سفر «ذوالفقاری» به عراق برای پیگیری یادداشت تفاهم همکاری اربعین

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی برای هماهنگی و پیگیری همکاری‌های 2جانبه از جمله در خصوص مراسم اربعین حسینی وارد عراق شد.
کد خبر: ۲۶۰۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۲ - 03October 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «حسین ذوالفقاری»، معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی برای هماهنگی و پیگیری همکاری‌های 2جانبه از جمله در خصوص مراسم اربعین حسینی وارد عراق شد.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در حالی وارد بغداد شد که 22 مرداد سالجاری وزیر کشور ایران و عراق در یادداشت تفاهم همکاری منحصر به فرد در امر اربعین کوشیدند مشکلات را کاهش دهند.

عبدالرضا رحمانی فضلی و قاسم الارجی در تهران بر فراهم کردن تسهیلات بیشتر برای زائران مراسم اربعین حسینی و گسترش همکاری‌ها در جهت حل موضوعات و مشکلات مشترک تاکید کردند.

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به اینکه سال قبل با همکاری دولت عراق مراسم اربعین را با هماهنگی بهتری برگزار کرده و زوار ایرانی راحت ‌تر وارد عراق شدند تصریح کرد: با تجربه‌ای که در این سال‌ها به دست آورده‌ایم و همکاری‌های رو به گسترش دو کشور، امیدواریم بتوانیم مراسم اربعین امسال را  در شان اباعبدالله الحسین و دو ملت ایران و عراق برگزار کنیم.

وزیر کشور همچنین با بیان اینکه در خصوص صدور روادید تجار ایرانی مشکلاتی وجود دارد که انتظار حل آن را از طرف عراقی داریم، تاکید کرد ویزای مربوط به اربعین باید زودتر صادر شود و این کار به روزهای آخر موکول نشود. همچنین شایسته است صدور ویزا به صورت فردی و خانوادگی باشد نه جمعی. چون ویزای جمعی مشکلات زیادی برای دو طرف ایجاد می‌کند. ما همچنین آماده همکاری برای صدور ویزای الکترونیکی هستیم و حاضریم هر نوع خدماتی که لازم است در این مورد ارائه کنیم.

وی با اشاره به اینکه تردد زائران ایرانی از استان های خوزستان و ایلام انجام می‌شود خاطرنشان کرد: بیشترین فشار برای خروج از کشور در مرز مهران بوده که برای طرفین مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. ان شاءلله مقدمات فراهم شود تا بتوانیم از مرز خسروی هم استفاده کنیم تا فشار از استان خوزستان برداشته و تردد زائران راحت‌تر انجام شود.

رحمانی‌فضلی همچنین با بیان اینکه کنترل مرزها از سوی عراق برای جلوگیری از قاچاق اسلحه و مشروبات الکلی به ایران مورد تاکید ماست خاطرنشان کرد: استمرار چتر امنیتی 10 روز پس از مراسم اربعین ضروری است زیرا سال گذشته اقدام تروریستی 3 روز پس از مراسم اربعین انجام شد.

وزیر کشور عراق همچنین خاطرنشان کرد: لغو روادید موضوعی است که همه کشورها دنبال می‌کنند ولی الان به دلیل حضور تروریست‌های داعش در عراق وقت مناسبی برای لغو روادید نیست. در مورد ویزای فعالان اقتصادی و تجاری سفارت عراق این صلاحیت را دارد که ویزای چند بار ورود به عراق صادر کند.

قاسم الارجی با بیان اینکه امسال تلاش می کنیم تا اقدامات مربوط به تردد زائران به نحو احسن انجام شود تصریح کرد: با امضای یادداشت تفاهم زمینه برای ارائه تسهیلات بیشتر به زائران فراهم می‌شود. باید به این نکته هم اشاره کرد که دشمنان دو کشور در ایام اربعین به بهانه ورود غیرقانونی زوار به عراق تبلیغات منفی زیادی انجام می‌دهند پس لازم است ایران مانع ورود غیرقانونی زائران به عراق شود تا فرصت برای دشمنان فراهم نشود.همچنین برخی شهروندان عراقی ساکن ایران که تعداد آنها بین 36 تا 42 هزار نفر است فاقد اسناد هویتی هستند که از دولت ایران تقاضای همکاری برای حل این مشکل را داریم.

وی تاکید کرد: ما اقدامات امنیتی را پس از مراسم اربعین ادامه می دهیم تا زائران ایرانی در امنیت کامل به کشور خود بازگردند.

منبع: تی نیوز
نظر شما
پربیننده ها