سیامک کاکائی در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح کرد؛

اهمیت سفر مقامات سیاسی و نظامی ترکیه به ایران/ سفرهای دوجانبه؛ منشأ تحولات مثبت در روابط تهران و آنکارا

کارشناس مسائل ترکیه گفت: سفر مقامات سیاسی و نظامی ترکیه به ایران علاوه بر اینکه سطوح اصطکاک دو کشور را کم‌تر می‌کند، منشأ تحولات مثبت در روابط تهران و آنکارا نیز محسوب می‌شود.
کد خبر: ۲۶۰۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷ - 04October 2017
اهمیت سفر مقامات سیاسی و نظامی ترکیه به ایران/ سفرهای دوجانبه؛ منشأ تحولات مثبت در روابط تهران و آنکارا

گروه بین الملل دفاع پرس: مقامات سیاسی و نظامی ایران و ترکیه در پی تحولات اخیر در منطقه در ماه‌های اخیر سفرهایی دوجانبه‌ای داشته‌اند. به نظر می‌رسد، تهدیدات مشترک موجب همگرایی بیشتر این دو کشور شده است؛ به‌طوری‌که از ماه گذشته تا کنون بعد از حدود چهار دهه برای اولین بار عالی‌ترین مقامات نظامی تهران و آنکارا دو مرتبه با همدیگر دیدار و بر افزایش همکاری‌های نظامی تاکید کرده‌اند.

امروز نیز رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در صدر هیأتی بلندپایه وارد تهران شد و قرار است با مقامات عالی‌رتبه کشورمان دیدارهایی داشته باشد؛ در همین خصوص سیامک کاکائی کارشناس مسائل ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس اظهار داشت: ایران و ترکیه دو کشور مهم در منطقه هستند و نسبت به تحولات شمال عراق (اقلیم کردستان) نگران و حساس می‌باشند. هر دو کشور بر ضرورت حفظ وحدت و یکپارچگی عراق تاکید دارند، افزون بر این تهران و آنکارا قبل از برگزاری همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق بر ضرورت مذاکره بین اربیل و بغداد نیز تاکید می‌کردند.

وی گفت: بعد از اجرای همه‌پرسی در اقلیم کردستان نگرانی‌ها در ارتباط با پیامد‌های این همه‌پرسی در سطح منطقه و داخل عراق افزایش یافته است؛ ترکیه و ایران نیز این موضوع را با حساسیتی که دارند، دنبال و نسبت به متشنج شدن منطقه و داخل عراق ابراز نگرانی‌ می‌کنند.

کارشناس مسائل ترکیه در ادامه تصریح کرد: بخشی از مذاکراتی که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با مقامات عالی کشورمان انجام خواهد داد، مربوط مسئله همه‌پرسی اقلیم کردستان و چگونگی اتخاذ یک روش مناسب برای مقابله با تبعات آن خواهد بود.

کاکایی با بیان اینکه تاکنون ایران و ترکیه در خصوص مباحث نظامی- امنیتی به آن مفهوم وسیع همکاری نداشتند، خاطرنشان کرد: سفر سردار سرلشکر پاسدار محمدحسین باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح به ترکیه و در مقابل سفر ارتشبد خلوصی آکار رئیس ستاد ارتش ترکیه به ایران نشان دهنده این است که دو طرف می‌تواند همکاری‌هایی که بتواند منافع مشترک طرفین را فراهم کند، داشته باشند.

وی گفت: یکی دیگر از مباحثی که در این سفر‌ها طرفین به آن می‌پردازند، مسئله سوریه است. طرفین تلاش می‌کنند نقش مؤثر خود را در عرصه منطقه‌ای پیش ببرند، مخصوصا در مواردی که نقاط اشتراک وجود دارد.

کارشناس مسائل ترکیه در پایان با اشاره به اینکه سفر مقامات سیاسی و نظامی ترکیه به ایران می‌‎تواند، عامل تحولی در روابط این دو کشور در آینده باشد، گفت: سفر مقامات سیاسی و نظامی ترکیه به ایران علاوه بر اینکه سطوح اصطحکاک دو کشور را کم‌تر می‌کند، منشأ تحولات مثبت در روابط تهران و آنکارا نیز محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار