که دولت ترامپ می‌تواند بدون پاره کردن برجام، درباره یک معاهده جدید با ایران وارد مذاکره شود یا اینکه علیه آنها وارد جنگ شود.

این گزارش توصیه کرد که علاوه بر تحریم‌هایی که اخیراً علیه برنامه موشکی ایران وضع شده است، دولت ترامپ می‌تواند علیه نفوذ ایران در سوریه و عراق اقداماتی را انجام دهد.

فارین پالسی گزارش کرد که دولت ترامپ سهواً با پایان دادن به کمک‌های «سیا» به معارضان سوریه و بیرون کشیدن ارتش آمریکا از یک ایست بازرسی مهم در جنوب سوریه در نزدیکی مرز عراق، به طور کارآمد زمینه را برای نیروهای تحت حمایت ایران در این کشور فراهم آورد.

این گزارش مدعی شد، ایران هم‌اکنون در آستانه کنترل یک مسیر زمینی از تهران به سمت بیروت است که در واقع امپراطوری جدید پارسی به حساب می آید.

این نشریه آمریکایی ادامه داد، اگر آمریکا واقعاً در خصوص از بین بردن قدرت ایران، جدی بود، به شبه‌نظامیان عراقی و سوری که به مقاومت در مقابل ایران تمایل دارند، کمک می‌‌کرد.

این گزارش توصیه کرد که آمریکا در سوریه می‌تواند از طریق گسترش نیروهای دموکراتیک سوریه در شمال این کشور و به کارگیری جنجگویان عرب به همراه نیروهای کرد و همچنین حمایت از ارتش آزاد سوریه در غرب و جنوب سوریه، مانع نفوذ ایران شود.

فارین پالسی توصیه کرد که ارتش آمریکا می‌بایست یک نیروی نظامی کارآمد متشکل از تبعیدی‌های سوری در اردن یا ترکیه برای مقابله با نفوذ ایران ایجاد کند.

با اینحال این گزارش در پایان نوشت، مشکل این راهکار این است که مداخله آمریکا در عراق و سوریه افزایش می‌یابد و خطر افزایش تلفات را به همراه دارد و نقش آمریکا در ساخت کشور را به یک نقش هولناک تبدیل می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار