شهيد «حسين همدانی» و سه خصيصه‌ای كه دوستان و همرزمانش از آن ياد می‌كنند؛

عاشق ولايت و شهادت شبيه «همت» و «حاج احمد»

مهر ماه 2سال پيش به ناگاه برای مردم ايران غمگين شد. خبر آمد يكی از رزمندگان قديم دوران دفاع مقدس در سوريه به شهادت رسيده است؛ نامی بزرگ و آشنا به نام سردار «حسين همدانی».
کد خبر: ۲۶۱۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۰ - 09October 2017
 به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، مهر ماه 2سال پيش به ناگاه برای مردم ايران غمگين شد. خبر آمد يكی از رزمندگان قديم دوران دفاع مقدس در سوريه به شهادت رسيده است؛ نامی بزرگ و آشنا به نام سردار «حسين همدانی». مرد روزهای سخت جبهه و جهاد كه عمری را در سنگرهای عملياتی گذرانده بود و دوباره پس از گذشت قريب 30 سال، همچون روزگار جوانی، خستگی‌ناپذير مشغول مبارزه با دشمن بود.

 انگار سردار براي انجام كارهاي بزرگ به دنيا آمده بود و زمانه از او مردي بزرگ ساخت. از شجاعت و رشادت‌ سال‌هاي جواني مشخص بود، در اين دنيا ماندني نيست. شهيد همداني به گواه دوستان و همرزمان، كاري ناتمام از زمان جنگ تا به امروز داشت. كار ناتمامش را مهر ماه 1394 به سرانجام رساند؛ خبري كوتاه همه را بهت زده كرد: سردار حسين همداني به فيض شهادت نائل آمد.

به گزارش «جوان»، افراد بسياري، رزمنده محاسن سفيدي را مي‌شناسند كه عمري در جبهه‌ها حضور داشته و پس از پايان جنگ همچنان مشغول جهاد و مقاومت بوده است. شهيد همداني در دوران دفاع مقدس در عمليات‌هاي بزرگ و مهم زيادي شركت كرد و فرمانده رزمندگاني از اقصي نقاط كشور بود.

حاجي پس از جنگ هم مسئوليت‌هاي مهمي بر عهده داشت و به واسطه فعاليت‌هايش دامنه ارتباطي گسترده‌اي داشت تا هر كدام از دوستان در نبود فرمانده، روايتگر بخشي از زندگي اين سردار شهيد باشند. زندگي وي ابعاد گسترده زيادي دارد كه مجالي براي پرداختن به همه نيست. اما همرزمان شهيد به چند نكته بارز از خصايل اخلاقي حاج‌حسين اشاره مي‌كنند.

ولايتمداري نكته پررنگي در زندگي شهيد همداني است كه دوستان نزديك ايشان بدون هيچ ترديدي به آن اشاره مي‌كنند. سرهنگ عباس بايرامي معاون هماهنگ‌كننده سپاه قدس گيلان مي‌گويد كه از سال 1365 به‌واسطه شهيد مهدي خوش‌سيرت با سردار شهيد حسين همداني و روحيات وصف نشدني‌اش آشنا شدم. بايرامي در وصف روحيات شهيد همداني مي‌گويد: «اسطوره اخلاقي همرزمانش بود. شهيد همداني فرمانده دليري بود كه تمامي مبناهاي حركتي‌اش را بر اصل ولايت چه ولايت امام خميني(ره) و چه ولايت رهبر معظم انقلاب قرار مي‌داد. او در عين اينكه يك فرمانده بزرگ و در تراز فرماندهان عالي سپاه بود، انساني بسيار متواضع و ساده‌زيست بود.»

سردار مرتضي قرباني كه از فرماندهان دفاع مقدس است شهيد همداني را از نظر خصوصيات اخلاقي، ايمان و اطاعت از ولي‌فقيه ممتاز مي‌داند. سردار علي استاد، فرمانده سپاه امام حسن مجتبي (ع) استان البرز نيز ولايتمداري و شجاعت را مهم‌ترين خصوصيت اخلاقي سردار همداني معرفي مي‌كند.

تقيد به نماز جماعت و نماز اول وقت، ويژگي اخلاقي و اعتقادي ديگر شهيد همداني است كه دوستانش به آن تأكيد مي‌كنند. حجت‌الاسلام سيدجلال رضوي مهر از دوستان صميمي سردار حاج حسين همداني در اين باره مي‌گويد: شهيد همداني از دوران جواني پايبند به هيئت امام حسين(ع) بود و حضور فعالي در مسجد داشت. نماز اول وقت او مثال‌زدني بود. به نماز جماعت بسيار مقيد بود، وقتي با ايشان جلسه داشتيم و سخن مي‌گفتيم به محض شنيدن اذان نماز اول وقت را اقامه مي‌كرد. كنار كتابخانه ايشان هميشه 10، 12 سجاده آماده بود تا حتي هنگام جلسه، ايشان جلسه را قطع مي‌كرد تا نماز را به جماعت بخوانيم، افراد را مقدم كرده و خودش هم اقتدا مي‌كرد. يك بار به منزل شهيد همداني رفتم؛ فرزندش در را باز كرد و گفت حاجي نماز مي‌خواند. من هم وارد شدم و مهر را برداشتم و به ايشان اقتدا كردم. نماز كه تمام شد فرمود مگر نمي‌دانيد آقا جايز نمي‌دانند نماز خواندن پشت سر غير روحاني را؟ آن روز بنده را مجبور كردند كه جلو بايستم و خودشان اقتدا كردند.
دشمن‌شناسي خصيصه ديگري بود كه شهيد همداني را متمايز و شاخص مي‌كرد. كسي كه زماني در كنار شهيد همت و حاج احمد مجاهدت كرده و جنگيده، قطعاً درك بالايي از وضعيت و موقعيت دشمن دارد. كسب سال‌ها تجربه و بودن در شرايط مختلف جنگي و دفاعي، از سردار همداني، چهره‌اي آگاه و مطلع به شرايط روز ساخته بود. شخصي كه پيش از انجام هر كاري، دست دشمنان را رو مي‌كرد و اجازه عرض‌اندام به آنها نمي‌داد. به خاطر همين ويژگي، دشمنان از شنيدن نام حسين همداني وحشت داشتند. مجتبي برزگر، فرمانده سپاه ناحيه ماهنشان، با بيان اينكه سردار همداني هميشه آرزوي شهادت داشت و شبانه‌روز دعا مي‌كرد كه شهيد شود، مي‌گويد: شهيد فردي معتقد بود كه با دشمن‌شناسي توانست از گردنه‌ها عبور كند.

منبع: روزنامه جوان
نظر شما
پربیننده ها