میزگرد بررسی عملکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال اسرا برگزار شد

میزگرد بررسی عملکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال اسرا با حضور اساتید حقوق بین الملل در کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران برگزار شد.
کد خبر: ۲۶۰۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵ - 03October 2017

میزگرد بررسی عملکرد جمهوری اسلامی در قبال اسرا برگزار شدبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، میزگرد بررسی عملکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال اسرا به مناسبت روز اسرا و مفقودین با حضور سرهنگ «حسین فروتن نژاد» رئیس دایره پژوهش و آموزش سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس و مدیر اسبق کمیسیون اسرا و مفقودین جنگ تحمیلی، «محمد بارانی» قاضی دیوان عالی کشور، «محمدرضا ضیائی بیگدلی» استاد گروه بین الملل دانشگاه تهران، «سیدمحمد هاشمی» استاد حقوق اساسی دانشگاه تهران، «بهرام مستقیمی» استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران و ضیائی‌فر دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران برگزار شد.

سرهنگ فروتن نژاد در این میزگرد با اشاره به تعریف اسیر در کمیته بین المللی صلیب سرخ اظهار داشت: به جهت نابسامانی اوضاع اسرا، سال 1921 سازمان‌های بین المللی همچون صلیب سرخ پیش‌نویس کنوانسیون رفتار با اسرای جنگی را تهیه کرده و بر آن آمدند تا قوانین و مقرراتی مشترک در خصوص اسرا به تصویب برسانند.

وی با بیان اینکه 10 هزار عراقی در دوران دفاع مقدس پناهنده ایران شدند، افزود: اسرای جنگی در پادگان حشمتیه و در بهترین اقامتگاه‌ها بیمارستان‌ها بسر می‌بردند. در آن دوران در بیمارستان 504 ارتش، خدمات چشم‌پزشکی، یک هزار و 500 دندان مصنوعی و 11 هزار عینک به اسرای عراقی ارائه شد.

مدیر اسبق کمیسیون اسرا و مفقودین جنگ تحمیلی اذعان کرد: در دوران جنگ تحمیلی، 13 میلیون نامه بین اسرای جنگی و خانواده‌هایشان مبادله شد.

رئیس دایره پژوهش و آموزش سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس تاکید کرد: با توجه به رهبری امام خمینی (ره) که همواره رافت اسلامی و مبانی دینی را یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های نظام اسلامی و انقلاب مشخص کرده بودند، نوع رفتار نظامیان جمهوری اسلامی ایران نسبت به رفتار غیر انسانی و اخلاقی نیروهای بعثی با اسرای ایرانی در بند آنها کاملا متفاوت بود.

وی عنوان کرد: هنگام بازگشت اسرای جنگی به کشورشان، کت و شلوار نو به تنشان کردیم و آن‌ها را با سوغاتی‌هایی از ایران به کشورشان منتقل کردیم اما در مقابل این امر صورت نگرفت و اسرای ما در شرایط بدی وارد کشور شدند.

سرهنگ فروتن نژاد با اشاره به تبادل اسرا خاطرنشان کرد: پس از 183 مرحله تبادل و آزادی اسرای جنگی، 97 هزار و 472 اسیر برابر صورت‌جلسه‌های تنظیمی از دو کشور آزاد شدند.

گفتنی است، در این مراسم فیلم «یک روز زندگی با اسیر» به ساخته مجید مجیدی پخش شد.

متن کامل میزگرد بررسی عملکرد جمهوری اسلامی در قبال اسرا متعاقبا منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار