یادداشت/ حمیدرضا آصفی

ترامپ اگر صادق بود باید به سپاه تعظیم می‌کرد

برای افکار عمومی کاملا روشن است که ژست مبارزه با تروریست و داعش از سوی سردمداران آمریکا به‌ویژه ترامپ فریبکاری است. اگر ترامپ واقعا با تروریست در منطقه مخالف است، باید خود از حامیان سپاه باشد و به دلاوری‌های آنان تعظیم کند.
کد خبر: ۲۶۱۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹ - 09October 2017
ترامپ اگر صادق بود باید به سپاه تعظیم می‌کردبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حمیدرضا آصفی در یادداشتی نوشت:

ترامپ باید براساس رویه‌ای که در آمریکا وجود دارد تا پایان هفته نظر خود را نسبت به پایبندی ایران به برجام اعلام کند و گمانه‌زنی‌ها براساس مواضع ترامپ و همراهان نزدیکش، افکار و اذهان را به سمتی هدایت کرد که دلالت بر اعلام ناخرسندی ترامپ از عملکرد جمهوری اسلامی ایران در آنچه «رعایت نکردن روح برجام» خوانده شده دارد. در روزهای اخیر سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که اظهارات آتی ترامپ تنها حول برجام نخواهد بود؛ بلکه متوجه توان موشکی ایران، سپاه پاسداران و به گفته وی اقدامات نامناسب جمهوری اسلامی ایران در منطقه است. ترامپ می‌داند که خروج آمریکا از برجام نمی‌تواند موجب تضعیف ایران شود و تنها تیر خلاصی به اعتبار آمریکاست.

گذشته از آن‌که اروپا به دلایل حیثیتی، موضوع کره شمالی و منافع اقتصادی مایل است تا آنجا که می‌تواند برجام را حفظ کند و از این‌رو حاضر است در عرصه‌های دیگر آنچنان که آمریکا می‌خواهد با این کشور همراهی کند، ولی برجام حتی به صورت ظاهری در کلیت خود حفظ شود (وگرنه مدت‌هاست آمریکا با اقدامات غیرمسئولانه خود نه‌تنها به برجام وفادار نمانده و آن را تضعیف کرده است که در برخی موارد از آن خارح شده است.) پس ترامپ ضمن تهدیدهای مکرر درخصوص برجام و محدود نگه‌داشتن آن به گونه‌ای که ایران از منافع آن حداقل بهره را ببرد، درصدد گشودن پرونده‌های دیگر است، چراکه اگر ترامپ پرونده را به کنگره ارجاع دهد در دو ماه آینده زمان کافی وجود دارد تا با رایزنی و لابی با اروپاییان که هراسان از فروریختن برجام هستند، حداکثر امتیاز را از آنها بگیرد. در این ارتباط فرانسه و انگلیس نشانه‌هایی از این همکاری را بروز داده‌اند. مطرح شدن نام سپاه پاسداران در ذیل این سناریو تعریف می‌شود، سپاه پاسداران نماد اقتدار و ضامن امنیت کشور است که از دل مردم برخاسته است. اقدام احتمالی آمریکا در قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، نه‌تنها نشانه رفتن اقتدار، امنیت و منافع آحاد مردم ایران است بلکه به چالش کشیدن امنیت منطقه است. ترامپ نباید فراموش کند که اگر دلاوری‌های سپاه در سوریه و عراق نبود اکنون تروریست‌ها در این دو کشور حکومت می‌کردند؛ البته برای افکار عمومی کاملا روشن است که ژست مبارزه با تروریست و داعش از سوی سردمداران آمریکا بویژه آقای ترامپ فریبکاری است. اگر ترامپ واقعا با تروریست در منطقه مخالف است، باید خود از حامیان سپاه باشد و به دلاوری‌های آن تعظیم کند.

اظهارات دیروز سردار جعفری مبنی بر این‌که «اگر اخبار پراکنده موجود درخصوص حماقت دولت آمریکا مبنی بر در نظر گرفتن سپاه به عنوان گروه تروریستی صحیح باشد، سپاه نیز ارتش آمریکا را در سراسر جهان بویژه منطقه خاورمیانه، همسنگ داعش درنظر خواهد گرفت» حرف نظام و مردم ایران است. ترامپ برای تضعیف برجام که این روزها اصلا حال خوشی هم ندارد همچنین امتیازگیری از اروپا در عرصه‌های دیگر به بیراهه رفته است، لازم است وی یک‌بار تجربیات اسلاف خود را مرور کند و از آن درس عبرت بگیرد تا کشور خود را وارد راه بی‌بازگشت پرهزینه نکند.
 
منبع: روزنامه جام جم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار