وزیر کشور:

کشف 175 تن مواد مخدر در 4 ماه نخست سال/ افغانستان و پاکستان هیچ کنترلی بر مرزهای خود ندارند

وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، از کشف 175 تن مواد مخدر طی 4 ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: 118 هزار نفر به اتهام تولید و توزیع مواد مخدر دستگیر شدند که در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل، تعداد دستگیرشدگان، 40 درصد افزایش داشته است.
کد خبر: ۲۶۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۹ - 26August 2014

کشف 175 تن مواد مخدر در 4 ماه نخست سال/ افغانستان و پاکستان هیچ کنترلی بر مرزهای خود ندارند

به گزارش دفاع پرس، "محمد رحمانی فضلی" وزیر کشور، امروز در نشست خبری به تشریح اقدامات مبارزه ای با مواد مخدر در کشور پرداخت و گفت: طی 4 ماهه اول امسال 694 عملیات و درگیری مسلحانه در کشور با قاچاقچیان مواد مخدر انجام شده که به انهدام 926 باند انجامیده است.
 

وی از کشف 175 تن مواد مخدر در کشور خبر داد و افزود: 77 درصد از مواد مخدر کشف شده، تریاک، 17 درصد حشیش، 4 درصد هروئین و مرفین،5/0 درصد شیشه و باقی مانده سایر مواد می باشند.

وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، تصریح کرد: طی این مدت، 87 کارگاه تولید شیشه منهدم و 16 تن مواد پیش ساز که در ساخت و تولید روانگردان ها استفاده می شدند نیز، کشف شده است.

رحمانی فضلی با اشاره به دستگیری 118 هزار نفر به اتهام تولید و توزیع مواد مخدر، یادآور شد: در 4 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل، تعداد دستگیرشدگان، 40 درصد افزایش داشته است.
 
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، تصویب و ابلاغ آیین نامه اجرایی نظارت بر کنترل پیش سازها و مواد شیمیایی را از اقدامات انجام شده در سال 93 دانست و گفت: سند جامع حمایت های اجتماعی اعتیاد و آیین نامه مراکز نگهداری معتادان نیز ابلاغ شدند.
 
وی با اشاره به راه اندازی مراکز نگهداری زنان معتاد، اظهار داشت: در 3 ماهه ابتدای سال 93، 4 هزار و 211 نفر در مراکز نگهداری، پذیرش شدند.
 
به گفته وزیر کشور، قرار است به زودی 30 میلیارد تومان از سوی وزارت تعاون صرف بیمه درمانی معتادان شود.
 
وزیر کشور همچنین از ابلاغ دستورالعمل نظارت، ارزیابی و نحوه برخورد با مراکز مجاز ترک اعتیاد در کشور خبر داد.
 
دکتر رحمانی فضلی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با نهادهای مردمی و حوزه های مختلف در حوزه پیشگیری، خاطرنشان کرد: با عملیاتی شدن توافقنامه ها، امیدواریم در حوزه پیشگیری از اعتیاد، گام های بلندی برداشته شود. همچنین به منظور گسترش دامنه پیشگیری با سیاست اجتماعی کردن و آگاهی بخشی به مسئولان کشور، به تازگی در مجلس شورای اسلامی جلسه غیرعلنی برگزار شد و گزارش مفصلی از وضعیت مبارزه و درمان و مشکلات موجود در این حوزه ها را ارائه کردیم.
 
وی افزود: در راس همه دستگاه ها، نهاد ها و افراد در مبارزه با مواد مخدر با رویکرد اجتماعی کردن و پیشگیری، رسانه ها قرار دارند که به تنهایی بیش از 50 درصد از بار این مسئولیت را به دوش می کشند.
 
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، در خصوص آخرین وضعیت انسداد فیزیکی مرزها نیز گفت: 2 هزار کیلومتر مرز بی ثبات وجود دارد چرا که دو کشور افغانستان و پاکستان هیچ کنترلی بر مرزهای خود ندارند این درحالی است که 210 هزار هکتار زمین کشت مواد مخدر در افغانستان وجود دارد که 6 هزار تن مواد مخدر از آنها برداشت می شود.

 
رحمانی فضلی تصریح کرد: با اقدامات کنترلی و انسداد فیزیکی مرزها، قاچاق مواد مخدر از جمهوری اسلامی ایران که یکی از مسیر های ترانزیت مواد مخدر بود، به شدت کاهش یافت اما سودآوری این تجارت منجر شده تا قاچاق به سمت آب های آزاد کشیده شود.

 
وی یادآور شد: هرچند اقدامات خوبی درحوزه مبارزه انجام شده اما از میزان کشفیات هنوز راضی نیستیم و امروز به برنامه های جدی تری نیاز داریم؛ سال گذشته، 70 درصد از کشفیات ما در مناطق مرزی بود و اجازه ندادیم که مواد مخدر وارد کشور شود چرا که مواد پس از ورود خرد شده و امکان کشف آن سخت تر می شود.

 
به گفته دکتر رحمانی فضلی، تنها در هفته گذشته 5 هزار و 700 کیلو مواد مخدر درکشور کشف شده همچنین نیروهای پلیس، افزایش 300 تا 400 درصدی کشفیات مواد مخدر در مسیرهای اصلی ترانزیت داشتند که با تلاش آنها این رقم را افزایش خواهیم داد.

 
وزیر کشور از ابلاغ دستورالعمل نظارت، ارزیابی و نحوه برخورد با مراکز مجاز ترک اعتیاد در کشور خبر داد و گفت: تا کنون با 948 مرکز غیرمجاز برخورد شد که 40 درصد از این مراکز پلمب شده و 42 درصد آن نیز در فرایند اخذ مجوز قرار دارند. متاسفانه مراکزی مشاهده شده که به خود اجازه می دهند که از معتادانی که برای ترک به آنها روی آورده اند، سوء استفاده کنند که با آنها به شدت برخورد خواهیم کرد.
 

دبیرکل ستاد مواد مخدر، همچنین خاطرنشان کرد: مجرمین مواد مخدر براساس قانون در مراکز خاص و اردوگاه های مشخصی نگهداری می شوند که از 2 سال قبل تاسیس این مراکز با همکاری دولت آغاز شده و تاکنون 200 میلیارد ریال نیز برای راه اندازی این مراکز هزینه شده که 7 اردوگاه در 7 استان کشور در حال تکمیل است تا مجرمان مواد مخدر به این اردوگاه ها منتقل شوند.

 
وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه آیا برخورد با مصرف کنندگان مشروبات الکلی در کشور متولی دارد ،گفت: متولی برخورد با قاچاق و کشف مشروبات الکلی نیروی انتظامی است که اقدامات خوبی نیز انجام داده اما در راستای پیشگیری و درمان مصرف کنندگان در کشور متولی خاصی نیست از طرفی خلاء های قانونی نیز دراین حوزه وجود دارد بنابراین طی نامه ای به شخص رئیس جمهور، در خصوص این مشکلات توضیحاتی ارائه دادیم البته آمارمشروبات الکلی در کشور ما نگران کننده نیست اما رقم کم نیز برای کشور ما شایسته نمی باشد.
 

وزیر کشور در خصوص اقدامات انجام شده در اعتیاد کودکان و نوجوانان نیز گفت: کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر خلاء موجود در خصوص درمان کودکان و نوجوانان معتاد را برطرف کرد و یک سال قبل، پروتکل مورد نیاز برای درمان نوجوانان، زنان باردار و کودکان را اعلام کرده بود.

 
وی ادامه داد: پروتکل درمان نوجوانان نیز نهایی شده و در چند استان کشور طرح پایلوت ایجاد مراکز درمان کودکان معتاد نیز آغاز شده و هم اکنون در زاهدان دو مرکز شروع به کار کرده اند.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار