شیخ نعیم قاسم:

انتخابات لبنان باید در زمان خودش برگزار شود

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان بر اصرار این جنبش برای برگزاری انتخابات در زمان قانونی آن تأکید کرد.
کد خبر: ۲۶۱۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۵ - 08October 2017
انتخابات لبنان باید در زمان خودش برگزار شودبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان اظهار داشت: انتخابات لبنان باید بدون هیچ تأخیری در زمان خودش برگزار شود و تحت هیچ بهانه‌ای به عقب نیفتد.

بر اساس گزارش وبگاه «العهد»، شیخ نعیم قاسم بار دیگر بر حمایت حزب‌الله از نظام «تناسبی» برای انتخابات تأکید کرد و افزود: تمامی گروه‌ها با قانون موافقت کرده‌اند و گفته‌اند که انتخابات را می‌خواهند و زمان آن فرا رسیده که ملت لبنان با این انتخابات وارد مرحله جدیدی شود.

معاون دبیرکل حزب‌الله سپس تصریح کرد: تغییرات و صحبت درباره جزئیات برگزاری انتخابات ممکن است اما درباره اصل اجرای انتخابات با وجود یک قانون و نیز وجود اراده برای برگزاری آن، دیگر مانعی ندارد.

بر اساس این گزارش، نظام انتخاباتی تناسبی آن است که به هر گروه یا حزب سیاسی به تناسب آرایی که به دست آورده کرسی داده شود. اگر فرض کنیم سه لیست در یک دایره انتخاباتی بر سر 10 کرسی رقابت می‌کنند و لیست اول 6 هزار رأی، لیست دوم 3 هزار رأی و لیست سوم هزار رأی به دست بیاورند؛ کرسی‌های ده گانه به نسبت آرای به دست آمده توسط هر لیست، میان آنها تقسیم خواهد شد: لیست اول 6 کرسی، لیست دوم سه کرسی و لیست سوم یک کرسی.

به بیان ساده‌تر، قانون تناسبی بدین گونه است که هر ائتلاف انتخاباتی به نسبت حجم انتخابی‌اش، کرسی کسب می‌کند یعنی اگر یک ائتلاف 30 درصد آرا را کسب کند 30 درصد کرسی را از آن خود کرده است.

در واقع نسبیت به همه گروه‌های تأثیرگذار در عرصه سیاست این امکان را می دهد که بر اساس میزان تأثیرگذاری و محبوبیتشان، کرسی‌هایی را به خود اختصاص دهند، از این رو اکثریت نمی‌تواند بیش از ظرفیت خود در پارلمان نماینده داشته باشد و اقلیت نیز هر چند کوچک باشد از مشارکت در تصمیم‌سازی سیاسی محروم نمی‌شود.

انتخابات این کشور که قرار است در ماه مه سال 2018 برگزار شود.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار