روزنامه آلمانی:

ترامپ تحت تاثیر هژمونی رو به رشد ایران در منطقه قرار گرفته است

یک روزنامه آلمانی در گزارشی ضمن زیرسوال بردن سخنان اخیر رئیس‌جمهور آمریکا و نام بردن از ایران به عنوان برنده نوشت که ترامپ تحت تاثیر هژمونی رو به رشد ایران در منطقه قرار گرفته است.
کد خبر: ۲۶۱۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۸ - 14October 2017

روزنامه آلمانی: ترامپ تحت تاثیر هژمونی رو به رشد ایران در منطقه قرار گرفته است به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، روزنامه آلمانی «فرانکفورتر روند شاو» در گزارشی با عنوان «ایران برنده است» به نقد سخنان شب گذشته «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران پرداخت.

در این گزارش آمده است که ترامپ همچنان توافق هسته‌ای با ایران را لغو نکرد ولی با کاری که انجام داد در واقع به ایران کمک بزرگی کرد. وی ماه‌ها علیه توافق هسته‌ای صحبت کرده بود و این توافق را بد و یک‌ جانبه دانسته بود وی روز جمعه هم همین‌کار را ادامه داد و از تائید توافق هسته‌ای خودداری کرد. این در شرایطی است که جامعه جهانی پایبندی کامل ایران به توافق را تائید کرده است، ترامپ اینها را انکار نمی‌کند. او بیش از هر چیزی تحت تاثیر هژمونی رو به رشد ایران در منطقه قرار گرفته است.

این نتیجه برنامه هسته‌ای نیست بلکه ناشی از ناکامی جهان عرب در زمینه‌های علم، آموزش و فرهنگ است. همچنین این وضع همچنین نتیجه تصمیم اشتباه آمریکا مبنی بر لشکر کشی سال 2003 به عراق است. در آن زمان هم دولت «جرج‌ بوش» رئیس جمهور وقت آمریکا راه تقابل با ایران را در پیش گرفت.

امروزه آمریکا نمی‌تواند با حضور قدرتمند ایران در سوریه، عراق، یمن و لبنان مخالفت کند. آمریکا با دولت شیعه در عراق چندان قرابتی ندارد. در یمن هم تسلیحاتی که در اختیار عربستان قرار دارند با حمایت آمریکایی‌ها، فاجعه‌ای به وجود آورده‌اند که نظیر ندارد و در سوریه هم در مناطق جنگی، آمریکا به تنهایی به صورت غیرمستقیم در کنار گروه‌های کرد و عرب حضور دارد. اینها می‌تواند ایران را به پیروز آنچه در جریان است، تبدیل کند.

نویسنده معتقد است که ایران به وسیله توافق هسته‌ای توانست تحریم‌های سنگین و محدودیت فروش نفت را بر طرف کند و مواد خام را هم در بازارهای جهانی عرضه کند. اروپا، روسیه و چین هم نمی‌خواهند از منافع سرشار خود چشم‌پوشی کنند و اگر آمریکا بخواهد از توافق هسته‌ای خارج شود در این صورت به خود آسیب وارد می‌کند.

انتهای پیام/191
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار