یادداشت/ مراد عنادی

نمایش یاغی‌گری

اکنون ترامپ با اعلام استراتژی دولت خود نسبت به ایران که آمیزه‌ای از ادبیات خصمانه، مداخله‌جویانه، توهین‌آمیز و تکراری بود، ادامه‌دهنده تجربه شکست‌خورده سایر روسای جمهور آمریکا بویژه ریگان و بوش پسر در یاغی‌گری است.
کد خبر: ۲۶۱۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷ - 14October 2017
نمایش یاغی‌گریبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، مراد عنادی در یادداشتی نوشت:

هرچند معماری برای سلطه‌طلبی و زیاده‌خواهی، فصل مشترک سیاست روسای جمهور دموکرات و جمهوریخواه آمریکا پس از جنگ جهانی دوم تاکنون است، اما اگر چنان که سیاست‌های خصمانه آمریکا بر ضد ملت ایران را رصد کنیم و از خباثت آمریکای آیزنهاور در کودتای 28 مردادماه سال 1332 عبور کنیم در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فهرستی از دموکرات‌ها و جمهوریخواهان برمی‌خوریم که از کارتر شروع شده با ریگان، بوش پدر، بیل کلینتون، بوش پسر، اوباما و اکنون ترامپ ادامه می‌یابد.

در چهار دهه گذشته هر یک از این روسای جمهور با توسل به انواع و اقسام ترفندها و سیاست‌های نهان و آشکار تلاش داشته‌اند در عزم و اراده ایران اسلامی در عرصه استقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و دفاعی خللی وارد سازند. در ادبیات وحشیانه و خشونت‌بار مقامات آمریکایی علیه ملت ایران به گزاره‌هایی همچون سوزاندن ریشه‌های ملت ایران، محور شرارت، تحریم‌های فلج‌کننده و ... برمی‌خوریم که از زبان روسای جمهور یا اعضای کابینه آنها جاری شده است. با وجود این به نظر می‌رسد رونالد ریگان، جورج بوش پسر و دونالد ترامپ را بایستی در ردیف یاغی‌ترین روسای جمهور آمریکا قرار داد که نه تنها در قبال ایران که نسبت به جامعه جهانی سیاست‌های خود را با یاغی‌گری آمیختند.

اکنون ترامپ با اعلام استراتژی دولت خود نسبت به ایران که آمیزه‌ای از ادبیات خصمانه، مداخله‌جویانه، توهین‌آمیز و تکراری بود، ادامه‌دهنده تجربه شکست‌خورده سایر روسای جمهور آمریکا بویژه ریگان و بوش پسر در یاغی‌گری هست. تجربه‌ای که نئوکان‌ها به عنوان معماران اصلی آن تصور می‌کردند می‌توانند به اهداف شوم خود جامه عمل بپوشانند. بدون شک اگر ترامپ از حافظه تاریخی خود مدد می‌جست و به کارنامه تهدید نرم دموکرات‌ها تا یاغی‌گری اسلاف خود همچون ریگان و بوش پسر که از توسل به حربه نظامی تا تهدید مستمر ایران نتیجه‌ای نگرفتند، مراجعه می‌کرد، نیازی به تکرار سیاست‌های غلط نداشت. مواضع خصمانه ترامپ علیه سپاه، بدعهدی نسبت به برجام و احاله آن به کنگره، حمله به حزب‌الله لبنان، استفاده بی‌شرمانه از عنوان خلیج عربی و سایر گزافه‌گویی‌های تکراری وی در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان مرجعی صلاحیت‌دار و مقام تشخیص بارها پایبندی ایران به تعهداتش را اعلام کرده است.

ضمن آن‌که فدریکا موگرینی مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله نسبت به سخنان ترامپ واکنش نشان داد و تروئیکای اروپا بیانیه‌ای در پایبندی به برجام صادر کرد. از طرفی مردم منطقه و جهان اذعان دارند که جمهوری اسلامی ایران بیشترین ضربه را به تروریست‌های مورد حمایت آمریکا و اسرائیل وارد ساخته است که بار اصلی آن بر دوش نیروهای سپاه بوده است، این درحالی است که علاوه بر اعتراف هیلاری کلینتون در کتاب خاطراتش مبنی بر کمک آمریکا به تولد داعش موضوعی که خود ترامپ نیز بارها از آن در مبارزات انتخاباتی علیه کلینتون سود جست، همگان اذعان دارند که آمریکا برخلاف ژست مبارزه با تروریسم بزرگ‌ترین حامی ایجاد گروه‌های تروریستی همچون القاعده و داعش است. اخیرا نیز حامد کرزای رئیس‌جمهور سابق افغانستان در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی بصراحت اعلام داشت داعش دست‌پرورده آمریکاست.افزون بر این موارد اقدامات یکجانبه توام با یاغی‌گری ترامپ در قبال معاهدات بین‌المللی نظیر توافق تغییرات آب و هوایی پاریس، خروج آمریکا از یونسکو و توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی چنان باعث رسوایی آمریکا شده است که علاوه بر بسیاری از کشورها حتی در داخل آمریکا نیز فقط جان بولتون معلوم‌الحال و سناتور تام کاتن به مدافعان سیاست‌های غلط ترامپ بَدَل شده‌اند و سایرین حتی جمهوریخواهان همچون باب کروکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به مخالفت با آن برخاسته‌اند.

بدین ترتیب ملاحظه می‌شود سیاست‌های ترامپ نسبت به ایران مهر تائیدی بر اصل بی‌اعتمادی به آمریکا محسوب می‌شود؛ اصلی که امروزه با توجه به بدعهدی آمریکا نسبت به ایران بیش از پیش ماهیت سیاست‌های زیاده‌خواهانه واشنگتن را به نمایش گذاشته است. سیاست‌هایی که به نظر می‌رسد ترامپ آن را به اوج رسانده است. بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت وقاحت ترامپ در به‌کارگیری ادبیات سخیف و یاغی‌گرایانه بیش از آن‌که ایران را تحت فشار قرار دهد رسوایی بیشتر آمریکا را در سطح منطقه و جهان درپی خواهد داشت.
 
منبع: روزنامه جام جم
نظر شما
پربیننده ها