صبح امروز؛

آیین تکریم و معارفه مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد

آیین تکریم و معارفه مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس صبح امروز برگزار شد.
کد خبر: ۲۶۰۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱ - 04October 2017
به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، ششم مهرماه امسال با تصویب اعضای هیات امنای موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و با حکم سردار سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، «علی اصغر جعفری» به عنوان مدیرعامل جدید این موزه معرفی شد.
 
بر این اساس، صبح امروز آیین معارفه جعفری به عنوان مدیرعامل جدید و تکریم «جواد خضرایی‌راد» مدیرعامل سابق و اعضای هیات مدیره سابق این موزه صبح امروز (چهارشنبه 12 مهر) برگزار شد.
 
آیین تکریم و معارفه مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد 
 
در این مراسم سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و رئیس هیات مدیره موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سردار سرتیپ «علی فضلی» جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سردار سرتیپ «محمدجعفر اسدی» فرمانده اسبق نیروی زمینی سپاه، «محمدجواد حق‌شناس» عضو شورای شهر تهران، حجت الاسلام و المسلمین «حیدر مصلحی» رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس، حجت الاسلام و المسلمین امرودی، سردار «محمدتقی عصار» معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، امیر «حمیدرضا گرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و «مریم مجتهدزاده» رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس حضور داشتند.
 
آیین تکریم و معارفه مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد 
 
«علی دارابی» معاون امور استان‌های رسانه ملی، سردار سرتیپ «یعقوب زهدی» و سردار سرتیپ «حسن رستگارپناه» از فرماندهان دوران دفاع مقدس، امیر سرتیپ شیخ‌حسنی، سردار ناظر و امیر «ابراهیم گلفام» رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش از دیگر حاضران در این مراسم بودند. 
 
تقدیر از تلاش‌های «خضرایی» و «قالیباف»
 
در ابتدای این مراسم سردار «محسن انصاری» به نیابت از اعضای هیئت مدیره قدیم و جدید موزه اظها داشت: بنده در اینجا حاضر شده‌ام تا از تلاش‌ها و کوشش‌هایی که در رابطه با احداث، راه‌اندازی و اداره موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برابر اساسنامه مورد تایید مقام معظم رهبری صورت گرفته، قدردانی و تشکر کنم.
 
آیین تکریم و معارفه مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد
 
وی افزود: همچنین از تلاش‌های دکتر قالیباف شهردار سابق تهران که برابر رهنمودهای مقام معظم رهبری، ضرورت ترویج فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس را درک نمود و در راستای انتقال حماسه آفرینی‌ها و ارزش‌های دفاع مقدس به نسل جدید تلاش کرد، تقدیر و تشکر می‌کنم.

انصاری ادامه داد: موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تا کنون در جهت تحقق فرامین و رسالت ذاتی خود گام‌های بزرگی را برداشته است. احداث و اداره این مجموعه کار بسیار بزرگ و سنگینی بود که سردار خضرایی عزیز در این مدت تلاش‌های لازم را جهت اداره این مجموعه مبذول داشتند.
 
مشاور فرمانده ناجا گفت: سابقه آشنایی بنده با سردار خضرایی به 25 سال گذشته برمی‌گردد، هنگامی که شرق کشور ناامن بود ایشان قرارگاهی را در این منطقه احداث کردند و علی‌رغم جانبازی و مجروحیت تلاش‌های لازم را جهت ایجاد امنیت پایدار در منطقه کردند. مدیریت ایشان در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نماد مدیریت جهادی و انقلابی بود.
 
وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در دوره مدیریتی سردار خضرایی گفت: این مجموعه در دوران مدیریت ایشان توانست با استفاده از محققان و پژوهشگران 80 عنوان پژوهشی را در ارتباط حماسه آفرینی‌های دفاع مقدس منتشر کند تا برای نسل‌های آینده مثمر ثمر باشد.
 
انصاری خاطرنشان کرد: اعضای هیئت مدیره قدیم و جدید تلاش کردند تا در امر پژوهش و تولید فکر و نگهداری آثار و حماسه‌های دفاع مقدس گام‌های مناسبی بردارند و از ورود آفات به این عرصه جلوگیری کنند.
 
وی در پایان سخنانش گفت: انتصاب دکتر جعفری را که خود از رزمندگان دوران دفاع مقدس بودند و در عرصه‌های مدیریتی مختلفی حضور داشتند، نیز تبریک می‌گوییم. 
 
خضرایی: توجه به رویکردهای اخلاقی رزمندگان و تاکتیک‌های صحنه نبرد در موزه
 
«جواد خضرایی‌راد» مدیر عامل سابق موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز در این مراسم اظهار داشت: در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، جنگ از دو منظر «رویکردهای تاکتیکی و واقعیت‌های میدان نبرد» و «رویکردهای رفتاری و اخلاقی رزمندگان» قابل بررسی است؛ زیرا علی‌رغم اینکه جنگ مظهر خشونت است، دفاع مقدس بعد از جنگ‌های صدر اسلام، اولین جنگی در تاریخ است که رافت، مهربانی، ایثار و گذشت در آن موج می‌زند.
 
آیین تکریم و معارفه مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد
 
وی افزود: امروز در جامعه ما دفاع مقدس مظلوم است؛ زیرا کمتر توانستیم از آن تعاریف والا و اخلاقی دفاع مقدس استفاده کنیم؛ نمی‌شود داعیه دار دفاع مقدس بود و از آن صحبت کرد اما اهل غیبت بود. نمی‌شود در رابطه با دفاع مقدس با وجود بیش از 242 هزار نفر ایثارگر که برای منویات الهی از جان خود گذشتند، مدعیان این فرهنگ در اجرای برخی وظایف خود دچار کوتاهی و رفتارهای ناپسند شوند.
 
خضرایی بیان کرد: لذا برای اینکه هر دو جنبه یاد شده را در موزه دفاع مقدس اجرا کنیم ناگزیر بودیم هم به متن و هم به حاشیه توجه کنیم؛ همچنین ناگزیر بودیم هم به رفتارهای تاکتیکی و نشان دادن حماسه‌ها بپردازیم و هم جنبه‌های تاکتیکی دفاع مقدس را نشان دهیم.
 
وی عنوان کرد: شهرداری تهران علی‌رغم اینکه ایثارگران و شهدایی را تقدیم انقلاب کرده اما فاقد اطلاعاتی درباره دفاع مقدس بود لذا ناگزیر بودیم برای جمع‌آوری اطلاعات تلاش کنیم و این مسیری سخت بود.
 
خضرایی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: برای عملی سازی این موضوع که دفاع مقدس نیز باید همانند واقعه عاشورا نهادینه و گسترش یابد، دو موضوع را در دستور کار قرار دادیم که عبارتند از: موزه به ماهو موزه و جنبه‌های تاکتیکی دفاع مقدس را با استفاده از هنر و ابزار دیجیتالی نشان دهیم و دیگر اینکه برای بازتاب بیرونی رویکردهای دفاع مقدس تلاش‌های زیادی شد و برای اینکه ندای دفاع مقدس را بازتاب بیرونی بدهیم، شورای ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت را پایه‌گذاری کردیم.
 
وی ادامه داد: امروز وقتی به جامعه نگاه می‌کنیم، می‌بینیم دفاع مقدس محترم است اما از نظر رفتاری اعتباری ندارد و کسی هم استناد رفتاری به آن نمی‌کند در حالی که درباره آن صحبت‌های بسیاری می‌کنند؛ در واقع این نشان می‌دهد رفتار دفاع مقدس و الهامات آن نتوانسته در زندگی ما جایگاهی پیدا کند؛ پس برای اینکه بتوانیم به آن مصادیق بیرونی بدهیم و رفتار عاشورایی انقلاب اسلامی و امام را به جامعه منتقل کنیم تحقیقات زیادی صورت گرفته لذا امیدواریم تا پایان سال نظام نامه آن در اختیار 110 سازمان و وزارتخانه قرار گیرد تا از آن استفاده کنند.
 
خضرایی گفت: ایجاد جامع ترین بانک اطلاعات دیجیتال دفاع مقدس، جامع‌ترین کتابخانه تخصصی دفاع مقدس، تغییر در بیش از 105 مورد از موضوعات محتوایی در تالارهای موزه دفاع مقدس و حمایت از پایان نامه‌‌های ارشد و دکترا بخشی از کارهایی است که طی این مدت در این موزه صورت گرفته است. البته در این مسیر سختی‌هایی را نیز متحمل شدیم و حتی ناسزاهایی را شنیدیم و بغضا مورد دشمنی و عداوت قرار گرفتیم اما هیچ کدام این موارد مسیر را برای ما ناهموار نکرد بلکه تلخ کرد و دل سوزاند؛ من این دل سوخته را به پیشگاه شهدا هدیه می‌کنم تا روزی اجر آن را دریافت کنم.
 
وی افزود: در این مسیر برخوردهای بدی صورت گرفت و علت آن هم اشکال در عملکرد ما نبود چون نمی‌توانستیم از آرمان‌های بلند امام و فرمایشات مقام معظم رهبری دوری بجوییم؛ این هتک حرمت به مقام والای شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود که بخواهیم از ظرفیت‌های آنها کمتر بگوییم. بنابر این علت آن همه مصائب، مسایل و مشکلات، حسادتی بود که در پیشرفت این موزه حاصل می‌شد و البته محدودیت برای ما ایجاد نکرد ولی این رفتارها باعث شد دل جمعی از کارکنان موزه بسوزد و از این بابت متاثر هستم و از سوی دیگر معتقدم موزه راه خودش را طی کرد و به نقطه بلند و آرمانی خودش رسید.
 
مدیرعامل سابق موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تصریح کرد: لذا معتقدم بهترین اقدام در شرایط موجود تغییر در ظرفیت مدیریت موزه بود چرا که حتما شرایط موجود اقتضاء می‌کند، فردی مدبرتر، با شرایط و شناخت بیشتری نسبت به مصالح نظام و مقتضیات زمان و نیز نیازمندی‌های اساسنامه جدید، بتواند تلاش کند.
 
وی ادامه داد: موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس امروز در دو جبهه ارائه بصری در تالارهای موزه و ارائه مفهومی کارکردهای ارزشمند و اجتماعی جامعه ما مسئولیت دارد و من به نظرم می‌رسد بخش مفهومی ما از موزه به ماهو موزه پیشی گرفته است. جامع‌ترین بانک اطلاعاتی با بیش از 14 هزار ساعت فیلم و بیش از 28 ساعت صوت و نیز میلیون‌ها عکس و فیلم می‌تواند موزه انقلاب اسلامی را از منظر بصری تامین کند، اما کارکردهای فرهنگی، تربیتی و اجتماعی است که می‌شود از دل دفاع مقدس استخراج کرد و در اختیار جامعه قرار داد زیرا به فرموده مقام معظم رهبری «این جنگ، گنج است»؛ لذا این هدفی است که در پیش روی اعضای جدید هیأت مدیره قرار دارد.
 
جعفری:‌ بخش «انقلاب اسلامی» موزه تقویت می‌شود
 
در این مراسم پس از قرائت حکم انتصاب «علی اصغر جعفری» توسط سردار روشن، جعفری طی سخنانی گفت: امروز انقلاب اسلامی مانند خورشید می‌درخشد که دفاع مقدس بخش نورانی‌تر آن است و در واقع نام ایران همراه با نام و یاد مجاهدت‌های امام و رزمندگان و ایثارگران دوران دفاع مقدس توام شده است؛ لذا باید تابلوی عظیمی از این زیبایی‌ها را خلق کنیم.
 
آیین تکریم و معارفه مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد
 
وی اضافه کرد: موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مجموعه‌ای از دستاوردها و نمایش بزرگی ملتی است که عزت و افتخار را به سپهر اسلام و شیعه بازگرداند، لذا امروز اسلام و شیعه به پاس این بزرگی‌ها قدر شناخته می‌شود.
 
جعفری با اشاره به اینکه کارگروه‌های فکری در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تشکیل شده است، افزود: در این موزه به همراهی پیشکسوتان، اندیشمندان، هنرمندان و اصحاب رسانه نیازمندیم؛ همچنین امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و مراکز نظامی و رسانه ملی و نیز دستگاه‌های فرهنگی برای نشر فرهنگ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و نیز ترویج اندیشه‌های بزرگ استفاده کنیم.
 
وی در پایان بیان داشت: در این موزه در بخش دفاع مقدس کارهای خوبی انجام شده که باید بخش انقلاب اسلامی را هم پا به پای آن جلو ببریم.
 
ضرورت تعامل با نهادهای فرهنگی و نظامی و موزه‌های جنگ جهان
 
در پایان این مراسم سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و رئیس هیات مدیره موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در آیین تکریم و معارفه مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که صبح امروز (چهارشنبه 12 مهر) در محل این موزه برگزار شد، اظهار داشت: از جناب آقای دکتر قالیباف شهردار سابق تهران که در طراحی، احداث و راه‌اندازی این مجموعه تلاش داشتند و با روحیه جهادی و حماسی در این عرصه همت گماردند، تشکر می‌کنم.
 
آیین تکریم و معارفه مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد
 
وی افزود: همان‌گونه که سرلشکر باقری طی تقدیرنامه‌ای عنوان کردند، کار آقای قالیباف جهادی و انقلابی بود. همچنین در روز 30 شهریور و در مراسم تقدیر از پیشکسوتان جهاد و شهادت، سرلشکر باقری در سخنانی از آقای قالیباف به عنوان یک مدیر جهادی یاد کردند و از زحمات ایشان در رابطه با موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تقدیر و تشکر کردند.
 
رئیس هیات مدیره موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در ادامه ضمن تقدیر از خدمات ارزنده سردار خضرایی مدیر عامل سابق این موزه بیان داشت: سردار خضرایی یکی از جانبازان عزیز و مجاهدان فی سبیل الله هستند که هم رزمنده بودند، هم فرمانده بودند، هم بردار شهید هستند و هم برادرزاده شهید، و در مدتی که مسئولیت این مجموعه فرهنگی را بر عهده داشتند، توانستند توفیقات ارزنده‌ای را به دست آورند. اگر تلاش‌های ایشان نبود باغ موزه دفاع مقدس شهر تهران نمی‌توانست به عنوان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در کشور شناخته شود.
 
وی افزود: با همکاری و توافقی که میان دکتر قالیباف و سرلشکر باقری صورت گرفت، قرار شد که باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت شهر تهران با موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیروهای مسلح ادغام شود که این مساله خدمت مقام معظم رهبری گردش کار شد تا هزینه‌ای مجدد برای ساخت موزه در تهران صرف نشود و در این رابطه صرفه‌جویی صورت گیرد.
 
سردار کارگر ادامه داد: لذا جهت صرفه‌جویی و انجام کارهای موزه در یک مجرا و کنترل و نظارت بهتر بر آن فعالیت‌ها، اساسنامه‌ای نیز تنظیم شد که مورد استقبال رهبر معظم انقلاب قرار گرفت و ایشان اساسنامه را تصویب و جهت اجرا، ابلاغ فرمودند.
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس عنوان کرد: وظایف و ماموریت‌های موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در اساسنامه مشخص شده است، لذا در این رابطه باید بر اساس اساسنامه حرکت کرد. بر اساس اساسنامه ارکان موزه نیز عبارت از هیات امنا، هیات مدیره، مدیرعامل و بازرس است.
 
وی در ادامه «علی اصغر جعفری» مدیرعامل جدید این موزه را از مدیران موفقی دانست که در صدا و سیما و در جایگاه ریاست سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس فعالیت داشتند و گفت: ایشان فردی حزب‌اللهی هستند که دوران دفاع مقدس را درک کرده‌اند و افرادی که با ایشان کار کرده‌اند وی را فردی موفق می‌دانند. امیدواریم که ایشان اساسنامه موزه را بند به بند اجرا کنند و زحماتی که توسط آقای خضرایی کشیده است، را تکمیل کند و به نتیجه برساند.
 
سردار کارگر خاطرنشان کرد: برای اداره بهتر موزه، شورای هماهنگی و پشتیبانی با ریاست شهردار محترم تهران تشکیل خواهد شد که این مهم مورد تصویب اعضای هیات امنا در دومین جلسه قرار گرفت. امیدواریم بتوانیم از این شورا استفاده کرده و از هماهنگی‌ها و همکاری‌هایی که قرار است توسط نیروهای مسلح و شهرداری تهران انجام شود، موزه به خوبی بهره‌مند شود؛ لذا مدیرعامل محترم موزه با توجه به تاکیدات اعضای هیات امنا باید بتواند تعامل و همکاری مناسبی را با شهرداری تهران، نیروهای مسلح و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس داشته باشد.
 
عضو هیات امنا موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تصریح کرد: هماهنگی با دستگاه‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی نیروهای مسلح، حوزه‌های علمیه، نیروهای مسلح، ادارات، مساجد و بسیج مورد تاکید اعضای هیات امنا موزه است که می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: سرلشکر باقری رئیس هیات امنا موزه بارها تاکید کرده‌اند که بخش انقلاب اسلامی موزه باید با سرعت و دقت طراحی و ساخته شود. امیدواریم در این رابطه اقدامات خوبی انجام شود ضمن اینکه اعضای هیات امنا بر صرفه‌جویی و دوری از تشریفات و تجملات تاکید داشتند.
 
سردار کارگر با تاکید بر اینکه تعداد بازدیدکنندگان این موزه باید افزایش یابد، گفت: همچنین هیات امنا تاکید داشتند که نقش یگان‌های رزمی و مردم تهران در دفاع مقدس باید در این موزه به صورت مجزا بدان پرداخته شود. یکی دیگر از تاکیدات هیات امنا هم این بود که با موزه‌های جنگ دیگر کشورها تعامل داشته باشیم و از ظرفیت‌های آنان استفاده کنیم.
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در پایان از افتتاح 10 مرکز فرهنگی دفاع مقدس در سراسر کشور در دهه فجر امسال خبر داد.
 
رونمایی از 3 اثر هنری جدید و تجلیل از خلبانان دوران دفاع مقدس
 
در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از سه اثر فرهنگی و هنری جدید نیز رونمایی شد.
 
«چاووشی بیداران» مجموعه نماهنگ‌های دفاع مقدس، «ترنم فتح» آلبوم جشنواره موزیک‌ها نیروهای مسلح و فیلم سینمایی «نه و پنج دقیقه» به کارگردانی مسعود نجف‌پور این سه اثر بودند که با حضور سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس رونمایی شد.
 
آیین تکریم و معارفه مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد 
 
فیلم سینمایی «نه و پنج دقیقه» بخشی از زندگی خلبان شهید یاسینی را روایت می‌کند.
 
آیین تکریم و معارفه مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد 
 
همچنین در این مراسم ضمن قرائت متن تقدیرنامه سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از «محمدباقر قالیباف» شهردار سابق تهران، از اعضای سابق هیات مدیره موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، فرزند شهید یاسینی و تعدادی از خلبانان و حماسه آفرینان دوران دفاع مقدس تجلیل شد.
 
انتهای پیام/ 221
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار