دفاع پرس آخرین تحولات یمن را بررسی می‌کند؛

ناهماهنگی در مواضع سازمان‌های بین‌المللی در مورد یمن/ رژیم سعودی برای خروج از بحران یمن تلاش می‌کند

جنگ یمن با تلاش عربستان برای تکیه بر روسیه جهت خروج از بحران و مواضع جانب‌دارانه برخی کشورهای مسلمان از رژیم سعودی، وارد ابعاد جدیدی شده است.
کد خبر: ۲۶۱۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶ - 09October 2017
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، تجاوز رژیم سعودی به یمن در حالی همچنان ادامه دارد که مواضع بین‌المللی در مورد این جنگ همچنان با بایکوت سیاسی و رسانه‌ای از سوی رسانه‌های غربی حامی رژیم سعودی دنبال می‌شود.
 
بمباران گسترده شهرهای یمن سبب شده است که نه‌تنها شیوع وبا و قحطی در این کشور گسترش پیدا کند، بلکه راه‌های امدادرسانی نیز به دلیل همین بمباران‌های پی‌درپی آسیب دیده و روند کمک‌رسانی به افراد آسیب‌دیده و مجروحان، علاوه بر انتقال پیکرهای شهدا، را با مشکل جدی مواجه کرده است.
 
همزمان با این بمباران‌های گسترده، محاصره دریایی و هوایی رژیم سعودی نیز هر نوع کمک‌رسانی از خارج به یمن را غیرممکن ساخته است. تنها راه ارتباطی یمن با عربستان، کشور عمان است که برای ارتباط با این کشور، باید از نواحی شرق یمن، که تحت کنترل گروه‌های هوادار شبکه جهانی القاعده است، عبور کرد.
 
با این وجود، رژیم سعودی که کاملا از نداشتن دسترسی از خارج به یمن اطمینان خاطر دارد، هر روز به‌طور مداوم مناطق مسکونی در روستاها و شهرهای مختلف یمن را هدف حمله قرار می‌دهد. طی این حملات هزاران زن و کودک شهید، مجروح یا آواره شده‌اند.
 
ناهماهنگی در مواضع سازمان‌های بین‌المللی در مورد یمن و تلاش رژیم سعودی برای خروج از بحران 
این در‌حالی است که سازمان ملل تا امروز بارها طی گزارش‌های خود به سرکوب گسترده انسانی در یمن اشاره کرده است. با وجود گزارش‌های پی‌درپی سازمان ملل در مورد جنایات رژیم سعودی و کشورهای هم‌پیمان آن در ائتلاف متجاوز ضد ملت یمن، هنوز برخی دولت‌ها و شخصیت‌های مسلمان (مانند مقامات سازمان همکاری اسلامی) با توجیه این جنایات و متهم کردن جنبش انصارالله و نیروهای طرفدار «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور سابق یمن، از تحقق هر نوع راهکار سیاسی برای پایان دادن به بحران یمن جلوگیری می‌کنند.
 
با وجود این تحرکات سیاسی جانب‌دارانه، شورای امنیت سازمان ملل با سکوت در برابر جنایات انجام توسط رژیم سعودی در هوا و دریا و نیروهای مزدورش بر روی زمین، این جنایت را مورد تأیید قرار داده است. این موضوعی است که بارها سران جنبش انصارالله یمن به آن در سخنرانی‌ها و مواضع خود اشاره کرده‌اند.
 
نکته‌ای که تا امروز رژیم سعودی نتوانسته است، راهکاری برای آن بیابد، عملیات‌های فزاینده ارتش و کمیته‌های یمن علیه ارتش‌های متجاوز در زمین و دریا است. در نبرد زمینی و در مرزهای دو کشور، نیروهای یمنی نه‌تنها موفق به انهدام بسیاری از پایگاه‌های ارتش رژیم سعودی شده‌اند، بلکه در موارد متعددی با عبور از مرز، مناطقی از خاک عربستان را از چنگ حکام وهابی و ارتش آنان خارج کرده‌اند.
 
به غیر از مناطق تحت کنترل نیروهای وفادار به رژیم سعودی، پایگاه‌های ارتش این رژیم در خاک عربستان نیز شاهد عملیات‌های موشکی گسترده ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بوده است. انهدام اهدافی بسیار دورتر از مرز عربستان و یمن چیزی بود که ارتش سعودی و مقامات امنیت رژیم آل سعود حتی نمی‌توانستند تصور کنند.
 
به همین دلیل حملات لفظی گسترده‌ای از سوی مقامات رژیم سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان مهم‌ترین حامی سیاسی و معنوی مردم، دولت و جنبش انصارالله یمن، مطرح می‌شود. مقامات کشورمان تا امروز بارها بر بی‌اساس بودن این نقدها تأکید و از رژیم سعودی درخواست کرده‌اند تا از رویه غلطی که در قبال یمن در پیش گرفته است، بازگردد. درخواستی که در عمل و حرف، بارها از سوی مقامات رژیم سعودی رد شده است.
 
همین سیاست باعث شده است که رژیم سعودی که با حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی جنگ علیه یمن را آغاز کرد، امروز برای فرار از باتلاقی که به دست خود برای خود ساخته است، دست به دامان مهم‌ترین شریک منطقه‌ای و جهان ایران، یعنی روسیه، شود.
 
هنوز مشخص نیست که سفر ملک سلمان به مسکو چه دستاوردی برای متجاوزین سعودی در مورد کاهش تبعات جنگ در یمن خواهد داشت. با این حال مشخص است که ملک سلمان و ارتش و دستگاه امنیتی وی از این سفر به دنبال دست‌یابی به افق‌های تازه‌ای در مسائل مهم منطقه‌ای، بویژه جنگ یمن، هستند.
 
انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها