در نشست مشترک لاریجانی با سرلشکر باقری مقرر شد؛

3 توافق مهم مجلس با ستاد کل نیروهای مسلح درباره سربازان

رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح 3 توافق مهم در مورد خدمت سربازی فرزندان ایثارگران، بیمه شخص ثالث و فروش سربازی را امضا کردند.
کد خبر: ۲۶۱۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶ - 09October 2017
3 توافق مهم مجلس با ستاد کل نیروهای مسلح درباره سربازان

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، برای چگونگی اجرای بند (د) ماده 88 قانون برنامه 5 ساله ششم توسعه جلسه‌ای به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به همراه چند نفر از مسؤولان ستاد کل و نمایندگان مجلس از جمله آقایان نوروزی، امیرآبادی و جعفرزاده ایمن‌آبادی امروز (دوشنبه 17 مهرماه) در دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی تشکیل شد که پس از بررسی جوانب گوناگون این موضوعات مقرر شد.

1- با توجه به تأکید قانون‌گذار بر رعایت مصالح و نیازهای نیروهای مسلح مقرر شد، مشمولان بند (د) ماده 88 قانون برنامه 5 ساله ششم توسعه در طول برنامه سالانه حداکثر 20 هزار نفر را بر اساس بالاترین درصد و سهم جانبازی، آزادگی و رزمندگی که در این قانون مشخص کنند و از معافیت‌های مقرر در آن بهره‌مند شوند.

2- بند (5) تبصره 11 قانون بودجه سال 96 هر چه سریعتر اجرایی شود.

3- بند (هـ) ماده 54 قانون بیمه شخص ثالث توسط نیروی انتظامی در اسرع وقت اجرایی شود.

تبصره 11 قانون بودجه سال 96

در تبصره 11 بودجه 96 آمده است: «الف- به‌منظور تأمین کسری اعتبارات دیه محکومان معسر با اولویت زنان معسر و مواردی که پرداخت خسارات برعهده بیت‌المال یا دولت باشد، وزیر دادگستری مجاز است با تصویب هیأت نظارت صندوق تأمین خسارت‌های بدنی حداکثر تا سه هزار و پانصد میلیارد (3.500.000.000.000) ریال از منابع درآمد سالانه موضوع بندهای (ث) و (ج) ماده (24) قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب 1395.2.20 را از محل اعتبارات ردیف 5- 110000 جدول شماره (7) این قانون دریافت و هزینه کند. مدیرعامل صندوق مزبور مکلف است با اعلام وزیر دادگستری مبلغ یادشده را به‌نسبت در مقاطع سه‌ماهه در اختیار وزارت دادگستری قرار دهد.

ب- به دولت اجازه داده می‌شود کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از هشت‌ سال غیبت دارند را با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت به‌صورت نقد و اقساطی که تا پایان سال 1396 تسویه می‌شود، معاف کند.

تمام درآمدهای حاصل از اعطای معافیت‌های مشمولان مذکور به حساب درآمد عمومی کشور موضوع ردیف 150128 نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود و تا سقف 15 هزار میلیارد (15.000.000.000.000) ریال در قالب ردیف 130- 530000 جدول شماره (9) این قانون به صورت مساوی به ردیف‌های ذی‌ربط تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح مطابق موافقتنامه متبادله با سازمان بـرنامه و بودجه کشور اختصاص می‌یابد.

میزان جریمه مشمولان غایب برای صدور کارت معافیت نظام وظیفه به شرح جدول زیر می‌باشد:

1- به ازای هر سال غیبت مازاد بر هشت سال، ده‌درصد (10%) به مبالغ جریمه پایه اضافه و مدت غیبت بیش از شش‌ماه، یک‌سال محسوب می‌شود.

2- برای مشمولان متأهل، پنج‌درصد (5%) و برای مشمولان دارای فرزند نیز به‌ازای هر فرزند، پنج‌درصد(5%) از مجموع مبلغ جریمه کسر می‌شود.

3- مشمولان غایبی که به‌صورت اقساطی و یا نقدی برای صدور کارت پایان خدمت اقدام نکرده‌اند، می‌توانند گواهینامه رانندگی أخذ کنند.

4- محرومیت‌های مندرج در بند(ط) تبصره(16) قانون بودجه سال 1394 کل کشور در مورد دارندگان کارت معافیت ناشی از اجرای حکم بند مذکور از ابتدای سال 1396 لغو می‌شود.

5- فرزندان ایثارگران مشمول ماده (45) قانون خدمت وظیفه عمومی علاوه بر امتیاز مذکور در این ماده مشروط به عدم غیبت آنها و نیز انجام خدمت وظیفه عمومی پدر آنان با هر مقطع تحصیلی، مشمول ردیف اول جدول با اعمال پنجاه‌درصد (50%) تخفیف می‌شوند.

6- مشمولان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از پنجاه درصد(50%) تخفیف بهره‌مند می‌شوند.

ج- در صورت پرداخت و تسویه‌حساب قبوض جریمه‌های رانندگی توسط مالکان خودرو تا پایان آذرماه 1396، جریمه دیرکرد ناشی از عدم پرداخت تا پایان سال 1395 بخشیده می‌شود. مبلغ وصولی از این محل به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف 150123 جدول شماره (5) این قانون واریز می‌شود و از محل ردیف 148- 530000 جدول شماره (9) این قانون به مصرف می‌رسد.

د- در راستای اجرای بند (ب) ماده (43) قانون برنامه ششم توسعه از محل ردیف 2-530000 مبلغ 3 هزار و 500 میلیارد (3.500.000.000.000) ریال آن در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران «ایمیدرو») قرار می‌گیرد تا با رعایت سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی در احداث و یا تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام صنایع معدنی با مشارکت بخش خصوصی در مناطق غیربرخوردار هزینه کند.

هـ- یک‌درصد (1%) از اعتبار ردیف هزینه‌ای 130-530000 در جدول شماره (9) جهت آموزش‌های مهارتی پرسنل وظیفه در پادگان‌ها به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اختصاص یابد.

و- صندوق تأمین خسارت‌های بدنی مکلف است دیه زندانیان حوادث رانندگی که به دلیل محدودیت سقف تعهدات شرکت‌های بیمه و صندوق مذکور در زندان به‌سر می‌برند و قبل از لازم‌الاجراء شدن قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب 1395.2.20 زندانی شده‌اند را تأمین کند تا پس از معرفی ستاد دیه کشور به‌صورت بلاعوض نسبت به آزادی آنها اقدام کند.

ز- به‌منظور ارتقای سطح فرهنگ ترافیکی کشور، پنج‌درصد(5%) از ردیف‌های 65-530000 و 66-530000 موضوع درآمدهای حاصل از جرایم رانندگی، جهت فرهنگ‌سازی رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از طریق تولید و پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی به‌منظور کاهش آسیب‌های ناشی از تصادفات به سازمان صدا و سیما اختصاص می‌یابد.»

ماده 54 قانون بیمه شخص ثالث نیروی انتظامی جمهوری اسلامی

همچنین بر اساس ماده 54 قانون بیمه شخص ثالث نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون ترتیبی اتخاذ کند که امکان دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی آن نیرو در ارتباط با موضوعات مورد نیاز از قبیل مشخصات وسایل نقلیه و دارندگان آنها و گواهینامه‌های صادرشده و همچنین سوابق تخلفات و تصادفات رانندگان، از طریق سامانه‌های الکترونیکی به صورت برخط برای مراجع قضایی، صندوق و بیمه مرکزی فراهم شود. اخذ گواهینامه نیازمند کارت پایان خدمت و معافیت سربازی نیست.

انتهای پیام/ 151
نظر شما
پربیننده ها