معرفی کتاب؛

اسناد و خاطرات شهدای خیرآباد در «چشم و چراغ خانه‌های خشت و گلی»

کتاب «چشم و چراغ خانه‌های خشت و گلی» دومین جلد از مجموعه کتاب شهدای خیرآباد با هدف معرفی این شهدا به قلم «محمدعلی همتی» در 451 صفحه منتشر شده است.
کد خبر: ۲۶۱۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹ - 15October 2017
به گزارش خبرنگار دفاع پرس از یزد، «چشم و چراغ خانه‌های خشت و گلی» دومین جلد از مجموعه کتاب شهدای خیرآباد با هدف معرفی این شهدا منتشر شده است و مخاطب در این کتاب با تعدادی از 47 شهید خیرآباد آشنا می‌شود.

این کتاب در 451 صفحه و به قلم «محمدعلی همتی» شهدای خیرآباد را با اسناد و خاطرات شفاهی روایت می‌کند.

در پیشگفتار کتاب با عنوان این «محله خشت و گلی» می‌خوانیم: «خیرآباد از همان محله‌هایی است با مردمانی که در هشت سال دفاع مقدس، ایثار و جانفشانی خود را به تاریخ اثبات نمودند. همه محله از مرد و زن در جنگ هشت ساله عراق علیه ایران اسلامی، سنگ تمام گذاشتند. پشتیبانی‌های مردمی استان یزد و قلعه خیرآباد، تمامی زن و مرد این محله خشت و گلی را به نحوی درگیر کرده بود.

آمار رزمندگان خیرآباد در لیست‌های اعزام یزد در نوع خود کم‌نظیر است.

همدلی و همراهی همیشگی جوانان دلیر محل در خطوط مقدم جبهه را از عکس‌ها و خاطرات بازماندگان می‌توان جست. کافی است لیست‌های اعزام شهرستان یزد را نگاه کنیم، آن موقع خواهیم دید پیش از شروع تا پایان جنگ، چندصد رزمنده از خیرآباد به جبهه نبرد اعزام شده‌اند و این در حالی است که جمعیت خیرآباد در زمان جنگ، کمتر از 2 هزار نفر بوده است.

در پشتیبانی نیز اگر اغراق نباشد، اکثریت مردم محل به نحوی نقش داشته‌اند. پایگاه شهید کلاهدوز خیرآباد در بین فرماندهان آن زمان جنگ زبانزد است. از مجموع 47 شهید خیرآباد، تا پایان سال 1367، 43 نفر در جبهه‌های نبرد به شهادت رسیدند و چندین نفر از رزمندگان محل پس از دفاع مقدس به علت عوارض جانبازی جان به جان آفرین تسلیم کردند.

 14 نفر از رزمندگان این محله خشت و گلی در جبهه‌های جنگ به اسارت دشمن بعثی درآمدند و جبر روزهای اسارت را برای پیروزی این نظام به جان خریدند».

بیش از یک سال زمان برد تا کتاب «چشم و چراغ خانه‌های خشت و گلی» به عنوان دومین جلد از مجموعه کتاب شهدای خیرآباد به پایان برسد. متن این کتاب بر اساس اسناد دفاع مقدس، خاطرات شفاهی رزمندگان و خانواده شهدا مستند شده است.

اسناد و خاطرات شهدای خیرآباد در «چشم و چراغ خانه های خشت و گلی»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار