ظریف:

پرونده سیاه شورای امنیت در قبال جنگ تحمیلی/ سازمان ملل حملات شیمیایی عراق را محکوم نکرد

وزیر امور خارجه با اشاره به سکوت دو ساله شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال تجاوز عراق به خاک ایران گفت: رفتار سازمان ملل در قبال جنگ تحمیلی، یکی از سیاه‌ترین پرونده‌های شورای امنیت را رقم زد.
کد خبر: ۲۶۱۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۰ - 08October 2017
سیاست هاشمی رفسنجانی در قبال جنگ تحمیلی نشان داد شجاعت به معنای تندروی نیستبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در همایش «آیت الله رفسنجانی و هشت سال دفاع مقدس» با اشاره به سختی دیپلماسی جنگ تحمیلی اظهار داشت: دیپلماسی جنگ تحمیلی از دشوارترین و تلخ‌ترین وقایع قابل پی‌گیری بود. اگر رفتار سازمان ملل در قبال فلسطین اشغالی نبود، باید اقرار کنیم رفتار سازمان ملل در قبال جنگ تحمیلی یکی از سیاه‌ترین پرونده‌های شورای امنیت را رقم زد، که شاید یک مورد اقدام مشابه توسط شورای امنیت در قبال جنگ تحمیلی پیدا نکنیم.

ظریف خاطرنشان کرد: هفت روز بعد از حمله صدام و اشغال بخش مهمی از خاک کشور زمانی شورای امنیت سازمان ملل اولین قطعنامه (قطعنامه 479) را تصویب کرد که در آن حتی صحبت از حمله نظامی نمی شود و تنها از وضعیت بین ایران و عراق گفته می شود و اولین باری که درباره خروج نیروها صحبت می شود پس از آزادی خرمشهر است. دو سال تمام شورای امنیت سکوت می‌کند! اداره چنین جنگی در صحنه بین المللی در برابر این‌چنین بی‌توجهی سازمان ملل کار مشکلی است.

وی تصریح کرد: اولین بار که اطلاع دادند صدام از سلاح شیمیایی استفاده کرده است، باور نمی کردیم. آن زمان در سمت کارداری به سراغ رئیس شورای امنیت رفتم و طرح مسئله کردم که گفت اجازه ندارم در این‌باره با تو صحبت کنم. شش گزارش از سوی شورای امنیت صادر شد و اعلام کردند عراق از سلاح شیمیایی استفاده کرده است؛ اما یک‌بار حاضر نشدند عراق را محکوم کنند.

ظریف با اشاره به رویکرد سازمان ملل در قبال جنگ تحمیلی گفت: در چنین شرایطی توانستیم در حوزه سیاست خارجی و جنگ تحمیلی مدیریت را کار را به جایی ببریم که پنج عضو دائم شورای امنیت در اوج جنگ سرد اولین قطعنامه را که حاصل همکاری هر پنج عضو است، صادر کنند.
 
انتهای پیام/ 141
نظر شما
پربیننده ها