خاطرات روزهای اسارت یک جانباز در «رقص روی یک پا» منتشر شد

انتشارات سوره مهر خاطرات شفاهی «اسماعیل یکتایی» را در کتاب «رقص روی یک پا» به عنوان اثر ملی منتشر کرد.
کد خبر: ۲۶۰۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵ - 06October 2017
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، کتاب «رقص روی یک پا» خاطرات شفاهی «اسماعیل یکتایی لنگرودی» آزاده و جانباز 70 درصدی دوران دفاع مقدس می‌باشد که به قلم «مصطفی مصیب‌زاده» به نگارش درآمده است.
  
«رقص روی یک پا» حاصل پنجاه ساعت گفتگوی نویسنده با یکتایی است که در آن سعی شده است بدون دخل و تصرف در گفته‌های راوی و با نهایت امانت‌داری و همچنین با زبانی ساده و روایت محور پیش برود. خاطرات این کتاب صرفا چیدن کلمات در کنار یکدیگر نبوده، بلکه همواره سعی بر رونمایی و شناساندن بخش کوچکی از تاریخ این مرز و بوم است. تاریخی که ریشه در اعتقادات ما دارد و شناخت زوایای پنهان آن می‌تواند مردم این سرزمین را با بخشی از تاریخ دفاع مقدس کشورمان آشنا کند و بخشی از تاریخ معاصر ما که همزمان با کودکی تا پایان اسارت اسماعیل یکتایی است را نشان دهد.
 
کتاب در چهارده بخش یا روایت به بیان خاطرات خودگفته‌ی اسماعیل یکتایی می‌پردازد که تکیه‌ی اصلی کتاب روی بخش دفاع مقدس و جنگ و دوران اسارت یکتایی است و علاوه بر زندگی او زندگی دیگر رزمنده‌هایی که هم‌رزم او بودند هم روایت شده و به آن پرداخته است. کتاب پر است از لحظات شیرین و تلخی که واقعیت جنگ و اسارت بوده است و تاریخ را با زبان داستانی روایت می‌کند.
 
قسمتی از متن کتاب:
 
«نوبت به ما رسید و با سربلندی به سمت هواپیما رفتیم. پا که روی اولین پله گذاشتم، یاد غلامرضا افتادم. بدنم خشک شد و نفسم بند آمد. توان حرکت نداشتم. انگار پاهایم را به زمین دوخته بودند. عرق سردی روی پیشانی‌ام نشست. صورت غلامرضا در حالی که می‌خندید، جلوی چشمم آمد. یاد شوخی‌هایش افتادم. خنده‌هایی که در سخت‌ترین شرایط، حتی در آخرین لحظه زندگی روی لب‌هایش بود. حرفش، زمانی که پایش قطع شده بود، توی گوشم می‌چرخید: «اسماعیل نمی‌دونستم با چه رویی باید کنار تو راه برم، ولی حالا... با خودم گفتم: «اسماعیل؟... اسماعیل؟... بدون غلامرضا داری برمی‌گردی؟»
 
«رقص روی یک پا» به قلم «مصطفی مصیب‌زاده» در 518 صفحه تدوین و توسط انتشارات «سوره مهر» در 2500 نسخه منتشر شده است.
 
انتهای پیام/ 161
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار