یک جامعه شناس در گفتگو با " دفاع پرس ":

ورود تکنولوژی به روستاها باید هدفمند باشد

یک جامعه شناس با اشاره به اینکه باید جوامع انسانی از تکنولوژی های روز بهره مند شوند، گفت: موضوع ورود تکنولوژی خصوصا اینترنت به روستاها باید هدفمند باشد در غیر این صورت تهدیدات در کمین خواهند بود.
کد خبر: ۲۶۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷ - 26August 2014

ورود تکنولوژی به روستاها باید هدفمند باشد

امان الله قرایی مقدم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی " دفاع پرس " گفت: ما برای استفاده از هر تکنولوژی نیازمند بسترسازی هستیم. بسترهایی که بتوانند تکنولوژی را با فرهنگ بومی سازی کنند و آن را در راه تعالی و ترقی اجتماعی قرار دهند.

وی ادامه داد: اما موضوع اینجاست که استفاده از هر تکنولوژی نیازمند بسترسازی های خاص خود است. هم اکنون بحث ورود اینترنت به روستاها مطرح شده است در حالی که باید توجه کنیم آیا این تکنولوژی می تواند به درستی مورد استفاده قرار گیرد یا خیر. ما برای استفاده از تکنولوژی نیازمند حرکت هایی هدفمند هستیم که اگر اهداف از پیش تعریف شده نباشد می تواند مشکل ساز باشد.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه هم اکنون بیشتر ابعاد تکنولوژی و خدمات به روستاها راه یافته اند، اظهار داشت: ورود این توانمندی ها به روستاها نشان از گسترش خدمات در جمهوری اسلامی ایران است. ما باید بگوییم از ورود اینترنت و دیگر تکنولوژی ها به محیط های روستایی نمی توانیم جلوگیری کنیم و ما نمی توانیم مانع از ورود این موج تکنولوژیک شویم.

وی ادامه داد: در حالی که مرزها فرو ریخته باید دوشا دوش ورود تکنولوژی اقدام به بسترسازی کنیم که در این میان می توان از پتانسیل روحانیون و مراکز آموزشی موجود در روستاها بیشترین بهره را برد تا از این طریق نوع استفاده صحیح و شایسته از اینترنت را به مردم آموزش دهیم.

قرایی مقدم تاکید کرد: اگر اینترنت در روستاها به سمت کسب اطلاعات درست، علمی، بینشی، رفتاری، سبک زندگی و آداب و رسوم ملی حرکت کند یقینا می تواند زمینه ساز پیشرفت هر چه بیشتر در روستاها شود هر چند که نقطه مقابل آن را هم می توان متصور بود. اگر ما فراموش کنیم که همانقدر که تکنولوژی می تواند هموار کننده مسیر برای زندگی بشر باشد می تواند قدرت تخریب و ویرانگری داشته باشد باید منتظر پیامدهای منفی بسیاری در حوزه اجتماعی و اخلاقی باشیم. ما باید از فضای ایجاد شده که امکان ورود اینترنت به روستاها را فراهم آورده است استفاده کنیم و این قشر از جامعه را به نحوه استفاده صحیح از این تکنولوژی آشنا کنیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هم اکنون بیشتر اقشار دانشگاهی از روستاها هستند اظهار داشت: ورود تکنولوژی به روستاها می تواند زمینه ساز افزایش توان علمی مردم روستا و افزایش بازدهی در بین مردم شود هر چند که من سخنان اخیر آیت الله مکارم شیرازی را قبول دارم که استفاده از اینترنت بدون بسترسازی می تواند پیامدهای منفی به همراه داشته باشد.

وی تاکید کرد: می توان در این زمینه از شتاب زدگی پرهیز کرد و با تدبیر مناسب فضا را برای استفاده از اینترنت در روستاها باز کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار