افشاری در نشست با اصحاب رسانه خبر داد؛

رشد 11 درصدی کشفیات مواد مخدر

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از رشد 11 درصدی کشفیات مواد مخدر در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۲۶۱۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶ - 10October 2017
رشد 11 درصدی کشفیات مواد مخدر
به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، «پرویز افشاری» سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست با اصحاب رسانه به ارائه گزارش عملکرد این ستاد پرداخت و اظهار داشت: در حوزه کشفیات 395 هزار و 184 کیلوگرم نسبت به شش ماه اول سال 95 رشد داشتیم که این رشد، 11 درصد بوده است.

وی با اعلام اینکه 37 درصد رشد کشف مرفین داشتیم و این درصد قابل توجه است، گفت: در رابطه با شیشه و تریاک نیز به ترتیب 25 و 12 درصد رشد کشف داشتیم.

افشاری با بیان اینکه کشفیات دستگاه‌ها رشد 11 درصدی داشته است، افزود: از مجموعه موادهای دستگیر شده 80 درصد توسط وزارت اطلاعات صورت گرفته، 9 درصد سهم نیروی انتظامی بوده و الباقی توسط دیگر دستگاه‌ها کشف شده است.
 
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص کشفیات مواد اعتیادآور (قرص، آمپول و داروهای دیگر) گفت: در این حوزه‌ها رشد 340 درصدی داشتیم و در مورد مواد پیش‌ساز افزایش 235 درصدی داشتیم.

وی ادامه داد: در موضوع کنترل پیش‌سازها در مرزهای غربی و شرقی رشد فزاینده‌ای داشتیم و در اجرای عملیات‌های مسلحانه نیز کاهش 25 درصدی داشتیم‌ و خوشبختانه درگیری‌های فیزیکی نیز 11 درصد کاهش یافته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در خصوص دستگیری قاچاقچیان رشد 8 درصدی داشتیم، تصریح کرد: در حوزه کشفیات سلاح گرم و سرد نیز افزایش 18 درصدی داشتیم که این موضوع ارتباط بین قاچاقچیان و تروریست‌ها را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به رشد 22 درصدی معتادان گفت: در شش ماهه اول امسال 12 هزار و 343 معتاد در تهران ساماندهی و در مراکز اقامتی پذیرش شدند. همچنین 3 هزار و نهصد نفر که بیماری‌های مضمن روانی داشتند و کودکان و زنان کار بودند توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر ساماندهی شدند.
 
افشاری با اشاره به دستگیری اعضای یک باند قاچاقچیان مواد مخدر گفت: از این باند 500 کیلوگرم تریاک کشف شد که در کنار این کشفیات اسلحه کلاشینکف، آر پی جی و مهمات بسته بندی شده کشف شد و در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفت. این مورد پیوند قاچاقچیان و تروریست‌ها را نشان می‌دهد که این موضوع به مقامات بین الملل اعلام شد.
 
وی با بیان اینکه مرگ و میر معتادان در سال 95 نسبت به سال 94 رشد 8.9 درصدی داشت، گفت: این آمار در سال 96 نسبت به سال 95 هیچ تغییری نداشته است‌. 
 
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: 6 هزار و 300 روحانی و مداح تحت پوشش طرح‌های تخصصی برای مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته‌اند.

وی در خصوص هفته پیشگیری از اعتیاد، گفت: از 22 آبان به مدت یک هفته برنامه‌هایی به این مناسبت در تمامی مدارس اجرا می‌شود. در رابطه با پیشگیری از اعتیاد در مدت 18 ماه 122 کانون در دانشگاه‌ها راه اندازی شده است و قول گرفته‌ایم تا پایان سال در بقیه دانشگاه‌ها هم چنین کانونی را دایر کنیم که گردانندگان آن دانشجویان هستند. 
 
افشاری با اشاره به اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه درمان گفت: 7 هزار و 516 مرکز در کشور اقدام به درمان معتادان می‌کنند و 301 تیم سیار هم به معتادان خیابانی خدمات رسانی می‌کنند. همچنین 77 مرکز نگهداری شبانه در کشور فعال است که این تعداد کم است. در سیستان و بلوچستان اقدامات خوبی در این زمبنه انجام شده است و خوشحالیم که سمن‌ها در امر پیشگیری از اعتیاد فعالیت دارند.
 
وی در بخش دیگری از این نشست بیان کرد: کاشت وسیع گل در ایران به هیچ عنوان گزارش نشده و دهیاران در دورترین روستاهای کشور تحت آموزش قرار گرفته‌اند، اما کشفیات سه ماه اخیر در رابطه با حشیش و ماری جوانا قابل توجه است.
 
افشاری همچنین گفت: جمع آوری معتادان متجاهر مهم است و این در دستور کار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار دارد اما مهمتر از آن حوزه پیشگیری است که ما از همه افراد و رسانه‌ها می‌خواهیم تا ستاد را یاری دهند. البته این را بگویم که حتی اگر بودجه کمی هم داشته باشیم برای درمان زنان معتاد متجاهر تلاش می‌کنیم.
 
وی در ادامه با اشاره به موضوع آسیب‌های اجتماعی و تاکیدات رهبر معظم انقلاب در این خصوص، گفت: پنجمین جلسه با موضوع آسیب‌های اجتماعی در محضر رهبر معظم انقلاب، روز 11 آبان برگزار می‌شود.
 
افشاری در پاسخ به سوال خبرنگار دفاع پرس مبنی بر اینکه آیا اضافه شدن 2 واحد درسی با موضوع پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه‌ها اجرایی شده است یا خیر، گفت: اضافه شدن 2 واحد درسی تصویب شده و این موضوع در برخی از دانشگاه‌ها جز دروس اختیاری و در برخی از دانشگاه‌ها جز دروس اجباری است.

انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار