گفت‌وگوی دفاع پرس با بنیان‌گذار پویش «عشق قیمت نداره» در اصفهان؛

«عشق قیمت نداره»؛ فضایی برای اجتماع مدافعانِ مدافعان حرم/ شهادت برای پول یا اعتقادات؟!

پویش مردمی «عشق قیمت نداره» برای مقابله با تفکر غلط برخی مردم که می‌گویند «شهدای مدافع حرم با گرفتن مبالغ هنگفت حاضر به ترک وطن خود و شهادت در سوریه می‌شوند»، ابتدا در اصفهان شکل گرفت و سپس به صورت کشوری فعالیت خود را ادامه داد.
کد خبر: ۲۶۲۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۰ - 21October 2017
«عشق قیمت نداره»؛ فضایی برای اجتماع مدافعانِ مدافعان حرم/ شهادت برای پول یا اعتقادات؟!
به گزارش دفاع پرس از اصفهان، این روزها شاهد فعالیت‌های بسیاری در دنیای مجازی برای تخریب یا تعریف یک حرکت مردمی در راستای توسعه فرهنگ هستیم. مردمی که مدام سرشان در صفحه‌های چند اینچی تلفن همراه است و انگشت‌هایشان را در صفحات مختلف برای یافتن پاسخ سوال‌های بی‌جواب یا به عبارت بهتر طی کردن اوقات فراغت، حرکت می‌دهند.

در این بین میتوان شاهد وجود صفحات و کانال‌هایی هم بود که با حسن نیت برای ارتقای سطح فرهنگ جامعه و حمایت از شهدای مدافع حرم فعالیت می‌کنند بود؛ مدافعانی که جان خود را در طبق اخلاص نهاده و بدون هیچ چشمداشتی برای دفاع از حرم بانوی صبر و استقامت راهی دیار غربت شده‌اند و با وجود حرفهای بسیار ثابت قدم در مسیرشان مانند.

در نظر بسیاری از مردم این مساله که در کشور خودت برای حفظ تمامیت ارضی به مقابله با دشمن بپردازی با اینکه دل به دریا بزنی و برای دفاع از دین و اسلام راهی شهری دیگر شوی، تفاوت بسیاری دارد و عدهای کثیری قادر به درک عمق این مساله نیستند و در نهایت داغی شنیدن نیش و کنایه‌های همین کجفهمهاست که خانواده شهدا پس از شهادت مرد خود متحمل می‌شوند.

با توجه به همین حرفها پویش مردمی «عشق قیمت نداره» برای مقابله با این تفکر غلط در جامعه که شهدای مدافع حرم با گرفتن مبالغ هنگفت حاضر به ترک وطن خود و شهادت در سوریه می‌شوند، ابتدا در اصفهان و پس از آن به صورت سراسری در کل کشور شکل گرفت.

برای آشنایی بیشتر با این حرکت مردمی به سراغ بنیان‌گذار آن رفتیم؛ «محمد زراعتی» دانشجوی مهندسی هوافضا دانشگاه علم و صنعت که اکثر ساعات روزانه‌اش را صرف فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای می‌کند.

دفاع پرس: برای اولین سئوال برویم سراغ عوامل شکلگیری پویش «عشق قیمت نداره»، چه چیز شما را وادار به راه‌اندازی این پویش کرد؟

عواملی که در شکلگیری ایده ایجاد این پویش دخیل بود دغدغه ، ضرورت و جرقه کار بودند. الحمدالله دغدغه کار فرهنگی علی الخصوص در فضای مجازی از قبل در ما وجود داشت و در مقوله‌های مختلف فرهنگ دغدغه داشتیم که در حد توان کاری انجام بدهیم.

دفاع پرس: چطور شد از بین موضوعات فرهنگی، وارد فضای ایثار و شهادت شدید؟

یکی از موضوعات مهم فرهنگ که دغدغه ما در آن بیشتر بوده و هست بحث فرهنگ ایثار و شهادت بود که ما در فضای مجازی با فعالیت‌های پراکنده در این حوزه وارد شده بودیم، این مقوله در زمان کنونی به واسطه بحث ایجاد «مقاومت اسلامی در دفاع از حرم»، کمی پر رنگ‌تر جلوه کرد، لذا وظیفه ما هم در این مورد متعاقباً بیشتر شد.

دفاع پرس: یکی از اصلیترین اهداف این پویش مبارزه با تفکر غلط پول گرفتن مدافعان حرم برای جنگیدن است، اما نظر شخصی شما در ارتباط با این مساله چیست؟

ما مثل همه در این جامعه رفت و آمد داریم و کم و بیش با نقل قول‌هایی که در جامعه در مترو و اتوبوس بین مردم رد و بدل میشود آشناییم؛ از جمله شبهات و حرف‌های کذبی که وجود دارد که البته بی‌ارتباط با شبکه‌های ضدانقلاب و بنگاه دروغ پراکنی BBC نیست، این مورد است که مدافعان حرم برای پول می‌جنگند و حقوق‌های چند 10 میلیونی دریافت می‌کنند.

بارها شده خود من شبیه چنین جملاتی را از مردم شنیدم که مقدار زیادی پول به این افراد داده‌اند تا به سوریه بروند و بجنگند و تو دلت برای زن و بچه‌های آن‌ها نسوزد، میدانی چند صدمیلیون به آن‌ها دادند و ماهیانه هم فلان قدر میدهند به خانواده‌های آن‌ها و غیره.

البته با واسطه هم نقل قول‌هایی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم شنیده بودیم که دلشان از این قضایا خیلی پر است، مردم با این حرفها نمک روی زخم خانواده‌های شهدا می‌پاشند، مثلا یکی از آشناها برای ما تعریف کرد که یکی از همسران شهدای مدافع حرم که شاید الان درست نیست اسمشان آورده شود، تلفنی راجع به این موضوع درد و دل می‌کرده و چقدر از این بابت ناراحت بوده و گریه می‌کرده. وقتی ما چنین صحبت‌هایی را می‌شنیدیم و از مردم و از واقعیت ماجرا هم کمابیش مطلع بودیم ناراحت می‌شدیم و ناخودآگاه ضروری ‌دیدیم که باید در این حوزه وارد شویم و آگاهی‌سازی کنیم.

دفاع پرس: ایده شکل‌گیری پویش «عشق قیمت نداره» از کجا به ذهن شما رسید؟

جرقه این کار بواسطه مداحی سید رضا نریمانی با عنوان «یکم حرف دارم من با اینکه بعضی طعنه‌ها گفتن نداره» در ذهن ما خورد، اصطلاحاً جواب یا دَمِ این مداحی «عشق قیمت نداره» بود، همین یک جمله جوری با دل ما بازی کرد که تصمیم گرفتیم این پویش را راه‌اندازی کنیم البته اگر کمی تامل کنیم متوجه خواهیم شد که حقیقتاً عشق قیمت ندارد!

دفاع پرس: بعد از شنیدن این مداحی چه اتفاقی افتاد که باعث پدید آمدن این پویش شد؟

گوشواره این شعر جرقه‌ای شد برای شروع کار، اولین پوستر را که براساس تک بیت این مداحی و عکس دریافتی از یکی از خانواده‌های مدافع حرم طراحی کردیم با استقبال زیادی روبرو شد به این صورت که خیلی سریع بازدید بالا رفت و در گروه‌ها و شبکه‌های مختلف پخش شد و بدین صورت ایده آغاز پویش به ذهنمان خطور کرد و فضایی برای اجتماع مدافعانِ مدافعانِ حرم و انتشار محتوای تولیدی در این رابطه و جمع‌آوری سایر محتواهای موجود به جهت دسترسی راحت همگان به آن، به وجود آمد.

دفاع پرس: و از چه روزی پویش رسماً کار خود را آغاز کرد؟

دقیقا از روز قدس سال 95 با صدور یک بیانیه که شامل سخنان مقام معظم رهبری بود فعالیت خود را با ساخت یک کانال در تلگرام با همین نام آغاز کردیم.

دفاع پرس: استقبال از این پویش چقدر بود؟ بازخورد مثبتی به همراه داشت؟

در مورد بازخورد بین کاربران، اولین موضوع اقبال به عضویت در پویش هست به این صورت که مثلاً طی سه روز اول آمار کانال پویش به 1000 نفر رسید که این میزان رشد نمایانگر رقم بالایی است و روز به روز هم در حال اضافه شدن است، در زمینه بازخورد هم باید گفت پیام‌های ارسال شده به کانال پویش 95 اعم از تشکرها، درد دل‌ها ، انتقادات و پیشنهادات و مطالب ارسالی به حدی زیاد است که اعضای عهده‌دار این کار تقاضای نیروی کمکی کردند، ما از سراسر کشور حدود 200 عکس با شعار پویش دریافت کردیم و در اینستاگرام هم برچسب پویش فراگیر شده است.

البته استفاده از محتوای پویش در سایر گروه‌ها و کانال‌های دیگر نمایانگر و جهه دیگری از استقبال و بازخورد مثبت پویش در بین کاربران است به طوری که خود اعضا مطالب را از کانال برداشته و برای رسانه خود استفاده می‌کنند و این دقیقا همان چیزی است که ما به دنبالش بودیم.

دفاع پرس: شنیدیم از مسئولین هم به عضویت پویش در آمدند، درسته؟

بله، ما در این پویش از هنرمندان و مسئولین زیادی عضو داریم برای مثال شهردار اصفهان، رئیس شورای شهر اصفهان، محمد اقبال واحدی مجری صدا و سیما، مدیرکل اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان، آیت‌الله مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان، تعدادی از مداحان مشهور اهل بیت (ع) و ... .

دفاع پرس: به غیر از نشان دادن مظلومیت و ناراحتی خانواده مدافعین حرم در مقابل شایعه‌هایی که علیه آنها مطرح می‌شود، علل دیگر شکل‌گیری پویش 95 چه بود؟

از جمله اهداف اصلی ما این است که به مدافعان حرم بگوییم تنها نیستند و ما پشتیبان خانواده آن‌ها هستیم. هدف دوم این که اهمیت کار مدافعان را تبیین کنیم، چرا که اگر این موضوع روشن شود کسی اجازه جسارت و توهین به آن‌ها و خانواده‌هایشان را به خودش نمی‌دهد لذا در این مورد هم قرار است یک کلیپ تصویری آماده کنیم.

یکی از مواردی که در بحث اهمیت کار مدافعان میتوان روی آن مانور داد امنیتی است که الان ما در جامعه داریم، در حالی که دور تا دور مرزهای ما در کشورهای منطقه هر روز عملیات انتحاری و حادثه‌ای تلخ و تاسف‌بار رخ میدهد ولی اینجا آب در دل ملت تکان نمی‌خورد.

ما آرامش و امنیت خود را مدیون همین مدافعان حرمی هستیم که از زن و بچه‌های خردسال خود دل کنده و در دیار غربت برای ما مبارزه می‌کنند، ما هم در بیانیه شروع پویش از امام خامنه‌ای نقل کردیم که اگر این مدافعان برای مبارزه نمیرفتند بایستی اکنون در شهرهای خودمان با دشمن تکفیری مبارزه می‌کردیم.

دفاع پرس: در زمینه رفع شبهاتی که مطرح می‌شود، چه فعالیتی انجام داده‌اید؟

در این مورد با استفاده از فضای مجازی و انتشار محتواهای متنی، صوتی و تصویری مرتبط در جهت آگاه سازی مخاطبان قدم برداشتیم.

بارها پیش آمده خود ما در فضای واقعی با افرادی که چنین شبهاتی را مطرح می‌کردند صحبت کرده و جواب شبهات آن‌ها را دادیم و قانع شدند، حالا همین کار میتواند در فضای مجازی به صورت تشکیلات انجام شود درست همانطور که دشمن از این ابزار فضای مجازی برای شبهه افکنی به نحو احسن عمل می‌کند ما هم حتماً بایستی از همین ابزار برای آگاه سازی و رفع شبهه استفاده کنیم و نباید کم کاری کنیم.

دفاع پرس: قصد ندارید پای این پویش را از فضای مجازی به دنیای واقعی باز کنید؟

حسن فضای مجازی این است که فعالیت در آن در مقایسه با فضای واقعی خیلی کم هزینه‌تر و دسترسی به آن هم راحت‌تر است مثلاً اگر بخواهیم در عالم واقع مراسمی در این مورد برگزار کنیم؛ اولاً تعداد مخاطبی که می‌توانیم در یک مراسم داشته باشیم خیلی محدود خواهد بود و همچنین از لحاظ زمانی و مکانی هم محدودیت داریم، در مورد محدودیت زمانی مثلاً فرض کنید در زمان مراسم درصدی از مخاطبان ما به خاطر مسائل کاری، خانوادگی، درسی و غیره امکان حضور نداشته باشند ولی در فضای مجازی مخاطب ما محتوایی را که منتشر می‌کنیم در زمان فراغت خود و با حوصله ملاحظه می‌کند و همچنین از لحاظ تعداد مخاطبین و محدودیت مکانی هم مشکلی نیست هرچند که دنیای واقعی هم مزیت‌های خاص خودش را دارد ولی کمتر به آن فکر کردیم.

دفاع پرس: به نظر شما چطور می‌شود از فضای واقعی برای اثرگذاری بیشتر استفاده کرد؟

آنچه که در فضای واقعی بیشتر از برگزاری مراسم می‌تواند اثرگذار باشد استفاده از تبلیغات شهری هم برای معرفی پویش و هم برای انتشار برخی از محتواهای گلچین و اثرگذار آن است، شما فرض کنید پوستری که از فرزند شهید سید سجاد حسینی درحالی که روی مزار پدرش زانو زده که ما همراه با یک بیت از مداحی مذکور آماده کردیم در یکی از میادین اصلی شهر قرار داده شود میزان و وسعت اثرگذاری‌اش به مراتب خیلی بالاتر است البته ما در تیم کاری خود مواردی همچون تهیه کتاب، کتابچه و نشریه از محتوای ایجاد شده در پویش در زمان پایان آن به جهت ارائه در فضای واقعی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دفاع پرس: با خانواده شهدا هم در ارتباط هستید؟

با تعدادی از خانواده شهدای مدافع حرم در ارتباط هستیم و با تعدادی هم در حال ارتباط گیری هستیم، حتی بعضی از خانواده شهدا خودشان با ما ارتباط برقرار کردند و به سراغ ما آمدند.

اکثر خانواده‌های شهدای مدافع حرم خیلی حرف برای گفتن دارند ولی رسانه‌ای برای انتشار آن ندارند، حرف‌هایی که لازم است به گوش مردم برسد. شما توجه کنید وقتی در یک مراسم از همسر شهیدی برای سخنرانی دعوت می‌کنند چقدر صحبت‌های او اثرگذار است و روشنگری می‌کند حالا فرض کنید اگر همین محتوای ارائه شده از طرف خانواده شهدا در فضای مجازی به صورت هدفمند و منسجم ارائه شود وسعت و دایره تاثیر آن چقدر زیاد خواهد شد.

لذا بحث دیگری که به جد دنبال آن هستیم همین مسئله است، نکته دیگر اینکه شعار پویش یعنی «عشق قیمت نداره» چیزی است که خانواده‌ها در عمل لمسش کردند و به آن رسیدند، در اصل ما و مخاطب‌هایمان در این پویش از طرف این خانواده‌ها فریاد می‌زنیم عشق قیمت نداره تا همه بفهمند!

دفاع پرس: درحال حاضر با کدام از خانواده شهدا در ارتباط هستید؟

تعداد زیادی از مردم و اقوام خانواده‌ها با ما ارتباط دارند و اگر بخواهم اسم بیاورم می‌توانم از خانواده شهید سجاد مرادی، شهید رضایی، شهید عبدالحسین یوسفیان نام ببرم و البته از ابتدای کار هم خانواده شهید حاج عباسعلى عليزاده خودشان با ما ارتباط برقرار کردند.

دفاع پرس: هسته اصلی پویش «عشق قیمت نداره» کجا شکل گرفت؟

هسته اصلی خادمان این پویش در هیئت فدائیان حسین (ع) در اصفهان شکل گرفت ولی از شهرهای تهران، قم و رشت هم جزء تیم کاری ما هستند، شبیه این پویش هم در بعضی استان‌های دیگر مخصوص استان خودشان شکل گرفت که به مرور آن‌ها نیز با ما ادغام شدند، چون پویش 95 یک پویش کشوری است.

دفاع پرس: درحال حاضر چند نفر ادمین در این زمینه فعالیت دارند و فعالیت آن‌ها به چه صورت است؟

اکنون 6 نفر ادمین بسته به تخصص و توانایی خود برای این پویش فعالیت می‌کنند؛ کسانی که دانشجو و دانش‌آموز هستند ولی به عشق شهدا از تفریح و فعالیت‌های دیگر خودشان زده و عاشقانه برای پیشبرد این پویش قدم می‌گذارند.

نحوه فعالیت‌شان هم از طراحی پوستر و تهیه کلیپ گرفته تا ساده‌ترین کار که پاسخگویی به پیام‌ها و مطالب ارسالی به پویش است و اگر بخواهم ریز فعالیت را توضیح دهم باید گفت همین ساده‌ترین کار رسیدگی به پیام‌های دریافتی به قدری است که الان دو نفر از بچه‌های ما که همزمان بر روی این موضوع متمرکز هستند درخواست نیروی کمکی کردند، دو نفر بحث طراحی پوستر و کلیپ را بر عهده دارند و در مرحله نوشتن سناریو هستند و دو نفر هم بحث ارتباط با خانواده شهدا را پیگیری میکنند که همراه با عکاسی و مصاحبه خواهد بود.

دفاع پرس: درباره طراحی اپلیکیشن پویش 95 برای تلفن همراه توضیح بدهید؟

به غیر از کانال تلگرام و اینستاگرامی ما، این برنامه برای دسترسی آسان‌تر به محتوا و ارسال عکس‌های مخاطبین به پویش طراحی شده و شامل بخش‌های مختلفی برای کاربران است که می‌توانند آن را از کانال تلگرام پویش دریافت کنند.

لازم به ذکر است؛ با اینکه مدت زمان زیادی از راه اندازی پویش مردمی «عشق قیمت نداره» نمی‌گذرد ولی مردم بسیاری خود را آماده همکاری با این دوست‌داران مدافعان حرم کرده‌اند، کسانی که قصد دارند اینگونه گامی در جهت ادامه راه شهدا بردارند.

شما هم اگر خواهان پیوستن به این پویش سراسری و استفاده و انتشار محتوای آن هستید، می‌توانید با مراجعه به کانال تلگرامی این پویش به آدرس https://telegram.me/pouyesh95 به عضویت در آن بپیوندید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار