منابع عراقی گزارش دادند؛

پرواز بالگردهای عراقی در جنوب کرکوک/ عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگه

منابع عراقی با اشاره به آغاز عملیات نیروهای کشور در جنوب کرکوک از پرواز گسترده بالگردها در این مناطق و عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگه از برخی مناطق خبر دادند.
کد خبر: ۲۶۱۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳ - 13October 2017
رواز بالگردهای عراقی در جنوب کرکوک/عقب نشینی نیروهای پیشمرگه
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس به نقل از سومریه‌نیوز، برخی منابع از پرواز بالگردهای عراقی در مناطق جنوب کرکوک و عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگه از بیم درگیری خبر می‌دهند.

منابع عراقی با اشاره به شروع عملیات نیروهای عراقی در جنوب کرکوک اعلام کرد: نیروهای پلیس در حال پیشروی به سوی روستای الحمره در جنوب کرکوک هستند و نیروهای مبارزه با تروریسم و حشد شعبی نیز در حال پیشروی هستند.

این منابع بیان کردند: نیروهای پیشمرگه قبل از حرکت نیروهای عراقی از مواضع خود عقب‌نشینی کرده‌اند. نیروها هنگام حرکت بسیاری از خاکریزهای ایجاد شده از سوی نیروهای پیشمرگه را از بین برده‌اند.

در همین حال اسپوتنیک گزارش داد: حیدر العبادی نخست وزیر عراق امروز جمعه 13 اکتبر 2017 دستور توقف حرکت نیروهای دولت مرکزی به کرکوک به مدت 48 ساعت پس از آنکه نیروهای پیشمرگه کرد پادگان‌های خود را در روستاهای تازه و البشیر تخلیه کرده‌اند، داده است.

از سوی دیگر رسانه‌های عراقی به نقل از یک منبع امنیتی اعلام کردند که نیروهای عراقی خاکریزهای ایجاد شده از سوی نیروهای پیشمرگه را در اطراف کرکوک از بین برده و در روستاهای «تازه» و «البشیر» به دنبال اقدام کردها در پایین کشیدن پرچم اقلیم مستقر شده‌اند.

در همین حال یک منبع عراقی با اشاره به عملیات نظامی نیروهای عراقی در جنوب کرکوک اعلام کرد: نیروهای عراقی در حال حرکت برای بازپس گیری مناطقی هستند که پس از سال 2014 به سیطره نیروهای پیشمرگه درآمده است.

این منبع بیان کرد: نیروهای عراقی در حال حرکت هستند و از نیروهای پیشمرگه خبری نیست. نیروها به مقر تیپ 102 در منطقه تازه رسیده‌اند که شبانه از سوی نیروهای پیشمرگه تخلیه شده است. نیروهای لشگر نهم زرهی به مرکز ناحیه تازه رسیده و منتظر دستورات بعدی هستند.

منبع عراقی تاکید کرد: درگیری و تیراندازی رخ نداده است.

منابع ترکمن عراقی نیز از عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگه از ناحیه تازه و منطقه البشیر در جنوب کرکوک خبر دادند و اعلام کردند: نیروهای واکنش سریع و حشد شعبی در حال حاضر در مناطقی که نیروهای اقلیم از آن عقب‌نشینی کرده‌اند، مستقر شده‌اند.

این درحالی است که شورای امنیت اقلیم کردستان عراق قبلا اعلام کرده بود که نیروهای ارتش و حشد شعبی عراق در نزدیکی کرکوک و طوزخورماتو اردو زده‌اند.

در بیانیه این شورا آمده است: نیروهای ارتش و حشد شعبی تجهیزات نظامی شامل تانک و توپ و دیگر سلاح‌های سنگین به البشیر و منطقه طوزخورماتو در جنوب کرکوک ارسال کرده‌اند و هدف سیطره بر چاه‌های نفتی، فرودگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی است. فقط 3 کیلومتر میان نیروهای دولت مرکزی و پیشمرگان فاصله وجود دارد.

در همین حال هیمن هورامی مشاور مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که نیروهای پیشمرگه آماده دفاع از کرکوک هستند.

از سوی دیگر برخی رسانه‌های عراقی از حضور کوسرت رسول معاون رییس اقلیم کردستان با همراه نیروهای پیشمرگه به استان کرکوک خبر دادند و اینکه وی خواستار دخالت جامعه جهانی برای ممانعت از وقوع درگیری میان دولت مرکزی و اربیل شده است.

رسول خواستار حل مشکلات از راه گفت‌وگو و نه تهدید شد.

در همین حال وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان عراق خواستار دخالت آمریکا در قبال عملیات نیروهای عراقی در نزدیکی کرکوک شد.

در این بیانیه آمده است: سربست لزکین معاون وزارت پیشمرگه با کرین کروس کنسول آمریکا در اقلیم کردستان درباره عملیات نظامی نیروهای ارتش و حشد شعبی عراق دیدار و رایزنی کرده است و کنسول آمریکا را در جریان اقدامات ارتش و حشد شعبی عراق در نزدیکی مواضع نیروهای پیشمرگه در مناطق سنجار، شمال موصل و جنوب کرکوک داده است. لزکین از آمریکا خواسته است که دخالت کند و راه را در برابر این اقدامات و ممانعت از هر حادثه غیرمترقبه ببندد.

انتهای پیام/ 151
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار