نظریه‌پرداز آمریکایی:

هرگز نمی‌شود به آمریکا اطمینان کرد/ اقدام ایران در واکنش به ترامپ

«استفن لندمن» با بیان اینکه هرگز نمی‌شود به امریکا اعتماد کرد گفت: ترامپ سعی می‌کند ایران را تحریک کند ولی ایران اقدام سنجیده خود را خواهد داشت.
کد خبر: ۲۶۰۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹ - 07October 2017
هرگز نمی‌شود به آمریکا اطمینان کرد/ اقدام ایران در واکنش به ترامپبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،‌ دولت ترامپ ۱۵ اکتبر باید پایبندی ایران به برجام را مورد تایید قرار دهد. در صورت عدم تایید پایبندی ایران به برجام، کنگره ظرف ۶۰ روز می تواند تحریم هایی که در زمان انعقاد توافق هسته ای لغو شده بودند را بار دیگر علیه تهران تحمیل کند.

در این خصوص گفتگویی با «استفن لندمن» نظریه پرداز آمریکایی انجام داده ایم که در ادامه می آید.

برخی منابع خبری غربی اعلام کرده اند دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام خواهد کرد و عملا برجام را نقض خواهد کرد. نظر شما در این خصوص چیست؟

آخرین مهلت ترامپ هفته آینده است. من تصور می کنم که او قصد دارد کاری را انجام دهد. ما نمی دانیم تا وقتی که اعلام کند.

دشمنی غیر منطقی ترامپ نسبت به ایران، همراه با نومحافظه کاران آلوده واشنگتن، بسیار نگران کننده است. آنها سوریه را از دست دادند، بنابراین ممکن است به وسیله لغو معاهده هسته ای ایران را به چالش بکشند.

من به شدت شک دارم که آنچه که اواعلام می دارد را ایران قبول کند و به رسمیت بشناسد؛ آنچه که همه دنیا می داند، و اجازه شرکت در آن را می دهد. ما هفته آینده یا زودتر از آن آنچه که ترامپ در نظر دارد را خواهیم دانست.

اگر ترامپ برجام را نقض کند گام بعدی وی در خصوص ایران چه خواهد بود؟

من انتظار دارم تحریم های غیر قانونی یک جانبه تحمیل شود. ترامپ ایران را تحریک می کند که در پاسخ به اقداماتش کاری نادرست انجام دهد که این اتفاق نخواهد افتاد. امیدوارم کشورهای دیگر ۵ + ۱ همچنان ازبرجام JCPOA پشتیبانی کنند. برای اطمینان روسیه و چین، انگلیس و فرانسه یک علامت سوال هستند، اما حدس می زنم که آیا آنها نیز خواهند بود.

اگر ترامپ برجام را نقض کند در این صورت برای بازگشت تحریمهای هسته ای ایران، کنگره آمریکا باید رای گیری کند. آیا کنگره چنین تصمیمی خواهد گرفت؟

هر اتفاقی که بیفتد، درکنگره دموکراتهای غیر دموکراتیک در کنار حزب جمهوریخواهان ، بر علیه ایران از ترامپ حمایت خواهند کرد.

برخی افراد مانند Richard Goldberg معتقد هستند اگر ترامپ برجام را نقض کند در این صورت اروپایی ها وی را در خصوص تحریم مجدد هسته ای ایران همراهی خواهند کرد. نظر شما در این خصوص چیست؟

من شک دارم که اتحادیه اروپا ازبرجام JCPOA عقب نشینی کند، اما ممکن است دوباره بریتانیا و فرانسه تحت فشار قرار بگیرند.

در هیچ چیزی نمی شود به امریکا اطمینان کرد.تاریخ کثیف و پست آنها نشانگر این موضوع است.
 
منبع: مهر
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار