سردار عبداللهی در همایش «داروسازی نظامی» عنوان کرد؛

تلاش سپاه برای تربیت داروساز و بومی‌سازی داروها در کشور

معاون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سپاه با بیان اینکه نیروهای مسلح در بخش دارو کمک‌کار وزارت بهداشت هستند، گفت: سپاه تلاش دارد داروساز تربیت کند و به بومی‌سازی داروها بپردازد.
کد خبر: ۲۶۱۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰ - 14October 2017
تلاش سپاه برای تربیت داروساز و بومی‌سازی داروها در کشور
به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، سردار «احمد عبداللهی» معاون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کل سپاه در همایش داروسازی نظامی و شرایط اضطراری که صبح امروز (شنبه 22 مهر) در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم (عج) سپاه برگزار شد، اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان در بحث داروسازی بواسطه شرایطی که کشور با آن مواجه بود، با بهره‌مندی از روح خودکفایی در بعد کلان، پیشرفت‌های قابل تحسینی را به دست آوریم.
 
وی افزود: در واقع تحریم و تنگناهای فراروی کشور مزید بر علت شد تا صنعت داروسازی کشور پیشرفت کند و بر همین اساس اکنون رتبه نخست در منطقه را داریم و حتی از پایین‌ترین قیمت در صنعت داروسازی در منطقه برخوردار هستیم.
 
سردار عبداللهی عنوان کرد: در این بین نقشی که نیروهای مسلح در حوزه داروسازی دارند موجب شده تا در کنار سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت به این بخش از صنعت کشور کمک‌هایی صورت گیرد.
 
وی بیان داشت: مجموعه تلاش‌هایی که در حوزه صنعت داروسازی کشور صورت گرفته باعث شده تا حدود 100 کارخانه داروسازی و ده‌ها شرکت توزیع دارو و نیز چندین شرکت واردات دارو فعالیت داشته باشند؛ این تلاش‌ها همچنین باعث شده 80 درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید شود به عبارت دیگر از 2900 قلم داروی مصرفی کشور، دو سوم آن را در کشورمان تولید می‌کنیم.
 
معاون بهداشت و درمان سپاه گفت: از سوی دیگر با توجه به اینکه هیچ کشوری در منطقه زیرساخت‌های لازم در تولید دارو را ندارد، با این حال در یکسری از جاها با کاستی‌هایی مواجه هستیم که باید بر آنها غلبه کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: سیاست‌های سپاه در حوزه دارو و ملزومات پزشکی عبارتند از: ارتقاء دانش داروسازی و جایگاه آن در سپاه و نیروهای مسلح، تربیت و جذب نیروی انسانی مورد نیاز و نیز توانمندسازی نیروی متخصص داروساز، بهبود و ارائه هرچه بهتر خدمات دارویی، دسترسی به داروهای اختصاصی و ملزومات پزشکی مورد نیاز، بومی سازی و تولید دارو و ملزومات مورد نیاز و تاسیس و راه اندازی مراکز تولید داروهای گیاهی.
 
معاون بهداشت و درمان سپاه همچنین گفت: وضعیت سرانه مصرف دارو در کشور نیز نشان می‌دهد در ایران مصرف آنتی بیوتیک 16 برابر استانداردهای جهانی است که این باعث شده تا سالانه حدود 400 میلیارد ریال اتلاف منابع مالی بواسطه خرید دارو داشته باشیم؛ به عبارت دیگر هر ایرانی سالانه 340 تا 350 قلم دارو مصرف می‌کند و این نشان می‌دهد جزو 20 کشور اول مصرف دارو در جهان و دومین کشور بعد از چین در آسیا هستیم.
 
سردار عبداللهی تصریح کرد: بنابراین میزان مصرف دارو در کشورمان نشان می‌دهد فرهنگ استفاده از دارو را نداریم لذا این باعث شده 3 برابر استانداردهای جهانی دارو مصرف کنیم.
 
وی در پایان بیان کرد: در سپاه حداقل 200 مرکز درمانگاهی و 20 بیمارستان داریم که در این مراکز با کمبود داروساز مواجه هستیم.
 
انتهای پیام/ 231
نظر شما
پربیننده ها