«ظریف» در مصاحبه با الجزیره:

آمریکا «برجام» را نقض کند ایران می‌تواند از توافق خارج شود

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای هشدار داد در صورتی که آمریکا «برجام» را نقض کند ایران می‌تواند از این توافق خارج شود.
کد خبر: ۲۶۰۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۷ - 07October 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با الجزیره از «اعتیاد» آمریکا به اعمال تحریم انتقاد و تاکید کرد اگر آمریکا توافق هسته‌ای را نقض کند، ایران هم می‌تواند از این توافق خارج شود.

چند روز پیش نیز ظریف در مصاحبه با روزنامه‌ انگلیسی گاردین  هشدار داد اگر اروپا در این زمینه از واشنگتن پیروی کند، توافقنامه از بین خواهد رفت و ایران با فناوری هسته ای پیشرفته تر از گذشته یعنی قبل از حصول توافقنامه هسته ای سال 2015، ظاهر خواهد شد.

وی با این وجود، تاکید کرد مطابق با تعهدات تهران به پیمان ان پی تی، از این فناوری هسته ای، برای ساخت تسلیحات استفاده نخواهد شد.

ترامپ گفته است که تصمیم خود را در این زمینه گرفته است اما وی هنوز خارج از حلقه نزدیکان خود چیزی درباره تصمیمش بیان نکرد.

ترامپ از بیان تصمیم خود به ترزا می نخست وزیر انگلیس هم در یک دیدار دوجانبه در نیویورک خودداری کرد هرچند که انگلیس از  همپیمانان نزدیک آمریکا است و از امضا کنندگان برجام به حساب می آید.

ظریف هشدار داد که اقدام آمریکا در لغو توافقنامه برجام، باعث نتیجه معکوس در واشنگتن خواهد شد.

وی گفت ایران غنی سازی اورانیوم و دیگر عناصر برنامه هسته ای اش را در سطحی پیشرفته تر از گذشته از سر خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه ایران گفت توافقنامه به ایران اجازه داد تا به تحقیق و توسعه خود ادامه دهد، بنابراین ما در زمینه پایه فناوری بهبود حاصل کردیم. اگر ما تصمیم بگیریم که از توافقنامه خارج شویم، خروج ما از این توافقنامه با یک فناوری بهتر خواهد بود. این برنامه همیشه صلح آمیز خواهد بود چون عضویت در ان پی تی وابسته به این توافقنامه نیست.(در این صورت) ما محدودیت هایی را که به عنوان بخشی از توافقنامه هسته ای پذیرفته بودیم رعایت نخواهیم کرد.

منبع: آریا
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار