یادداشت/ محمد حسن جعفری

دشمنی‌های ترامپ به نفع کیست؟

دشمنی‌ها و اظهارات خصمانه ترامپ موجب وحدت مردم و مسئولان، افزایش حمایت مردم از سپاه و نقش آن در مبارزه با تروریسم و توسعه و ارتقای توان دفاعی و موشکی کشورمان شده که هر سه این‌ها ارتقای امنیت کشورمان را به دنبال دارد.
کد خبر: ۲۶۱۸۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹ - 14October 2017
برنده دشمنی‌های ترامپ کیست؟

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس محمدحسن جعفری؛ سخنان شب گذشته ترامپ رئیس جمهور آمریکا، تکرار ادعاها و تهمت‌زنی‌هایی بود که روسای جمهور قبلی این کشور و مقامات آمریکایی با روش‌های مختلف بیان کرده بودند و از نظر مردم این حرف‌ها، چیز جدیدی نبود اما سوال اینجاست که برنده اظهارات و رفتارهای ترامپ چه کسی است و به عبارت دیگر چه کسی از این اظهارات نفع برد؟

نخست اینکه دشمنی‌های آمریکا و مقامات آن کشور، مردم ما را بیش از هر وقت دیگری در کنار هم، متحد و همدل قرار داد و علاوه بر آن شاهد وحدت تمامی مسئولان و بالاتر از آن اتحادنظر مردم و مسئولان بودیم. چیزی که برای کشور ما بسیار مهم و راهبردی است و اگر قرار بود در داخل کشور صورت بگیرد شاید در این سطح شدنی نبود، اما عدو شود سبب خیر!

ترامپ در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل تلاش داشت که بین مردم و مسئولان و بین خود مردم فاصله و تفرقه‌ای ایجاد کند و از درون ایران شریکی برای ادعاهای خود پیدا کند اما نشان داده شد که نه تنها هیچ کس در ایران او را همراهی نمی‌کند، بلکه موجی از توئیت‌ها و هشتگ‌های ضد ترامپی در شبکه‌های اجتماعی ایران به راه افتاد.

وحدت ایجاد شده در نظام جمهوری اسلامی ایران در پی خصومت‌ها و بدعهدی‌های آمریکا سرمایه عظیم و مهمی برای تقویت امنیت پایدار کشورمان است، چرا که در کشورمان بر خلاف برخی کشورهای مرتجع منطقه که امنیت‌شان اجاره‌ای است و خیال می‌کنند با خرید تجهیزات می‌توانند امنیت داشته باشند، امنیت مردم پایه است و هیچ امنیتی پایدارتر و بالاتر از امنیت مردم پایه نیست. لذا در نگاه اول مردم و نیروهای مسلح از دشمنی‌های آمریکا سود بردند، چرا که نیروهای مسلح نیز به دنبال برقراری امنیت در کشور هستند و حتی در برنامه‌های خود تلاش دارند با بهره‌گیری از ظرفیت مردمی به ارتقای امنیت بپردازند.

دومین بخش دشمنی‌های ترامپ متوجه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که این نهاد انقلابی را تروریست نامید. اما باید خاطرنشان کرد که سپاه از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی با هدف صیانت از انقلاب و دستاوردهای آن در برابر بدخواهی‌های دشمنان که در راس آن آمریکا بوده و است و خرابکاری‌های تروریسم شکل گرفت. سپاه از همان روزهای نخست شکل‌گیری خود با توطئه در کردستان مواجه شد که پشت پرده آن توطئه کشوری بود که امروز رئیس جمهور آن علیه ایران سخن پراکنی می‌کند.

سپاه بعد از آن درگیر جنگی شد که شاید در ظاهر با رژیم بعث عراق و صدام می‌جنگید اما آمریکا حامی اصلی صدام در حمله به ایران بود و هرگاه که صدام در مقابل ایران کم می‌آورد، آمریکایی‌ها خود وارد صحنه و کارزار می‌شدند که نمونه آن حمله به سکوهای نفتی ایران بود. همچنین در همان ایام سپاه در داخل کشور با پدیده‌ای به نام منافقین روبرو شد که امروز داعش رفتارهای آنان را تکرار می‌کند و به معنای واقعی کلمه تروریست بودند. آن تروریست‌ها مورد حمایت آمریکا و غرب بودند و بعد از آن نیز به دامن آنان و صدام پناه بردند و علیه ملت ایران دشمنی‌ و خصومت ورزیدند. منافقینی که امروز نیز در کنار ترامپ قرار گرفته و از سخنان ضد ایرانی و ضد مردمی او استقبال کردند و هم‌نوا با نخست وزیر رژیم صهیونیستی شدند.

اما سخنانی که ترامپ علیه سپاه ایراد کرد، نتیجه‌اش این بود که مردم بار دیگر همچون حمله موشکی سپاه به مواضع داعش در دیرالزور، حامی این نهاد انقلابی شدند و به قول رئیس جمهور کشورمان سپاه در دل مردم قرار دارد. لذا امروز سپاه و نیروهای مسلح بیش از هر زمان دیگری محبوب و مورد حمایت مردم هستند و این نیز سرمایه‌ای مهم و راهبردی برای نیروهای مسلح کشورمان است.

مساله سومی که ترامپ درباره آن سخن گفت و مورد واکنش سریع و صریح مسئولان و مردم کشورمان قرار گرفت بحث موشکی بود. موضوعی که آمریکایی‌ها بارها تلاش کرده بودند تا مسئولان کشورمان را نیز در این باره پای میز مذاکره بکشانند اما به قول وزیر امور خارجه و رئیس جمهور کشورمان موضوع موشکی، قابل مذاکره نیست. اما ترامپ به قدری وقیحانه سخن گفت که مسئولان کشورمان تاکید کردند که علاوه بر اینکه مساله موشکی قابل مذاکره نیست بلکه به توسعه و ارتقای توان موشکی خود خواهیم پرداخت و در این رابطه برای دفاع از خود و ارتقای توان بازدارندگی از احدی اجازه نمی‌گیریم. پس از این منظر نیز شاهد هستیم نتایجی که از سخنان رئیس جمهور آمریکا حاصل شد، ارتقای توان موشکی و بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران و در نتیجه ارتقای امنیت کشورمان است.

و نکته چهارم در رابطه با سخنان ترامپ این بود که موجب شد مساله مبارزه با تروریسم توسط سپاه و به خصوص نیروی قدس سپاه بیش از گذشته مورد حمایت مردم و مسئولان قرار گیرد. آشنا ساختن مردم با هدف از مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق توسط سپاه برای مردم کاری دشواری است که نظام جمهوری اسلامی ایران طی چند سال اخیر توانسته بود این کار را انجام بدهد اما سخنان ترامپ کار مسئولان کشورمان را راحت‌تر کرد چرا که به خوبی نمایان کرد که سپاه در سوریه و عراق به دنبال چه چیزی است و با سخنان و دشمنی‌ها و عصبانیت خود نشان داد که اگر سپاه نبود امروز داعش دمشق، بغداد و اربیل را اشغال کرده بود و به مرزهای ایران رسیده بود. پس این سخنان ترامپ نیز بهره‌اش عاید نیروهای مسلح و به خصوص نیروی قدس سپاه شد تا با قدرت بیشتری به مبارزه با تروریسم بپردازند.

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها