در نشست مسئولان خانه فرهنگ ایثار و روزنامه جام جم مطرح شد؛

جامعه احتیاج به تلنگری قوی جهت احیاء فرهنگ ایثار دارد

رسانه‌ها باید در زمینه فرهنگ ایثار اطلاع رسانی کنند، تلنگر بزنند و جنبه‌های انسانی و تمدنی را احیا کنند.
کد خبر: ۲۶۲۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷ - 15October 2017
جامعه احتیاج به تلنگری قوی جهت احیاء فرهنگ ایثار دارد

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، «عبدالحمید موذن»، مدیر خانه فرهنگ ایثار با «مهدی عرفاتی» سردبیر روزنامه جام جم دیدار و گفت و گو کرد. موذن با اشاره به برخی از برنامه های انجام شده در خانه فرهنگ ایثار از جمله برپایی جشنواره رسانه و ایثار و جشنواره ایثار و هنر اظهار داشت: تلاش داریم در حوزه های مختلف برای ترويج فرهنگ ايثار كار مدیریتی انجام دهيم و در مقابل به سراغ افراد فعال در رسانه رفته و آنها را تشویق کنیم تا در این حوزه با اهداف ما همراه شوند.

مدیر خانه فرهنگ ایثار خاطر نشان كرد: در موضوع ایثار، نيازمند يک مفاهمه هستيم، زيرا با شنيدن كلمه ايثار، ابتدا تمام افکار و ذهنیت افراد به سمت جبهه و جنگ معطوف می شود، در حالی كه حضور در جنگ و ایثارگری هم یکی از زیرمجموعه های مهم بحث ایثار است.

موذن با اشاره به این مطلب که در باب ایثار هشت شاخه در سه حوزه را تعریف كرده ايم، بیان کرد: ایثار جان، ایثار سلامتی، ایثار مال، ایثار ثروت، ایثار وقت، ایثار فرصت، ایثار حق و ایثار محبت نسبت به همه مخلوقات خدا از مصادیق موردنظر ما در بحث ايثار بوده كه در سه حوزه شخصی، اجتماعی و انسانی قابل توسعه است.

وی ادامه داد: ما در پی برقراری ارتباط با رسانه ها و استفاده از ظرفیت های آنان در خصوص ترويج فرهنگ ايثار و بويژه جلوه های امروزی آن يعنی ایثار اجتماعی هستیم و از رسانه ارزشمندی مانند جام جم در اين موضوع، انتظار همراهی و همكاری بيشتری داريم.

در ادامه این نشست، عرفاتی ایثار را داری معنایی متعالی و ماورایی دانست و افزود: کسی که خود به چیزی احتیاج دارد اما از آن می گذرد و به دیگران اهدا می کند، ایثار کرده است. ما در جامعه خودمان در مرحله ماقبل ایثار یعنی انفاق هستیم. در حال حاضر مشکل جامعه ما این است که حتی در بحث انفاق خیلی عقب هستيم. در واقع رتبه‌بندی جهانی ما در اين موضوع رتبه 88 است در حالی كه کشورهای اروپایی و آمریکایی از ما خیلی جلوتر هستند. این موضوع یک پیام دارد اینکه، علی رغم اینکه جامعه ما یک جامعه سنتی و مذهبی و دارای ریشه تمدنی است به سويی در حرکت هستیم که این مفهوم انسانی در جامعه کم رنگ شده است. این موضوع نیازمند افکارسنجی و پژوهشی جانانه است.

عرفاتی خاطرنشان کرد: مفاهیمی همچون ایثار و از خودگذشتگی در حال کم رنگ شدن است. علت این است که جامعه ما در حال گذار از مرحله سنتی به مدرن است و دچار اتفاقات و تحولاتی شده و جبر زندگی مدرن است که افراد را از این مفاهیم دور می کند.

سردبیر جام جم تصریح کرد: شهید آوینی 25 سال پیش کلید واژه ای را مطرح کرد که «این عصر، عصر تنهایی انسان هاست» و امروز شاهد آن هستیم. یکی از شاخصه های مدرنیته فردگرایی است که در آن انسان ها روابطشان را بر اساس علائق خود تعریف می کنند و به دنبال منفعت شخصی خود هستند. در دهه 60 مردم جانشان را برای هم می دادند و منفعت عمومی برای آنها اولویت بود. امروز در قشر طبقه متوسط به بالا این موضوع چندان دیده نمی شود.

این فعال رسانه بیان کرد: امروز کار روتین تمام رسانه ها این است که به اتفاقات و مسائل روزانه و به خصوص سیاسی بپردازند اما کار بزرگ را رسانه ای می کند که به این مضامین انسانی ـ که در حال افول است ـ بپردازد و در صدد احیای آن ها باشد.

وی گفت: طبق گفته های مسئولان کمیته امداد امروز ما آمار قابل تاملی از خانوارهای زیر خط فقر مطلق داریم. در حالی كه بسياری از آنها بستگان درجه یک متمول دارند که از آنها بی خبر مانده اند. این افراد به واسطه فقر دچار مفاسدی می شوند كه به شدت در جامعه اشاعه پیدا می کند و آسيبش دامنگير همه خواهد شد.

سردبیر جام جم تصریح کرد: متاسفانه برخی رسانه های انقلابی به دلیل نگراني از القای سیاه نمایی، اين مسائل را انعکاس نمی دهند. این مسائل را جامعه نمی داند و مستلزم این است که رسانه ها در این زمینه اطلاع رسانی کنند و تلنگر بزنند و جنبه های انسانی و تمدنی را احیا کنند. بخصوص در مناطق محروم و روستاهای مرزی و دورافتاده که نیاز به توجه ویژه دارند.

عرفاتی تنها راه حل این مشکلات را پرداختن به آن ها دانست و گفت: البته نشانه های اميدبخشی هم ديده می شود. به طور مثال، امروز در جامعه ما بسياری از هیئت های مذهبی وارد اقدامات اجتماعی شده اند، به گونه ای که به مسائل اجتماعی می پردازند و از طريق ابرازهایی مثل کانال تلگرامی به دنبال رفع مشکلات همسایگان آن هیئت هستند و این فرهنگ به سرعت در حال اشاعه است که اقدام پسندیده ای هم هست.

این فعال فرهنگی افزود: در سال جاری موضوعاتی مانند پرونده قتل ستایش و بنیتا یا موجی که شهادت شهید حججی ایجاد کرد و همه مردم را درگیر این مسائل کرد، نشان داد که مردم ما دارای عاطفه قوی هستند و جامعه هنوز نسبت به این مسائل حساس است و واکنش نشان می دهد. همچنین در برنامه ماه عسل در قالب طرح محسنین، اقدام بسیار خوبی انجام شد و نزدیک 140 هزار کودک یتیم که احتیاج به سرپرست داشتند تحت پوشش قرار گرفتند و در آخر كار حدود 400 هزار نفر برای سرپرستی این ایتام اعلام آمادگی کردند.

وی ضمن آمادگي براي همكاري با خانه فرهنگ ايثار تأكيد کرد: ما امروز در روزنامه جام جم بصورت روزانه به این مسائل می پردازیم و بازخورد بسیار خوبی هم می‌بینیم و امیدوارم بتوانیم در این زمینه تعامل داشته باشیم.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار