نماینده پارلمان عراق:

اربیل راهی جز پذیرش دعوت آیت‌الله سیستانی ندارد

نماینده پارلمان عراق ضمن غیرقانونی خواندن همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان گفت: اربیل راهی جز پذیرش دعوت آیت‌الله سیستانی برای حل بحران کنونی ندارد.
کد خبر: ۲۶۱۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶ - 09October 2017
اربیل راهی جز پذیرش دعوت آیت‌الله سیستانی نداردبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، علیرغم افزایش مخالفت های بغداد و کشورهای همسایه عراق با جدایی اقلیم کردستان و تجزیه عراق، همه پرسی جدایی کردستان عراق ۲۵ سپتامبر برگزار شد.

ناظران معتقد هستند جدایی احتمالی اقلیم نفع و صرفی برای مردم کرد نخواهد داشت؛ چرا که کشوری محصور در خشکی و با ضعف ژئوپلیتیک و عدم شناسایی از سوی جامعه بین المللی در سرزمین پر منازعه خاورمیانه ظهور خواهد کرد.

همه پرسی غیر قانونی و نامشروع است و به هیچ وجه منطبق بر قانون اساسی عراق نیست
عباس البیاتی نماینده پارلمان عراق در خصوص همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق گفت: این همه پرسی غیرقانونی و نامشروع است و به هیچ وجه منطبق بر قانون اساسی عراق نیست. بغداد به طور قاطع و صریح اعلام کرده است که نتایج این همه پرسی را به رسمیت نمی شناسد و از نظر بغداد چنین همه پرسی باطل است و نمی توان بر آن تکیه کرد. اقلیم کردستان اگر خواهان گفتگو با بغداد برای حل اختلافات اربیل- بغداد است باید همه پرسی استقلال را رها کند زیرا عراقی ها با این موضوع کنار نمی آیند.

وی خاطر نشان کرد: بنا به دلایلی درباره همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق اختلاف نظر وجود دارد. اول اینکه این همه پرسی به صورت یکجانبه و از سوی یک طرف واحد بدون توافق با بقیه شرکای سیاسی عراق انجام شد. اقلیم کردستان عراق تنها بخشی از عراق است و یک منطقه نمی تواند به تنهایی و بدون هماهنگی و توافق با دیگر طرف ها تصمیم به جدایی بگیرد. دلیل دیگر اینکه همه پرسی استقلال کردستان عراق از سوی هیچ گروه و جریانی در کشور مورد تایید نبود و به غیر از برادران کرد زبان، همه طرف ها از جمله اهل تسنن، شیعه، مسیحی، ایزدی، ترکمن و ... با این موضوع مخالف بودند. دلیل سوم اینکه همه پرسی استقلال کردستان عراق، مناطق مورد مناقشه را که هنوز درباره آنها اختلاف و منازعه وجود دارد، در برمی گیرد و برگزاری این همه پرسی به نوعی تحمیل امر واقع محسوب می شود و خارج از خواست و موافقت تمامی طوائف و طرف های موجود در مناطق مورد مناقشه است.

نماینده پارلمان عراق در ادامه گفت: دلیل چهارم اینکه چنین همه پرسی به تقسیم و تجزیه کشورهای منطقه منجر خواهد شد و امنیت و صلح در خاورمیانه را تهدید می کند لذا چنین تهدیدی باید از بین برود چرا که تبعات و پیامدهای خطرناکی به همراه دارد و این خطرات نه تنها ملت عراق و به ویژه ملت کرد را هدف قرار می دهد بلکه کل منطقه را شامل می شود. ایران، ترکیه، سوریه، آمریکا و اروپا که با جدایی اقلیم کردستان عراق مخالف هستند معتقدند که این امر سرمنشا درگیری های جدید در منطقه خواهد شد چرا که بسیاری از کشورهای منطقه به لحاظ ترکیب جمعیتی، قومیتی و مذهبی ساختار اجتماعی و اقتصادی شبیه عراق هستند حتی برخی گروه های سیاسی در اقلیم کردستان عراق همچون گوران، تغییر و جماعت اسلامی مخالف همه پرسی استقلال کردستان هستند و بر این باور هستند که در شرایط زمانی و فعلی، این مسئله به صلاح اقلیم کردستان عراق نیست.

وی درباره اهداف همه پرسی استقلال کردستان عراق از سوی رهبران اقلیم اظهار داشت: برخی رهبران کردستان عراق دارای مشکلات داخلی هستند، در این منطقه اختلافات سیاسی حل نشده ای میان اربیل و سلیمانیه وجود دارد، گروه های سیاسی موجود در اربیل و سلیمانیه درباره موضوعات مختلف با یکدیگر اختلاف دارند و همه پرسی استقلال کردستان عراق با هدف سرپوش گذاشتن بر این اختلافات مطرح شد. نکته دیگر اینکه ملت کرد همواره به استقلال به عنوان یک آرزو می نگرد اما جغرافیا و تاریخ در این زمینه ایفاگر نقش هستند، در واقع تاریخ و جغرافیا با چنین خواسته ای مخالف است و نمی توان همه خواسته ها را محقق کرد. تنها ملت کرد نیست بلکه ملت های بسیاری در دنیا وجود دارند که به چنین موضوعی می اندیشند و تاریخ و جغرافیا به آنها اجازه تحقق خواسته هایشان را نداده است.

عباس البیاتی تصریح کرد: هدف سوم همه پرسی از سوی مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق، تحت فشار گذاشتن بغداد در راستای توسعه روابط از فدرالی به کنفدرالیسم است. فدرالیسم نص صریح قانون اساسی عراق است اما برای کنفدرالیسم نیاز به تغییر قانون اساسی است و چنین تغییری باید با موافقت تمامی گروه ها و جریانها در عراق و تصویب پارلمان صورت گیرد لذا تغییر حکومت در عراق از فدرالیسم به کنفدرالیسم به د اصلاح قانون اساسی نیاز دارد و عراق در حال حاضر در شرایطی نیست که این مسئله را محقق کند.

این نماینده عراقی افزود: من گمان می کنم که برادران کرد عراقی به طور دقیق، واکنش ها در خصوص همه پرسی استقلال کردستان عراق را پیش بینی نکرده بودند و تصور می کردند که این مسیر هموار است اما به عنوان مثال کشورهایی که پیش از برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق سکوت اختیار کرده بودند در حال حاضر و پس از اعلام نتایج، نظر صریح و مخالفت خود را بیان کردند. بنابراین در چنین شرایطی تنها یک راه برای برادران کرد زبان باقی است و آن اینکه همه پرسی و نتایج آن را فراموش کنند چرا که این مسئله برخلاف آنچه که تصور می کردند سهل و آسان نیست.

عباس البیاتی درباره اقدامات و راهکارهای بغداد علیه همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق گفت: دولت عراق در نخستین اقدام به دنبال افزایش کنترل و مدیریت خود بر مناطق اقلیم کردستان عراق است مثلا به موجب قانون اساسی عراق، اداره مناطق و گذرگاه های مرزی برعهده حکومت مرکزی بغداد است اما از سال ۲۰۰۳ تاکنون، اداره گذرگاه های زمینی عراق با ترکیه و ایران به عهده اقلیم کردستان عراق گذاشته شده بود و درآمدهای گمرکی در اختیار این منطقه قرار می گرفت. نیروهای پلیس در این گذرگاه ها نیز تابع اقلیم کردستان عراق بودند. اما در حال حاضر طبق قانون اساسی باید اداره این گذرگاه ها به دولت عراق سپرده شوند و فرودگاه های اربیل و سلیمانیه نیز که پیش از این از سوی اقلیم کردستان عراق اداره می شد باید از سوی بغداد اداره شوند. لذا نخستین اقدام دولت عراق در خصوص همه پرسی استقلال کردستان عراق، طبق قانون اساسی، افزایش کنترل خود بر گذرگاه ها و اداره فرودگاه ها طبق قانون اساسی عراق است.

وی در ادامه گفت: برادران کرد زبان تلاش می کنند نفوذ خود را در مناطق مورد مناقشه در کرکوک، نینوا، جنوب صلاح الدین و شمال شرق دیاله شدت بخشند. این مناطق طبق قانون اساسی عراق به لحاظ مالی و اداری تابع دولت عراق است، در حال حاضر دولت عراق به موجب قانون اساسی به دنبال اداره این مناطق است. ملت کرد بخشی از مردم عراق محسوب می شوند و دولت عراق تمامی حقوق آن را پرداخت خواهد کرد و چنین تصمیمی از سوی بغداد با هدف محاصره و تحت فشار گذاشتن رهبران سیاسی اقلیم کردستان عراق برای چشم پوشی از نتایج همه پرسی استقلال صورت می گیرد.

نماینده پارلمان عراق درباره پیامدها و آینده منطقه در صورت اصرار بر استقلال اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: برادران کرد زبان راهی جز پذیرش دعوت آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر عراق ندارند. آیت الله سیستانی اخیرا طرح نقشه راهی را در این رابطه ارائه کردند که اگر برادران کرد می خواهند از پیامدهای منفی همه پرسی استقلال کردستان عراق رهایی یابند باید این طرح نقشه راه را بپذیرند. این طرح مبتنی بر ۳ عنصر است: اول اینکه رهبران اقلیم از نتایج همه پرسی استقلال کردستان عراق پیروی نکنند و مخالفت خود را با تجزیه عراق اعلام کنند. دوم گفتگو با بغداد برای حل اختلافات موجود و سوم رجوع به قانون اساسی و دادگاه عالی عراق برای حل اختلافات است.

وی افزود: لذا یک طرح نقشه راه در برابر برادران کرد زبان قرار دارد، در غیر اینصورت کشورهای عراق، ترکیه و ایران اقداماتی را انجام خواهند داد و تصمیماتی اتخاذ خواهند کرد که به موجب آن با همکاری یکدیگر، همه پرسی اقلیم کردستان را ابطال و رهبران کرد زبان را به چشم پوشی از استقلال سوق خواهد داد. اصرار رهبران سیاسی اقلیم کردستان عراق بر جدایی، به واکنش بیشتر کشورهای مذکور و اتخاذ اقدامات شدیدتر و دخالت های بیشتر منجر خواهد شد. دخالت هایی که اوضاع منطقه را متشنج خواهد کرد. ما با هر گونه استفاده از زور و خشونت در این زمینه مخالف هستیم. ما به استفاده از زور نیاز نداریم و من گمان می کنم اقدامات قانونی دولت عراق و پیروی از قانون اساسی و همکاری بغداد، تهران و آنکارا برای تحت فشار گذاشتن رهبران سیاسی اقلیم کردستان عراق با هدف چشم پوشی از جدایی اقلیم کردستان عراق کافی خواهد بود.
 
منبع: مهر
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار