شیخ بلال شعبان در گفت‌وگو با دفاع پرس:

«ایران» الگوی نمایان از اتحاد جهان اسلام است/ ما باید با سرمنشا «فتنه» مقابله کنیم

دبیرکل جنبش توحید اسلامی لبنان با تاکید بر اینکه ایران نقش بسزایی در مقابله با جریان‌های تکفیری دارد، گفت: این کشور الگوی نمایان از اتحاد جهان اسلام است که توانسته قومیت‌ها و مذاهب‌های مختلف را در خود جای دهد.
کد خبر: ۲۶۲۱۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹ - 16October 2017
«ایران» الگوی نمایان از اتحاد جهان اسلام است/ ما باید با سرمنشا «فتنه» مقابله کنیم

«شیخ بلال شعبان» از علمای سرشناس اهل تسنن و دبیرکل جنبش توحید اسلامی لبنان» در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، به نقش جریان‌های تکفیری در ایجاد تنش و تفرقه در جهان اسلام پرداخت و اظهار داشت: جریان‌های تکفیری فقط وسیله‌ای برای تحقق اهداف دولت‌های استکباری هستند تا نظم جهان اسلام را بر هم زنند؛ جریان‌های تکفیری به تنهایی قادر به اتخاذ تصمیم و اجرای آن نیستند.

دبیرکل جنبش توحید اسلامی لبنان در ادامه افزود: این روزها جنگ‌های مذهبی که بوسیله جریان‌های تکفیری در کشورهای منطقه راه اندازی شده بود، تقریبا در حال پایان است؛ اما اخیرا شاهد فتنه جدیدی تحت عنوان «جدایی اقلیم کردستان از عراق» هستیم که ما همه می‌دانیم این ئوطئه جدید زیر سر آمریکا و رژیم صهیونیستی است. لذا ما نباید برای مقابله با این توطئه با کردها رودرو شویم، بلکه باید به سراغ اصل و سر منشا این فتنه که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها هستند، برویم؛ چون کردها فقط وسیله هستند.

شیخ شعبان تصریح کرد: ما باید روی اشتراکات مسلمانان تمرکز کنیم، ممکن است، بین یک مذهب هم اختلاف نظر وجود داشته باشد. ما نباید این اختلاف‌ها را در کنار هم قرار دهیم و به آنها دامن بزنیم، بلکه باید به اشتراکات خودمان توجه کنیم و بیشتر باهم متحد شویم.

دبیرکل جنبش توحید اسلامی لبنان در ادامه به نقش ایران در متحد کردن جهان اسلام و مقابله با جریان‌های تکفیری اشاره کرد و افزود: ایران یک کشور نیست، بلکه یک قاره است که توانسته از قومیت‌ها و مذاهب مختلف در خود بگنجاند. ایران الگوی نمایان از اتحاد جهان اسلام است. لذا ما می‌توانیم این الگو را در سایر کشورهای اسلامی پیدا کنیم. ایران در اتحاد جهان اسلام نقش اساسی ایفا می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه علمای اسلامی اعم از شیعه و سنی در اتحاد جهان اسلام چه وظیفه‌ای بر عهده دارند، گفت: علمای اسلامی چه شیعه و چه سنی باید متحد باشند و یک حرف مشترک بزنند. علمای اهل تسنن باید به کسانی که پیروشان هستند، آموزش دهند که با یک عالم شیعی چگونه برخورد و ارتباط بگیرند، علمای شیعه نیز باید این کار را انجام دهند. متاسفانه این حرکت آنچنان که باید انجام شود، از سوی علمای اسلامی (شیعه و سنی) تقریبا صورت نمی‌گیرد و یا کمتر انجام می‌شود.

شیخ شعبان در پایان با تاکید بر اینکه نقش علمای اسلامی در میان عامه مردم مهم‌تر و پررنگ‌تر است، خاطرنشان کرد: توجه علمای اسلامی فقط به مسجدی‌هاست. آنها به افرادی که در داخل مجامع مذهبی نیستند، توجه نمی‌کنند.علمای اسلامی باید وارد میدان شوند و با مردمی که به مسجد به نمی‌روند و قشر خاکستری محسوب می‌شوند نیز مراوده داشته باشند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار