فلاحت‌پیشه:

تحرکات جدایی‌طلبانه بارزانی موجب همبستگی دولت‌های منطقه شد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: هشداری مقام معظم رهبری در خصوص آینده کردستان به جا بود. حتی مقامات کُرد آینده این اقدام را پیش‌بینی نکرده بودند.
کد خبر: ۲۶۰۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹ - 06October 2017
تحرکات جدایی‌طلبانه بارزانی موجب همبستگی دولت‌های منطقه شد
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «حشمت‌الله فلاحت پیشه» نماینده مردم اسلام آباد غرب و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگویی، در خصوص سخنان مقام معظم رهبری در دیدار اردوغان رئیس جمهور ترکیه پیرامون این موضوع که ایران و ترکیه در مقابله با حادثه همه پرسی در کردستان عراق باید اقدامات ممکن را انجام دهند، گفت: مقام معظم رهبری در شرایط کنونی با تجربه‌ترین مسئول سیاسی در کل منطقه محسوب می‌شوند و به خوبی از نتایج شرایطی که در اقلیم کردستان شکل گرفته آگاه هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه موضوعاتی که معظم له در دیدار با اردوغان مطرح کردند در حقیقت هشداری در خصوص آینده کردستان بود، گفت: به اعتقاد ایشان حتی خود مقامات کرد نیز آینده چنین اقدامی را پیش بینی نکردند، چون به اعتقاد معظم له رژیم صهیونیستی به دنبال تبدیل کردن موضوع کردستان به یک فتنه در منطقه است.

وی ادامه داد: از این جهت مقام معظم رهبری این موضوع را مطرح کردند که این مسئله خط قرمزی برای کشورهای منطقه است.

نماینده مردم اسلام آباد غرب ابراز امیدواری کرد که بعد از موضع گیری مقام معظم رهبری شاهد تعدیل مواضع مقامات کرد باشیم و شرایط به سمت حل و فصل مشکلات از طریق دیپلماتیک پیش برود.

فلاحت پیشه تاکید کرد: مقامات کرد باید در قالب قانون اساسی و قلمرو عراق واحد مشکل را حل کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که سفر اردوغان به ایران تا چه اندازه می‌تواند در حل مسائل پیش آمده تاثیرگذار باشد، گفت: تجربه همواره نشان داده است که ترکیه از تحولات منطقه درس نمی‌گیرد، چون یک پایه راهبردهای سیاسی ترکیه در خارج از منطقه است و وقتی درد و تهدید به استخوانش می‌رسد به سمت ایران و سازوکارهای منطقه‌ای گرایش می‌یابد.

وی ادامه داد: اما بعد از سپری شدن شرایط سخت ترکیه باز به سمت سازوکارهای فرامنطقه‌ای برمی‌گردد این چندمین بار است که این کشور تهدید را در بیخ گوش خود احساس می‌کند و با توجه به مناسباتی که ترکیه با کرد‌ها در دوازده استان شرقی خود دارد این کشور بیشترین آسیب را از شرایط آینده منطقه و استقلال کرد‌ها خواهد دید.

نماینده مردم اسلام آباد غرب با بیان اینکه مقامات ترک به خوبی می‌دانند که در شرایط فعلی این اتحاد همسایگان است که می‌تواند تحولات منطقه را راهبری کند، گفت: اتفاق کردستان موجب نزدیکی مواضع و منافع ایران، عراق و ترکیه شد و امیدواریم این موضوع تبدیل به همکاری راهبردی به معنی اینکه هیچ نوع مناسبات دیگری خارج از مناسبات همکاری در آن تاثیرگذاری نباشد، شود.
 
منبع: خبرگزاری دانشجو
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار