دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

تبعات اقدام خودسرانه آمریکا در مخالفت با توافق هسته‌ای و سپاه پاسداران

مواضع یک‌طرفه رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای و سپاه پاسداران باعث واکنش‌های تندی در سطح جهان شده است.
کد خبر: ۲۶۱۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷ - 14October 2017
ترامپ و الغای یک‌طرفه برجام/ تبعات اقدام خودسرانه آمریکا در مخالفت با توافق هسته‌ای و سپاه پاسدارانبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، مواضع روزهای اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در دو موضوع مربوط به روابط این کشور با جمهوری اسلامی ایران، در صدر اخبار رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت.

دونالد ترامپ سرانجام پس از چند روز انتظار جهانی در مورد بیان مواضع جدید خود در مورد برجام، شب گذشته طی اظهاراتی در کاخ سفید با اعلام موضع جدید و خصمانه ایالات متحده آمریکا در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مدعی شد که ایران به برجام پای‌بند نبوده است و باید در توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی بازنگری شود.

ترامپ به صراحت مدعی شد که سپاه «یک گروه نظامی افراطی تروریستی» است که به ادعای وی «با دستور مستقیم رهبر ایران» از «رژیم مستبد بشار اسد» حمایت می‌کند.

رئیس‌جمهور اعلام کرد که هر نوع تحریم علیه مقامات، شخصیت‌ها، کادرهای سپاه و افراد مرتبط با این نهاد انقلابی- نظامی را در سطح بین‌الملل به اجرا درخواهد آورد.

دومین تهدید ترامپ متوجه برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران شد. رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که برنامه موشکی ایران را به شدت مورد تحریم قرار خواهد داد.

با این حال، سومین بخش سخنان ترامپ بسیار مورد توجه رسانه‌های جهانی قرار گرفت. ترامپ با ادعای این که ایران هرگز به برجام پای‌بند نبوده است و نیست و در آینده نیز نخواهد بود، از استفاده از ظرفیت مجلس نمایندگان آمریکا (کنگره) برای آنچه «بازنگری در برجام» نامید، خبر داد.

موضع‌گیری ترامپ پیام‌های بسیار صریحی برای جهان داشت:

1- برخی‌ها به دنبال این بودند که اعلام کنند که برجام ابتدای راهی است که به از میان رفتن شرایط پیشین در روابط موجود بین ایران و آمریکا خواهد انجامید. این جریان با زیرسوال‌بردن ارزش‌های انقلابی ملت ایران و نادیده گرفتن حوادث ناگوار گذشته در تاریخ ایران و آمریکا، بویژه کودتای ننگین 28 مرداد 1332، انقلاب اسلامی را دلیل اصلی بحران در روابط ایران و آمریکا می‌دانستند.

صحبت‌های اخیر ترامپ به خوبی نشان داد که این افراد تا چه حدی در شناخت نگرش‌ها و موضع‌گیری مقامات آمریکایی دچار اشتباه بوده‌اند و هستند.

2- اظهارات ترامپ بار دیگر عدم پای‌بندی آمریکا و دولت‌های غربی متحد این کشور به توافق‌های بین‌المللی با کشورهای مستقل نظیر ایران را به نمایش گذاشت. تجربه جنگ دوم جهانی و ترس متفقین از اتحاد ایران با دولت‌های متحدین (به فرماندهی رایش سوم آلمان)، که منجر به نقض بی‌طرفی ایران و اشغال نیمه جنوبی آن توسط بریتانیا و نیمه شمالی آن توسط شوروی همراه با حضور نظامیان آمریکایی شد، به خوبی نشان ‌می‌دهد که نباید هیچ توقعی نسبت به پای‌بندی آمریکا و متحدان این کشور به توافق‌های بین‌المللی با کشورهای مستقل داشت.

به همین دلیل رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها پیش از مذاکرات هسته‌ای و پس از آن تأکید کردند که نسبت به مذاکرات خوش‌بین نیستم و به باقی‌ماندن آمریکا بر سر تعهدات خود به ایران نمی‌توان و نباید باور داشت.

3- ترامپ در حالی با شدیدترین کلمات، از گنجاندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی تحت تحریم ایالات متحده خبر داد که طی روزهای اخیر و همزمان با نزدیک شدن به زمان این موضع‌گیری، رهبران و شخصیت‌های سیاسی در ایران و جهان نسبت به هر نوع حرکت خطرناک از سوی ترامپ علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هشدار دادند.

این واکنش‌ها بویژه در ایران باعث ایجاد یک همگرایی بسیارگسترده در سطح ملی در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. مهم‌ترین موضع‌گیری در این مورد را شخص دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور محترم از خود به نمایش گذاشت که به طور صریح اعلام کرد: «ملت ایران همواره در کنار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواهند ایستاد.»

در سطح بین‌المللی نیز هم‌اکنون کارشناسان به بررسی واکنش سرسختانه سپاه، که توسط سرلشکر جعفری فرمانده کل این نهاد انقلابی اعلام شد، مشغول هستند. رئیس‌جمهور آمریکا در حالی حرف از گنجاندن سپاه در لیست گروهک‌های تروریستی مورد تحریم و تعقیب این کشور می‌زند که تهدید پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در شعاع 2 هزار کیلومتری مرزهای ایران، چیزی نیست که فرماندهان نظامی آمریکا بتوانند به راحتی در مورد آن تحلیل و نظر ارائه کنند.

باید دید که واکنش‌های ملی و بین‌المللی نسبت به اظهارات توهین‌آمیز رئیس‌جمهور آمریکا و ادعاهای فاقد اعتبار وی در چه سطح و با چه کیفیتی آشکار خواهد شد. این موضوعی است که حوادث روزهای آینده به خوبی آن را مشخص خواهد کرد.

انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها