بخش نخست/ گفت‌وگوی تفصیلی دفاع پرس با امیر سیاری؛

ماجرای «اخطار» به ناو آمریکایی/ رویکرد «سرلشکر باقری» نسبت به نداجا دقیق، شفاف و آینده‌نگرانه است/ نیروی دریایی پیشتاز در عرصه «دیپلماسی دفاعی»

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: تدابیر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده جدید ارتش در دستور کار نداجا قرار گرفته است.
کد خبر: ۲۶۱۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹ - 15October 2017
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، نیروی دریایی از دیرباز تاکنون همواره به عنوان یکی از ارکان قدرت کشورهای جهان مطرح بوده است تا جایی که کشورهای مختلف برای سلطه بر دیگر کشورها و استفاده از منابع وسیعی که در پهنه دریاها وجود دارد همواره بر سیادت دریایی خود نسبت به دیگران تاکید داشته و در این رابطه نیز خود را تقویت و مجهز نموده‌اند.
 
ایران پیش از انقلاب بواسطه حکومت‌های خودمختار و تاثیر دولتهای فرامنطقه‌ای همواره از این منابع عظیم خدادادی و توسعه دریامحور جامانده بود، تا اینکه از سال ۸۸ به فرمان مقام معظم رهبری نیروی دریایی ارتش، به نیرویی ‏راهبردی تبدیل شده و حوزه ماموریت آن از آب های سرزمینی به آب‌های بین‌المللی و آزاد جهان ‏گسترش یافت.
 
نیروی دریایی از سال 88 تاکنون با اعزام بیش از 50 ناوگروه عملیاتی ضمن تامین امنیت خطوط مواصلاتی در شمال اقیانوس هند، تنگه باب‌المندب، خلیج عدن، دریای سرخ در حوزه دیپلماسی دفاعی و انتقال فرهنگ و همچنین  توسعه دریامحور کشور نیز فعالیت‌های قابل توجهی را نیز از خود نشان داده است.

نداجا در حوزه طراحی، ساخت و تولید انواع سطحی‌ها، زیرسطحی‌ها و اثرسطحی‌ها و همچنین انواع سامانه‌های آفندی و پدافندی نیز تاکنون موفق عمل کرده است، پیشرفت‌ها و حضور مقتدرانه آن در عرصه آبهای آزاد و تامین خطوط مواصلاتی کشور و همچنین ساخت انواع شناورها و تجهیزات سبک و سنگین و سامانه‌های راداری و موشکی ما را بر آن داشت تا خدمت امیر دریادار «حبیب الله سیاری» فرمانده نیروی دریایی ارتش برسیم و گفت‌وگویی یکساعته  را با ایشان داشته باشیم.
 
خطای محاسباتی دشمن بعثی در تجاوز به ایران اسلامی
 
دفاع پرس: از آنجایی که حضرتعالی جزو تکاوران نیروی دریایی ارتش بوده و در دفاع 34 روزه حضور داشتید، علت توقف 34 روزه دشمن در خرمشهر را بفرمایید؟

دریادار سیاری: بنظر من دشمن بعثی در ارزیابی‌های خود دچار اشتباه محاسباتی شده بود چراکه اصلا بر روی مردم و نیروهای مسلح ایران حساب باز نکرده بود و فکر می‌کرد که طبق همین فرمول و شاخص‌هایی که در نظر گرفته است واقعا می‌تواند سه روزه خرمشهر را تصرف و بعد راهی تهران شود.
 
ماجرای «اخطار» به ناو آمریکایی/ رویکرد «سرلشکر باقری» نسبت به نداجا دقیق، شفاف و آینده‌نگرانه است/ نیروی دریایی پیبشتاز در عرصه «دیپلماسی دفاعی» 

آنها وقتی به خاک کشورمان حمله کردند از همان روز نخست با دفاع شدیدی از سوی مردم و نیروهای مسلح مواجه شدند و حماسه 34 روزه دفاع از خرمشهر خود بیانگر قدرت دفاعی ما بود و نشان داد که دشمن هر چه طرح ریزی کرده، اشتباه و در واقع دچار خطای راهبردی شده است.

 تجربه جنگ نداشتیم اما تجهیزات و مهارت لازم را داشتیم
 
دفاع پرس: نیروی دریایی چگونه توانست نیروی دریایی عراق را ظرف مدت کوتاهی از پای دربیاورد با اینکه سابقه جنگ و تخاصم در کارنامه خود نداشت؟

دریادار سیاری: البته نیروی دریایی جنگ دیده قطعا از تجربیات بیشتری نسبت به نیروی دریایی فاقد تجربه جنگ برخوردار است، اما این دلیل نمی شود، چراکه  لازم نیست که هر نیروی دریایی برای اینکه از مهارت و توانمندی برخوردار باشد حتما جنگ دیده باشد.
از طرفی نیروی دریایی ما بدون شک در آن مقطع، از تجهیزات بسیار خوبی برخوردار بود و با امکاناتی و کارکنانی که در اختیار داشت توانست در حداقل زمان ممکن یعنی 67 روز پس از آغاز جنگ تحمیلی نیروی دریایی عراق را به طور کامل از بین ببرد.

در عملیات مروارید از ناوهای موشک‌انداز کلاس «پیکان» در برابر ناوهای موشک‌انداز کلاس «اوزا» دشمن بعثی استفاده کردیم
 
دفاع پرس: برخی تحلیلگران در کتابهایی که نوشتند عنوان می‌کنند که نیروی دریایی عراق ضعیف بوده است و شکست آن کار دشواری نبوده است؟

امیر سیاری: نه اینطور نبوده است ما از تیپ ناوهای موشک‌انداز کلاس پیکان در عملیات مروارید استفاده کردیم همان گونه که دشمن از ناوهای موشک انداز کلاس اوزا استفاده نمود. شاید برخی از این جهت که ما از ناوشکن‌های پیشرفته‌تری نسبت به دشمن برخوردار بودیم این حرف را بزنند که باز هم این تحلیل صحیح نمی‌باشد، زیرا اگرچه ما انواع و اقسام ناوشکن‌ها را در اختیار داشتیم اما در آن منطقه نیازی به حضور ناوشکن و استفاده از آنها نبود. البته ناوشکن‌های پشتیبانی حضور داشتند اما لازم نبود که ناوشکن‌ها به شمال خلیج فارس بروند و به پایانه‌های البکر و الامیه نزدیک شوند. لذا محور عملیات بر روی ناوهای موشک انداز کلاس پیکان بود که به همراه پشتیبانی نیروی هوایی و بالگردهای نداجا و همچنین حضور تکاوران دریایی بود که عملیات صورت گرفت.
 
ماجرای «اخطار» به ناو آمریکایی/ رویکرد «سرلشکر باقری» نسبت به نداجا دقیق، شفاف و آینده‌نگرانه است/ نیروی دریایی پیبشتاز در عرصه «دیپلماسی دفاعی»
 
 منطقه عملیات مروارید به نفع دشمن بود

در مقابل دشمن ما ناوهای موشک انداز کلاس اوزا را در اختیار داشت که از توانمندی بالایی برخوردار بود و همچنین از پشتیبانی بالگردی، نیرویی تکاوری و یک نیروی هوایی قوی به عنوان پشتیبان برخوردار بود. لذا در بعد تجهیزات بکارگرفته شده تفاوت چندانی نبود و همچنین کفهء ترازو به لحاظ جغرافیای منطقهء عملیاتی کاملا به نفع دشمن سنگینی می‌کرد. بدین ترتیب که دشمن سکوهای البکر و الامیه، جزیره بوبیان و سواحل بندری الاحمدی کویت را در اختیار داشت و از موشک‌های ساحل به دریا نیز بهره می‌برد. اما رزمندگان اسلام توانستند با استفاده از تجهیزات خود و با بهره گیری از مولفه‌های دیگری چون ایمان، شهادت طلبی، دانش، انضباط و روحیه انقلابی در هفتم آذر دشمن را با شکست سنگینی مواجه کنند.
 
ماجرای اخطار به ناو آمریکایی

دفاع پرس: در خصوص اخطاری که اخیرا یک ناوچه ایرانی به یک شناور آمریکایی می‌دهد توضیح بفرمایید؟ گویا مشکلی برای یک لنج ایرانی پیدا می‌شود و در پی آن یک شناور آمریکایی جهت کمک‌رسانی به این لنج نزدیک می‌شود که با اخطار ناوچه موشک انداز ما مواجه می‌شود، که البته طرف آمریکایی منکر دریافت اخطار شد. اولا بفرمایید چرا به شناوری که احتمالا جهت کمک نزدیک می‌شود اخطار داده می‌شود و سپس توضیحی راجع به انکار دریافت اخطار از سوی طرف آمریکایی بفرمایید؟

امیر سیاری: در دریا و آبهای آزاد رویه به این صورت است که هر کشتی و شناوری که خراب و دچار نقص فنی شود بر روی سامانه‌های مخابراتی درخواست کمک می‌کند و قوانین بین‌المللی می‌گوید که هر کشتی که به آن نزدیک است باید به کشتی حادثه دیده کمک کند و این ممکن است در هر نقطه‌ای از آبهای آزاد اتفاق بیفتد.
 
اما در این جریان یکی از لنج‌های ما دچار مشکل می‌شود و در معرض خطر غرق شدن قرار می‌گیرد که با استفاده از سامانه‌های مخابراتی درخواست کمک می‌کند و بر همین اساس یک ناو استکباری که نزدیک بوده است می‌خواهد به این لنج کمک کند. اما چون این لنج نزدیک آبهای منطقه نظارت ما بوده است ما اجازه ندادیم تا ناو خارجی به آبهای ما نزدیک شود و به آن اخطار دادیم. شاید اگر این اتفاق در آبهای دور و بین المللی می‌افتاد این کار انجام می شد، اما وقتی که این شناور نزدیک آبهای ما است ما اجازه نمی‌دهیم هیچ ناوی به آبهای مرزی و تحت نظارت ما نزدیک شود. لذا اخطار دادیم که جلوتر نیاید و آنها هم تمکین کردند و اسناد آن هم موجود است.
 
 ماجرای «اخطار» به ناو آمریکایی/ رویکرد «سرلشکر باقری» نسبت به نداجا دقیق، شفاف و آینده‌نگرانه است/ نیروی دریایی پیبشتاز در عرصه «دیپلماسی دفاعی»
 
فرمانده کل ارتش بر اهمیت نیروی دریایی و منافع کشور در عرصه دریا اشراف کامل دارند

دفاع پرس: چندی پیش شاهد تغییر کلان در سطح فرماندهی ارتش جمهوری اسلامی بودیم و سرلشکر موسوی به عنوان فرمانده کل ارتش منصوب شدند، نظرتون در خصوص این تغییر و رویکرد ایشان را نسبت به نیروی دریایی چطور ارزیابی می کنید؟

امیر سیاری: من فکر می کنم انتصاب فرماندهان در اختیار سلسله مراتب فرماندهی است و قطعا شایسته ترین ها را برای مسئولیت ها انتخاب می‌کنند اما نگاه فرمانده کل ارتش نسبت به نداجا به نظر من نگاه بسیار خوب و مناسبی است و با توجه به شناختی که در طول سالیان گذشته از نیروی دریایی دارند، نسبت به اهمیت دریا و نیروی دریایی و منابع و منافع ما در دریا آگاه هستند و بر مسائل اشراف کامل دارند و اجرایی  شدن تدابیر فرماندهی معظم کل قوا در عرصه دریا را مد نظر دارند و قطعا در این رابطه گام های مهمی را بر خواهند داشت.
 
تدبیر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به نیروی دریایی دقیق، شفاف و آینده‌نگرانه است
 
دفاع پرس: چند ماه گذشته سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به نیروی دریایی تشریف آوردند و یکسری مطالب را در خصوص پیشرفت و ارتقای توان تجهیزاتی مبنی بر افزایش برد راداری، افزایش برد موشکی و مباحثی چون ارتقای رزمی، پدافندی و ایمنی ناوها و شناورها را مطرح کردند، لطفا ارزیابی تون از حضور ایشان در نیروی دریایی و اجرایی شدن مطالبات ایشان بفرمایید؟

امیر سیاری: رویکرد سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به اهمیت دریا جهت بهره برداری کلان و پیشرفت کشور و اهمیت نیروی دریایی در برقراری امنیت در دریا و سواحل، رویکردی بسیار آینده‌نگر، دقیق و شفاف است. و ما قطعا باید از رویکردهایی که ایشان و فرمانده کل ارتش دارند نهایت بهره را ببریم تا بتوانیم در جهت آنچه که تدبیر فرمانده معظم کل قوا مبنی بر امنیت در دریا،  اقتدار دریایی و توسعه سواحل مکران است گام برداریم و کار را جلو ببریم.
 
ماجرای «اخطار» به ناو آمریکایی/ رویکرد «سرلشکر باقری» نسبت به نداجا دقیق، شفاف و آینده‌نگرانه است/ نیروی دریایی پیبشتاز در عرصه «دیپلماسی دفاعی»
 
لذا ایشان تدابیری را فرموند و قطعا تدابیرشان در دستور کار نیروی دریایی قرار گرفته است و ما آنرا دنبال می کنیم و ایشان هم قطعا ما را در این راه حمایت و پشتیبانی خواهند کرد تا ان شاالله بتوانیم به آنچه که هدف گذاری کرده‌ایم دسترسی پیدا کنیم.
 
نیروی دریایی معرّف توان دریایی جمهوری اسلامی در عرصه آبهای بین‌المللی و آزاد است

دفاع پرس: نقش نیروی دریایی در حوزه دیپلماسی دریایی را بفرمایید و چقدر این نیرو می‌تواند در انتقال فرهنگ به کشورهای دوست و همپیمان و دیگر کشورها که در عرصه آبهای آزاد تردد می‌کنند موفق باشد؟

امیر سیاری: این سوال شما بیشتر از کلید واژه های تدابیر مقام معظم فرماندهی کل قوا نشات گرفته است، که عنوان می‌شود نیروی دریایی نیرویی تنها یک نیروی نظامی نیست یک نیروی بین‌المللی و سیاسی است که به اقتصاد کشور کمک می‌کند و در آبادانی کشور نیز اثرگذار است و این کلید واژه ها همه از حضرت آقا است.
 
نیروی دریایی بین‌المللی است یعنی اینکه تنها نیرویی است که در خارج از مرزها و آبهای آزاد جهان فعالیت می‌کند. نیروی دریایی به محض اینکه از آبهای مرزی خارج می‌شود وارد آبهای بین‌المللی می‌شود و از این به بعد رفتار و حرکات و توانمندی‌اش معرف جمهوری اسلامی است.
 
ماجرای «اخطار» به ناو آمریکایی/ رویکرد «سرلشکر باقری» نسبت به نداجا دقیق، شفاف و آینده‌نگرانه است/ نیروی دریایی پیبشتاز در عرصه «دیپلماسی دفاعی» 
 
نیروی دریایی از این جهت که به بنادر مختلف کشورهای دنیا در رفت آمد است یک نیروی سیاسی محسوب می‌شود. حضور در کشورهای حاشیه اقیانوس هند، کشورهای شرق آسیا و مدیترانه و دیگر کشورها خود به نوعی دیپلماسی محسوب می‌شود چراکه در هر رفت و آمدی جلسات مختلف برگزار می‌شود، مسابقات و دید و بازدیدهای آموزشی، مهارتی و ورزشی برگزار می‌شود که همه در بحث توسعه دیپلماسی کشور اثرگذار است. کما اینکه در اردیبهشت سال آینده میزبان ششمین همایش دوسالانه فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند متشکل از 36 کشور در ایران هستیم.
 
این همایش دوسالانه هر بار در یک کشور برگزار می‌شود که تاکنون در هندوستان، امارات، آفریقای جنوبی، استرالیا و بنگلادش برگزار شده است. در این همایش نمایندگان کشورهای حاشیه اقیانوس هند به همراه نمایندگانی از کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله مالزی، اندونزی، تایوان، ژاپن و چین شرکت خواهند کرد و کشورهایی از اروپا نیز در این همایش حضور خواهند داشت. پیش‌بینی ما این است که بیش از 50 هیات در این همایش حضور یابند.

ادامه دارد....



نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار