نماینده ایران در سازمان ملل:

هر اقدام طرف مقابل در مورد برجام با واکنش ایران مواجه می‌شود

نماینده ایران در سازمان ملل گفت: هر اقدام طرف مقابل در مورد برجام با واکنش ایران مواجه خواهد شد.
کد خبر: ۲۶۱۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱ - 11October 2017

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، خوشرو نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل گفت: هرگونه عدم اجرای تعهدات برجام توسط طرف مقابل با واکنش متناسب ایران مواجه خواهد شد.

وی در سخنرانی صبح امروز خود در کمیته خلع سلاح و امنیت بین المللی سازمان ملل افزود انعقاد این موافقتنامه بین گروه 5+1 و ایران، به یک بحران ساختگی پایان داد و همانگونه که به درستی توسط نمایندگان بسیاری از کشورها در این نشست اشاره شد، انعقاد این موافقتنامه نقش مهم دیپلماسی در روابط بین الملل را ثابت نمود.

وی ضمن تشکر از تمامی کشورهایی که اهمیت برجام را خاطر نشان کرده و خواستار تداوم اجرای کامل آن شدند، اظهار داشت ایران به نوبه خود، کاملاً تمامی تعهدات هسته ای خود بر اساس برجام را اجرا نموده و این موضوع در 8 گزارش پی درپی آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید و منعکس شده است.

خوشرو تاکید نمود تا جائیکه ایران کاملاً و بطور مستمر از منافع برجام برخوردار شود، تعهدات خود براساس آن را کماکان اجرا می کند که البته این امر مستلزم انجام تعهدات توسط سایر طرفها نیز می باشد.

نماینده دائم کشورمان در این خصوص گفت: صراحتا بگویم هر گونه عدم اجرای مهم تعهدات برجام از سوی یکی از طرفهای آن، قطعا با واکنش متناسب ایران مواجه خواهد شد.

وی تأکید کرد که انتظارات از اجرای برجام باید متناسب با قلمرو محدود آن باشد.

وی تاکید کرد که امضای برجام یک دستاورد برد ـ برد بوده و تداوم این وضعیت نیز مستلزم اجرای کامل و مستمر آن توسط همه طرفها است.

نماینده ایران در سازمان ملل تأکید کرد که دیپلماسی و اصول بنیادین حقوق بین الملل نظیر اصل وفای به عهد، قربانیان و بازندگان اصلی هر گونه نقض برجام توسط طرف مقابل یا خروج از آن خواهند بود که مسوولیت آن نیز متوجه کشور نقض کننده یا خارج شونده از آن می باشد.

خوشرو در خصوص تصویب معاهده ممنوعیت سلاحهای هسته ای در تابستان امسال نیز اعلام کرد که این اقدام یک تحول نوید بخش و مهم و در واقع واکنش جمعی محکم به نقض تعهدات از سوی کشورهای دارنده سلاحهای هسته ای در خصوص خلع سلاح هسته ای بود.

وی تأکید کرد این معاهده یک قدم به سمت خلع سلاح هسته ای است که باید با انعقاد یک کنوانسیون جامع در خصوص تسلیحات هسته ای تکمیل گردد.

نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل با اظهار تاسف از نوسازی سلاحهای هسته ای توسط کشورهای هسته ای، نسبت به این روند و رقابت در نوسازی تسلیحات هسته ای هشدار داد و این اقدامات را یک عقب گرد واقعی در تحقق جهان عاری از سلاحهای هسته ای و دارای تاثیر منفی بر صلح و امنیت بین المللی توصیف نمود. وی تأکید کرد اینگونه اقدامات باید متوقف گردد.

وی همچنین با اشاره به پیشنهاد ایران برای ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه، سیاست های لجوجانه رژیم صهیونیستی را مانع اصلی تحقق آن دانست. در این زمینه وی خواستار الحاق فوری و بدون قید و شرط رژیم صهیونیستی به معاهده منع گسترش سلاحهای هسته ای و نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر تمامی تاسیسات هسته ای این رژیم شد.

نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل همچنین با اشاره به اینکه براساس گزارشات سازمان ملل سلاحهای متعارف عامل اصلی کشتار و نابودی هستند، اعلام کرد متاسفانه تولید گسترده اینگونه سلاحها توسط کشورهای اصلی تولید کننده این سلاحها و صادرات آنها به مناطق درگیری، کماکان ادامه دارد که نمونه این روند هشدار دهنده، واردات گسترده تسلیحات از سوی تعدادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس است که بیشتر آنها نیز برای کشتار مردم و نابودی یمن مورد استفاده قرار می گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها